- Určeno pro:
- Střední škola
- Formát:
- A4 (21 x 30 cm)
- Počet stran:
- 174
Úkol školního dějepisu bývá vymezován různými způsoby. V pojetí, které nabízíme v této učebnici, je chápán jako předmět, který má žákům umožnit nahlédnout historické kořeny současnosti, vzájemnou provázanost přítomnosti a minulosti. Takové pojetí ponese ovšem poněkud jiné rysy, budou-li jeho předmětem dějiny novější nebo starší. Středověk je epochou, která se již před staletími uzavřela a kterou od našich dnů dělí dnes už bezmála půl tisíciletí novověké doby. To spolu s tím, že jde o epochu mající své nemalé zvláštnosti, umožňuje, abychom ji viděli jako civilizační a kulturní celek. Jeho základním rysům věnujeme pozornost v úvodní kapitole. Tématem dalších kapitol je pak popis jak vlastního dějinného vývoje, rozčleněného do tří velkých evropských kulturních okruhů - západního, východního a islámského a ve shrnujícím přehledu kulturních okruhů mimoevropských, tak i charakteristika několika specifických jevů, jež středověk i novověk charakterizují: zemědělství a spolu s ním i vesnice jako ekonomický základ tehdejší společnosti, město jako nový výrobní i sociální a politický faktor, dále společnost a její struktura a konečně renesance a reformace jako myšlenková hnutí rozbíjející středověké pojetí světa a kladoucí základy novověkého pojetí světa a člověka. Bylo naší snahou ukázat na každém ze zvolených témat to, čím byly ten či onen jev nebo proces, ta či ona událost nové, čím přispívaly k celkovému vývoji společnosti, ale i to, v čem zachovávaly anebo pozměňovaly předchozí stav.
Hierarchické uspořádání středověké společnosti do jednotlivých stavů a sociálních skupin, náboženské cítění a teologické myšlení, boj o politickou moc mezi stavy, stejně jako boj o nadvládu nad křesťanstvem mezi papežstvím a císařstvím, vývoj poznání světa přírody i člověka, idea jednotného, univerzálního, k jednomu společnému cíli směřujícího dění - to všechno jsou jevy, které nemají zdaleka jenom význam pro svou dobu. Každý z nich sám o sobě, stejně jako tím, že se vzájemně prolínaly, a i tím, že byly vývojem překonány, přispívaly k vytvoření dnešní evropské společnosti, a samozřejmě také její "evropeizované" podoby na ostatních kontinentech.
Snažili jsme se středověk a první století raného novověku představit nikoli jako soubor "mrtvých" fakt, jež jsou snad zajímavé a z hlediska soudobé historické vědy významné. Chtěli jsme je popsat jako svět člověka, žijícího v jisté době, v jistých podmínkách, do nichž se narodil a v nichž se učil žít, ale jež sám také svou činností i myšlením spoluvytvářel i pozměňoval. Mnohdy výsledek této činnosti vůbec nemohl postřehnout, protože bylo zapotřebí mnoha a mnoha generací k tomu, aby se v životě společnosti mohl skutečně viditelným způsobem projevit. Jindy se naopak projevil během velmi krátké doby. Jako by tedy člověk žil v nehybném světě, nemajícím skutečné "dějiny", jindy se tyto "dějiny" kolem něho přehnaly se zničující silou a rychlostí. V tom se život dnešního člověka od života člověka ve středověku pozměnil jenom málo. Také my tento "rytmus" dějin zažíváme dnes velmi intenzivně.
Rejstřík osob
Zboží bylo vloženo do košíku
Opravdu chcete vyprázdnit košík?