- Určeno pro:
- 7. ročník
- Formát:
- A5 (15 x 21 cm)
- Počet stran:
- 143
3. upravené vydání
Publikace patří do ucelené řady učebnic hudební výchovy pro druhý stupeň základní školy. Jejich cílem je podporovat u žáků kladný vztah k hudbě, zejména ke zpěvu a k aktivnímu naslouchání hudby, ale také k hudebně pohybovým aktivitám i ke hře na hudební nástroje.
Prostřednictvím učebnic se žáci dozvědí něco i z hudební teorie, seznámí se zajímavostmi ze života hudebních skladatelů a s dalšími činnostmi spojenými s hudbou.
Učebnice jsou zpracovány podle současných kurikulárních dokumentů a rozvíjejí kompetence žáků dané RVP ZV. Mají schvalovací doložku MŠMT.
Učebnice doplňují samostatně prodejné kompaktní disky s poutavými hudebními nahrávkami hudby vážné i moderní.
Řádky pro učitele
Abychom si mohli říci, jakému vzdělávacímu obsahu budeme v této učebnici věnovat pozornost, je vhodné nejprve si připomenout znění očekávaných výstupů hudební výchovy pro druhý stupeň. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání předepisuje očekávané výstupy, které jste si jako učitelé rozpracovali pro svůj vyučovací předmět do svého školního vzdělávacího programu. Znění těchto výstupů je následující:
Očekávané výstupy
Žák:
Naše učebnice pro 7. ročník základních škol a odpovídající ročníky víceletých gymnázií vybírá z učiva popsaného v rámcovém vzdělávacím programu určitá témata a prostřednictvím nich nabízí možnost utvářet či rozvíjet požadované výstupy. Jsou zde představeny některé hudební formy a druhy jako kánon a fuga, sonátová forma, symfonie a symfonická báseň, kantáta a oratorium.
Dále je zde řeč o písni, či lépe řečeno o jejích podobách. Na písňovém materiálu se snažíme zamyslet se nad jejich funkcí, hudební charakteristikou apod. Propojení s multikulturní výchovou se přímo nabízí. Nezapomínáme ani na trochu hudební teorie - pracujeme s harmonickou mollovou stupnicí.
Do učebnice je zařazena i zdánlivě "nehudební kapitola", věnovaná nešvarům v hudbě a kolem hudby. Jednoduše řečeno je o to, jak může být hudba snadno zneužitelná. Zde se nabízí propojení s výchovou ke zdraví nebo s výchovou k občanství.
Samostatné kapitoly jsou v učebnici věnovány vhledu do taktování, hlasové hygieně (především v době mutace), vzniku a tvorbě skladeb, interpretačnímu umění a vývoji zvukové techniky. Vhodné je doplnit tyto kapitoly návštěvou koncertu, hudebních pořadů, popřípadě, pokud to bude možné, besedou se skutečným umělcem. Vše samozřejmě záleží na možnostech školy, nicméně nabídek různých hudebních pořadů je mnoho a při vhodném výběru je lze vhodně začlenit do výuky.
V neposlední řadě jsou do učebnice vřazena tzv. zpěvácká intermezza. Přinášejí nejrůznější typy písní, které spojuje určité téma (např. písně o lásce). Tyto písně jsou určené především vokálním, ale také instrumentálním činnostem, tedy k aktivnímu zpívání a muzicírování. K některým písním je připojen rytmický doprovod, případně rytmická partitura, pomocí níž lze zahrát doprovod písně, případně další tvůrčí činnosti žáků.
Žáci se pomocí učebnice mohou naučit:
Abecední seznam písní
Seznam poslechových skladeb
Seznam internetových odkazů
Zboží bylo vloženo do košíku
Opravdu chcete vyprázdnit košík?