- Určeno pro:
- Střední škola
- Formát:
- B5 (16 x 23 cm)
- Počet stran:
- 246
Ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami u nás dochází v posledních dvou desetiletích k výrazným změnám. Koncepce vzdělávacího systému se přizpůsobuje požadavkům evropské společnosti. Je naší snahou integrovat co největší počet žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do běžných škol a školských zařízení. To však neznamená, že nerespektujeme potřeby žáků s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami. Pro ně je vytvořena dostatečně bohatá nabídka míst ve speciálních školách a školských zařízeních, ve kterých pracují erudovaní speciální pedagogové.
V předloženém učebním textu jsme se zaměřili na problematiku strategie vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v regionálním školství, zejména v mateřských školách, v základním a středním školství. Učební text je členěn do šesti kapitol a četných subkapitol se zaměřením na tato témata: integrativní/inkluzivní vzdělávání, speciální školství, kurikulární dokumenty s akcentem na rámcové vzdělávací programy pro předškolní a základní vzdělávání, specifika vzdělávání žáků se zdravotním postižením a zdravotním znevýhodněním, sociálním znevýhodněním, specifickými poruchami učení, s mentálním postižením a souběžným postižením více vadami.
Učební text je členěn do šesti kapitol. V první kapitole je vysvětleno současné pojetí integrativního/inkluzivního vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, a to jak ve vztahu k zahraničí, tak k českému legislativnímu prostředí. Ve druhé kapitole je zpracován pohled na současný systém speciálnímo školství u nás se zaměřením na regionální školství - mateřské školy, základní a střední školství. Obsahem třetí kapitoly je analýza kurikulárních dokumentů. Představeny jsou rámcové vzdělávací programy pro předškolní a základní vzdělávání se zřetelem na podmínky vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. V dalších třech kapitolách jsou postupně rozebírány strategie pro vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním, zejména se zaměřením na žáky romského etnika, dále se specifickými poruchami učení, s mentálním postižením a souběžným postižením více vadami. Součástí poslední kapitoly je uvedení Mezinárodní klasifikace funkčnosti, postižení a zdraví (ICF) a charakteristiky Zákona o sociálních službách.
Jde o studijní materiál, který je speciálně strukturovaný. Jeho specifičnost spočívá v diferenciaci textu - rozdělení na dva sloupce. V jednom je akcentována odborná stránka oboru, druhý napomáhá lepší orientace v textu. Úzký sloupec je opatřen margináliemi, jež složí jako zastřešující pojmy některých částí s cílem předložit maximálně přehledný text, v němž se studující bude lehce orientovat. Mimo jiné je tento sloupec opatřen také ikonami, které slouží jako symbolika toho, co se"odehrává" v sloupci hlavním, odborném. Upozorňujeme na důležitou definici, úkol k zamyšlení, kontrolní otázky apod.
Samotný text si klade za cíl vést studenty k vlastní iniciativě a pozitivně je motivuje ke studiu konkrétního oboru. Na začátku každé kapitoly je uveden orientační čas pro studium. Je dobré, aby si příslušný čas studenti vyšetřili a konkrétní blok nerušeně prostudovali právě v jednom časovém úseku. Tříštění pozornosti je rozhodně na škodu.
1 Integrativní/inkluzivní vzdělávání
2 Speciální školství
3 Kurikulární dokumenty
4 Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním
5 Vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení
6 Vzdělávání žáků s mentálním postižením a souběžným postižením více vadami
Seznam obrázků a tabulek
Literatura
Zboží bylo vloženo do košíku
Opravdu chcete vyprázdnit košík?