- Určeno pro:
- 9. ročník
- Formát:
- B5 (16 x 23 cm)
- Počet stran:
- 132
Až se dostanete k závěru této učebnice, budeme na konci našeho čtyřletého společného snažení. Jestliže i tento rok budete poctivě pracovat, měli byste se stát lidmi, kteří svůj mateřský jazyk dostatečně ovládají. Tím není řečeno, že byste se v něm neměli dále zdokonalovat. Ale jistě už budete umět vytvářet různé texty a budete rozumět většině textů, s nimiž se setkáváte. A měli byste si také umět poradit, když si v určité chvíli nebudete jisti, jak co napsat, nebo když nebudete rozumět nějakému slovu, protože jste se jistě naučili používat Pravidla českého pravopisu a Slovník spisovné češtiny, možná i slovníky další.
V tomto ročníku nám nepřibude mnoho úplně nových poznatků o češtině. Soustavně si zopakujeme to, co jsme probírali nejen loni, ale i v sedmé a šesté třídě, některé poznatky rozšíříme a prohloubíme. Budeme v tom postupovat systematicky od hláskování a zvukové stránky jazyka přes nauku o slově a slovní zásobě, přes skloňování a časování až k výstavbě věty, souvětí a celého textu.
Celý rok nás při naší práci bude doprovázet neúnavný profesor Parkhill a jeho žáci ze začátečnické třídy newyorské Večerní přípravné školy pro dospělé. Jednotlivé kapitoly učebnice jsou totiž uváděny textovými ukázkami z knihy amerického spisovatele Leo Rostena Pan Kaplan má stále třídu rád, kterou přeložil Antonín Přidal. Jak sami pochopíte, nejde o obyčejný překlad. Vše se sice odehrává v Americe a cizinci, kteří se v dospělosti obtížně učí angličtině, se jen těžko oprošťují od návyků svých mateřštin. Překladatel však zaměnil angličtinu za češtinu a úskalí jejího zvládání ukazuje způsobem, který se vám jistě zalíbí. Někteří z vás knihu možná četli, někteří možná sledovali její dramatizaci v rozhlase.
V oddíle Zajímavosti na konci každé kapitoly se budete moci seznámit s mimojazykovými prostředky, které doprovázejí, někdy i zastupují jazykový projev. Můžete si přečíst něco o zvukových projevech, které řeč doprovázejí, o gestikulaci, mimice, jak se při řeči pohybujeme, jak se díváme na svého partnera v rozhovoru. Všechny informace pocházejí ze zajímavé knížky Olgy Škvareninové, Rečová komunikácia, Bratislava 1994.
Metodické poznámky pro učitele
Seznam mluvnických pojmů
Zboží bylo vloženo do košíku
Opravdu chcete vyprázdnit košík?