O učebnici
METODICKÉ "PATERO" ÚVODEM
Hlavní koncept učebnice tvoří didaktizované příběhy propojené v seriál. Východiskem tohoto pojetí je poznání, že příběh má vyšší výchovnou hodnotu než pouhý didaktický text.
- Při práci s učebnicí doporučujeme následující strukturu vyučovací jednotky:
- - motivačně expoziční část - náslech, tj. interpretace (dramatické čtení) dané kapitoly učitelem,
- - expozičně fixační část - bližší seznámení žáků s nosnými úseky kapitoly,
- - fixačně tréninková část - individuální a skupinové řešení otázek a úkolů.
- Text vychází z osnov základní i obecné školy. V případě obecné školy, kde je hodinová dotace předmětu vyšší, doporučujeme každé kapitole věnovat dvě samostatné hpdiny (u některých kapitol - např. Umělecké slohy a moderní umění - více vyučovacích jednotek). První hodinu je vhodné zasvětit zcela dramatickému čtení a výkladu podstatných částí textu, druhou hodinu věnovat zpracovávání úkolů a týmové práci žáků.
- V případě základní školy víceméně platí relace 1 kapitola = 1 vyučovací jednotka, přičemž jádrem struktury hodiny zůstává opět interpretace textu učitelem a upozornění na jeho nosné části. Ve zbývající části hodiny učitel vybere jen některé z cvičení.
- Část otázek a úkolů je zpracována formou dramiky (výchovné dramatiky), která vyžaduje týmovou spolupráci žáků. Pro výrazný sociální efekt doporučujeme preferenci právě těchto úkolů.
- Zápisky do Romanova deníku mají charakter základního učiva.
Obsah učebnice
RODINA, NÁROD, VLAST
- 1. Rodina
- 2. Národ
- 3. Naše vlast
- 4. Opakování aneb Z pračlověka občanem aneb Putování od pravěkého rodu ke státu
MAJETEK A BOHATSTVÍ
- 5. Majetek
- 6. Vlastnictví
- 7. Opakování aneb Hra o majetek
PŘÍRODNÍ BOHATSTVÍ A JEHO OCHRANA
- 8. Poznej svoji krajinu
- 9. Chraň svoji krajinu
- 10. Opakování aneb Ekohra
KULTURA A JEJÍ ROZVÍJENÍ
- 11. Kultura a umění
- 12. Umělecké slohy a moderní umění
- 13. Kulturní instituce
- 14. Opakování aneb Výprava do historie módy a stavebních slohů
STÁT A PRÁVO
- 15. Vznik státu a právních norem
- 16. Historické typy států (stát otrokářský a feudální)
- 17. Historické typy států (stát demokratický a stát totalitní)
- 18. Volby
- 19. Výkonná moc = prezident a vláda
- 20. Soudní moc
- 21. Práva a povinnosti občanů
- 22. Právo a morálka
- 23. Opakování aneb Od orientální despocie k demokratickému státu
- 24. Souhrnné opakování
- Trefíte se do černého aneb Neprospali jste školní rok v sedmé třídě?