- Určeno pro:
- Střední škola
- Formát:
- A5 (15 x 21 cm)
- Počet stran:
- 188
Odborné vzdělání v učňovském školství se realizuje odborně zaměřenými společenskovědními předměty, teoretickými odbornými předměty a odborným výcvikem. Teoretické odborné předměty a odborný výcvik tvoří základ odborného vzdělání.
Charakter dělnických činností ve výrobním procesu zdůrazňuje postavení základních odborných předmětů, kde se více prosazuje obsah zaměřený na chápání příčin a principů nových technických prostředků a technologických postupů, tj. na pěstování komplexního všeobecně technického myšlení proti tradičnímu, převážně popisnému charakteru vyučování. Tento trend, který představuje zásadní rozdíl v přístupu ke koncipování přípravy dělníků ve srovnání s minulostí, je třeba dále rozvíjet.
Odporné vzdělání zprostředkované základními odbornými předměty představuje soustavu vědomostí a dovedností, která tvoří významný předpoklad pro uvědomělé a komplexní pochopení technického principu, funkce, významu a užití strojů a zařízení ve výrobním procesu, popř. pracovních činností.
Cílem základních odborných předmětů je vytvářet předpoklady k uvědomělému a trvalému osvojování základů odborných vědomostí a dovedností aplikovaných ve specificky odborných předmětech. Základní odborné předměty tvoří mezistupeň mezi všeobecným vzděláním a vzděláním specificky odborným.
Mezi základními odbornými předměty zaujímá významné postavení vyučovací předmět strojnictví. Cílem tohoto předmětu je rozvíjet technické myšlení žáků, tzn. na základě poznání fyzikálně technické podstaty, principu, funkce a významu jednotlivých částí strojů lépe pochopit funkci strojů a zařízení v technologickém procesu v daném oboru. Předmět strojnictví vytváří předpoklady pro uvědomělé chápání učiva speciálních odborných předmětů a odborného výcviku a tím rozvíjí komplexní myšlení žáků.
Současně se zdůrazňuje požadavek zvyšovat nároky na teoretickou složku obsahu učiva, na vzájemné podmíněné vazby; neznamená to však, že se bude vzdalovat od vlastní praktické složky, která má dosud dominantní postavení. Právě toto úzké sepětí musí prolínat celým výchovně vzdělávacím procesem. V oblasti učňovského školství jsou nejpříznivější podmínky pro těsné spojení teoretických poznatků s poznatky z praktického vyučování.
Především jde o polytechnický princip, který vytváří podmínky pro široký profil dělnické kvalifikace, vytváří polytechnický typ dělníka, který má široké všeobecně technické vědomosti a dovednosti, jež mu umožňují snadněji se orientovat v nové výrobní situaci a osvojit si nové vědomosti a dovednosti, které jsou nezbytné k plnění stále složitějších a měnících se pracovních funkcí. Jde o to, aby žáci získali hluboké a trvalé všeobecně technické a polytechnické vědomosti a odpovídající dovednosti, které se mohou snadno přenášet do nových situací.
1 ÚVOD
2 ZÁKLADY TECHNICKÉHO KRESLENÍ
3 TECHNICKÉ MATERIÁLY A STROJÍRENSKÁ TECHNOLOGIE
4 SPOJOVACÍ SOUČÁSTI A DRUHY SPOJŮ
5 SOUČÁSTI K PŘENOSU OTÁČIVÉHO POHYBU
6 SPOJKY
7 PŘEVODY A JEJICH SOUČÁSTI
8 POTRUBÍ A PŘÍSLUŠENSTVÍ
9 MECHANISMY A JEJICH SOUČÁSTI
LITERATURA
Zboží bylo vloženo do košíku
Opravdu chcete vyprázdnit košík?