- Určeno pro:
- 2. ročník
- Formát:
- A5 (15 x 21 cm)
- Počet stran:
- 231
Procvičování českého jazyka pro 2.-5.r. ZŠ
Publikace Cvičení z pravopisu pro malé školáky je určena žákům 2. - 5. ročníku základní školy jako pomocná kniha pro zdokonalení jejich pravopisných dovedností.
Pravopisu se v naší škole a vůbec v celé naší společnosti tradičně přikládá velká důležitost. Dítě přicházející do školy umí česky mluvit, ale neumí psát, a tedy nezná pravopis. Mnohým lidem pak připadá, že ve vyučování českému jazyku zbývá v podstatě jen úkol tento nedostatek u žáků odstranit. To jsou však představy velmi zjednodušené.
Dítě vstupující do školy neovládá spisovnou češtinu a umí se vyjadřovat v omezené míře jen o skutečnostech týkajících se jeho života a jeho blízkého okolí. Je třeba žáka naučit užívat spisovný jazyk a rozvinout jeho vyjadřovací dovednosti na základě poznatků z nauky o jazyce tak, aby získal schopnost vyjadřovat se ve spisovném jazyce správně, výstižně, slohově vhodně a pohotově v projevech ústních i písemných, přiměřených jeho věku, a dosáhl schopnosti pohotově a správně rozumět jazykovým projevům. Splnění tohoto cíle je přirozeně náročné a ovládání pravopisu je jen jednou z jeho součástí.
Dosažení dobré pravopisné úrovně předpokládá náležité znalosti mluvnické a také intenzivní výcvik, který vyžaduje mnoho času. Při poměrně nízké hodinové dotaci vyučování českému jazyku pak někteří žáci v pravopise zaostávají; jiní sice dosahují dobrých výsledků, ale usilují o dokonalejší zvládnutí pravopisu. Domníváme se, že v obou případech může naše příručka dobře posloužit.
Pravopisná cvičení jsou rozdělena podle ročníků a postupují v souladu s příslušnými učebními osnovami. Před každým oddílem procvičovaných pravopisných jevů jsou uváděna potřebná pravopisná pravidla nebo odkaz k nim v předcházejícím ročníku, aby je žáci nemuseli vyhledávat v učebnicích.
Všude v cvičeních připomínáme potřebu ovládat mluvnický základ, který je nezbytnou podmínkou pro zvládnutí příslušných pravopisných jevů. Proto se v cvičeních vyžaduje, aby žák při nácviku pravopisu nejprve uvedl odůvodnění - řešení pak má vyplynout jako logický důsledek. Jestliže má žák nedostatky v ovládání mluvnice, musí je nejprve odstranit - jinak přirozeně nemůže v pravopise dosáhnout úspěchu.
Má-li žák závažnější nedostatky v pravopise některého typu jevů, který se probíral už v dřívějším ročníku, je vhodné, aby si probral nejprve cvičení uvedená pro tento ročník a teprve potom aby pokračoval v probírání cvičení v dalším ročníku.
Je třeba si uvědomit, že sbírka pravopisných cvičení není učebnice, je to pomůcka, která má učebnici doplnit a umožnit dokonalejší zvládnutí pravopisných jevů probíraných ve 2. až 5. ročníku základní školy. Nevyhýbáme se proto v případě potřeby ani užití dvou vynechávek (ve výjimečném případě i tří vynechávek) ve slově. Jde o to, aby se žáci naučili dobře diferencovat různé typy pravopisných jevů v témž slově a aby ve shodě s tím uměli užívat příslušná pravidla (aby např. ve slově myslit, myslili nebo mýlit se, mýlili se nepsali po l tvrdé y proto, že jde o tzv. vyjmenované slovo).
V počátečních fázích výcviku v psaní i/í a y/ý se toleruje odůvodňování i/í v příponách pomocí pravidla o vyjmenovaných slovech, postupně však je třeba vést schopné žáky k náležitému odůvodňování těchto případů tím, že jde o příponu.
Příručku Cvičení z pravopisu pro malé školáky lze užívat ve škole, ve školních družinách a při domácí přípravě. Vždy je třeba přihlížet k možnostem žáků, vyhnout se jejich přetěžování. Lépe je pamatovat na pravopisný výcvik v malých dávkách pravidelně než po větších částech nárazově.
2. ročník
3. ročník
4. ročník
5. ročník
Klíč k cvičením
Zboží bylo vloženo do košíku
Opravdu chcete vyprázdnit košík?