- Určeno pro:
- 8. ročník
- Formát:
- A5 (15 x 21 cm)
- Počet stran:
- 152
Učebnice hudební výchovy. 3. upravené vydání
Publikace patří do ucelené řady učebnic hudební výchovy pro druhý stupeň základní školy. Jejich cílem je podporovat u žáků kladný vztah k hudbě, zejména ke zpěvu a k aktivnímu naslouchání hudby, ale také k hudebně pohybovým aktivitám i ke hře na hudební nástroje.
Prostřednictvím učebnic se žáci dozvědí něco i z hudební teorie, seznámí se zajímavostmi ze života hudebních skladatelů a s dalšími činnostmi spojenými s hudbou.
Učebnice jsou zpracovány podle současných kurikulárních dokumentů a rozvíjejí kompetence žáků dané RVP ZV. Mají schvalovací doložku MŠMT.
Učebnice doplňují samostatně prodejné kompaktní disky s poutavými hudebními nahrávkami hudby vážné i moderní.
Abychom si mohli říci, jakému vzdělávacímu obsahu budeme v této učebnici věnovat pozornost, je vhodné nejprve si připomenout znění očekávaných výstupů hudební výchovy pro druhý stupeň. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání předepisuje očekávané výstupy, které jste si jako učitelé rozpracovali pro svůj vyučovací předmět do svého školního vzdělávacího programu. Znění těchto výstupů je následující:
Očekávané výstupy
Žák:
Učebnice pro 8. ročník základních škol a odpovídající ročníky víceletých gymnázií vybírá z učiva popsaného v rámcovém vzdělávacím programu určitá témata, prostřednictvím nichž nabízí možnost žákovi utvářet si či rozvíjet požadované výstupy. Záměrem autorů bylo vytvořit učebnici hudební výchovy pro 8. ročník tak, aby hudební, ale i kulturní problematiku žáci poznávali na pozadí dějin evropské a světové hudby.
Nejde však o učebnici dějin hudby, nýbrž o učebnici, v níž žáci budou "putovat" světem hudby od počátku jejího vzniku po současnost a stejně jako lidstvo i oni se budou seznamovat s tím, jak hudba zněla, jak lidé hudbu "objevovali" a nakládali s ní v různých situacích.
Prostřednictvím vhledů do jednotlivých uměleckých slohů se žáci seznamují s dominujícími hudebně výrazovými prostředky dané epochy a tam, kde je to vhodné a možné, "rekonstruují" podobu hudby dané epochy (jednoduché doprovody - pravěk - středověk, vícehlasý zpěv - renesance, pompéznost a okázalost barokní hudby - řadové a párové tance, spirituály, blues, jazz - hra na tělo, bluesová dvanáctka, skat apod.), případně k ní pronikají prostřednictvím dalších činností (poslech, referáty apod.).
Do učebnice jsou zařazeny i kapitoly týkající se hudebního materiálu a práce s ním. Kapitolu 5 Stupnice, tónina chápeme jako opakovací a rozšiřující. Kapitola 9 Za tajemstvím kytarových značek přináší zase žákům vysvětlení funkce a významu kytarového značení tak, aby žáci mohli v jednoduchých doprovodech využít tyto značky buď jako plnohodnotné akordy (na kytaře, keyboardu apod.), nebo jako základní basové tóny při doprovodech písní.
Většina kapitol obsahuje "Úkoly pro tebe", které obohacují kapitolu o interaktivní činnosti žáků, na jejich základě si žáci látku procvičí. Je zde uplatněn činnostní princip a v mnohých případech i mezipředmětové vztahy.
Na konci každé kapitoly je uveden odstavec věnovaný stručnému shrnutí obsahu kapitoly "K zapamatování aneb jaké informace si odneseme ve školním batůžku".
Jako u předešlých učebnic i zde platí, že každá kapitola sama o sobě představuje jednu lekci, ne tedy jednu vyučovací hodinu (!). Důsledné dodržování řazení kapitol také není závazné (kapitoly lze řadit tak, jak to bude vyhovovat vaší práci). Přesto je zde vnitřní logika tak, jak žák poznává vývoj hudby, respektive hudebně vyjadřovacích prostředků v rámci jednotlivých epoch.
Žáci se pomocí učebnice mohou naučit:
Zboží bylo vloženo do košíku
Opravdu chcete vyprázdnit košík?