- Určeno pro:
- Střední škola
- Formát:
- A5 (15 x 21 cm)
- Počet stran:
- 327
Učebnice a na ni navazující čítanka zahajují ucelenou řadu příruček pro gymnázia (popř. i pro další typy středních škol).
Učebnice nejen přináší určité penzum poznatků, ale také reaguje na proměny v pojetí výuky literatury na střední škole, jak je odráží např. Katalog požadavků ke společné části maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury.
Ve zkratce je možno učebnici charakterizovat takto:
1. Přináší poměrně obsáhlý přehled poznatků z oblasti literární teorie (s řadou příkladů). Cílem je naznačit čtenáři šíři i různorodost otázek a problémů spojených s četbou a studiem literatury (k tomu slouží i tři připojené interpretační texty) a usnadnit mu v první fázi studia orientaci v systému poznatků o literatuře. Úvodní kapitolu je proto v dané chvíli možné považovat spíše jen za informativní; předpokládá se, že literárněteoretické poznatky budou osvojovány v průběhu celého výukového cyklu.
2. Obsahuje poznatky o proměnách literatury zhruba do počátku 19. století (v případě české literatury zasahuje i do dalších desetiletí), přičemž proti srovnatelným učebnicím věnuje více prostoru světové literatuře. Vývojové proměny hlavních světových či evropských literatur se navíc snaží sledovat komplexně (alespoň v náznaku) a vyvarovat se nelogických přeskoků a "bílých míst".
3. Není promárně didaktickou a metodickou příručkou, avšak je koncipována tak, aby umožnila samostatné studium. Literárněhistorické kapitoly jsou uvedeny stručnou osnovou, vlastní text je členěn typem a velikostí písma, menším písmem (petitem) jsou vyznačeny méně podstatné či doplňující informace, resp. pasáže, které rozšiřují základní učivo (zde jsme zohlednili především Katalog požadavků ke společné části maturitní zkoušky). I díky připojeným citacím a ukázkám z děl by vykladový text - při výuce již ověřovaný - měl být pro studenty názorný, obsahově i jazykově přístupný a čtivý.
To vše by podle našich záměrů mohlo do značné míry z pedagoga sejmout břímě frontálního výkladu ve prospěch výkladu stěžejních problémů (jevů, procesů), i při nevyhovující hodinové dotaci vytvořit podmínky pro opravdovou a soustavnou práci s vlastními uměleckými texty.
I Obecná charakteristika literatury
II Literatura v proměnách času (od prvních slovesných projevů do počátku 19. století)
Rejstřík
Zboží bylo vloženo do košíku
Opravdu chcete vyprázdnit košík?