- Určeno pro:
- Střední škola
- Formát:
- A5 (15 x 21 cm)
- Počet stran:
- 309
Literatura pro druhý ročník gymnázií a na ni navazující čítanka jsou další částí souboru učebnic, který ve své celku obsáhne veškeré učivo literární složky předmětu český jazyk a literatura na příslušném typu škol. Je koncipována v zásadě tradičně - v návaznosti na učebnici pro 1. ročník obsahuje literárněhistorické výklady zaměřené na literaturu 19. století, snaží se ale vyhnout stereotypům a nedostatkům opakovaně provázejícím tento typ školních příruček a současně reagovat na aktuální diskuse o pojetí výuky literatury na střední škole.
Podobně jako Literatura I přináší některé nové prvky obsahové (viz dále), do jisté míry plní funkci shrnující výkladové příručky pro učitele ( u nás dosud nezpracované). Především je však koncipována tak, aby gymnazistům (resp. dalším středoškolským studentům, popř. jiným zájemcům) umožnila samostatné studium. Všechny kapitoly (s výjimkou vstupních kapitol - Století velkých přeměn a Literatura 19. století) jsou uvedeny osnovou, která vymezuje základní poznatky (podle našeho názoru nepominutelné středoškolské minimum). Předpokládáme ovšem, že alespoň část uživatelů bude motivována k rozšiřujícímu studiu, proto je učebnice jako celek obsahově bohatší, než bývá zvykem. Snažili jsme se přinést víc než "shrnující" faktografické přehledy rezignující na skutečný výklad literárního dění, ukázat širší umělecké souvislosti, podnítit zájem o hlubší poznání konkrétních děl a tvorby jednotlivých autorů, do určité míry i zamezit tomu, aby se student snažil naučil "všechno" (tj. všechno, co v učebnici najde). Pro snadnou orientaci uživatelů je text členěn typem a velikostí písma - menším písmem (petitem) a postranní čarou jsou vyznačeny méně podstatné či doplňující informace, resp. pasáže, rozšiřující základní učivo. Vlastní výklad je obohacen o citace a ukázky z děl, autorských komentářů, recenzí apod.
Učebnice věnuje značný prostor světové literatuře, v některých případech učivo člení či řadí jiným způsobem, než je obvyklé (což však uživatelům zásadně neznemožňuje, aby se s určitými partiemi neseznamovali podle svého zájmu či potřeby). Po úvodních kapitolách, jež přinášejí fakta historická, společenská, kulturní aj. i shrnující pohled na literaturu 19. století, následuje devět kapitol literárněhistorických. Předem stanovené časové mezníky (počátek a konec století) bylo nutno zčásti posunout (vzhledem k vývojovým souvislostem): v úvodu se vracíme před r. 1800, literární dění devadesátých let jsme charakterizovali jako celek, přičemž některé autory a díla zařazujeme až do Literatury III.
Sepětí učebnice s čítankou není formální, a to nejen proto, že si autoři nedovedou představit výuku literatury bez tvořivé práce s literárním textem: čítanková ukázka (popř. i otázky k ní) doplňuje, završuje, resp. uzavírá výklad, který přináší učebnice.
Při psaní učebnicového textu a výběru otázek do čítanky jsme přizvali ke spolupráci také studenty. I díky jejich připomínkám by obě příručky měly být názorné, obsahově i jazykově přístupné, čtivé a motivující.
Rejstřík
Zboží bylo vloženo do košíku
Opravdu chcete vyprázdnit košík?