- Určeno pro:
- Střední škola
- Formát:
- A5 (15 x 21 cm)
- Počet stran:
- 336
Literatura pro 3. ročník gymnázií a stejně tak Čítanka pro tentýž ročník navazují na již vydané učebnice pro nižší ročníky tohoto typu škol. V základním plánu se Literatura příliš neodchyluje od dosavadní tradice - obsahuje literárněhistorické výklady zaměřené na období od konce 19. století zhruba do poloviny 20. století (světová literatura), resp. do r. 1948 (česká literatura). Struktura učebnice zčásti navazuje na Literaturu pro 1. ročník gymnázií a Literaturu pro druhý ročník gymnázií - literatura světová a literatura česká jsou rozděleny do samostatných bloků - povaha materiálu i potřeby výuky si však vynutily nové členění učiva do jednotlivých kapitol. Těžiště spočívá v přehledných, shrnujících kapitolách Světová literatura (obecný přehled), Česká literatura (obecný přehled) a k nim se přimykající kapitole Drama a divadlo - ty by měly sloužit k základní orientaci uživatelů v literárním dění daného období. Na tyto kapitoly navazují oddíly věnované vybraným národním literaturám (francouzské, anglické, americké, německy psané, ruské) a profily některých českých spisovatelů, z nichž učitelé mohou vybírat podle svého uvážení. K tomuto řešení autory vedlo jednak nepřeberné množství hodnotných literárních děl a skutečnost, že činit předběžný, omezující výběr je krajně obtížné, jednak přesvědčení, že předkládat uživatelům pouhý "balík" informací jde proti duchu opravdové výuky literatury. Myslíme si také, že není na škodu nahlížet konkrétní literární dílo v různých souvislostech.
Zdaleka se tedy nedomníváme, že by studenti měli tzv. zvládnout vše, co učebnice obsahuje (i při jejím rozsahu jsme museli redukovat např. informace o mimoevropských literaturách). Naopak jsme přesvědčeni, že naše řešení nabízí učitelům východisko ze situace, kdy byli trvale stresováni nedostatkem času, že vytváří předpoklady pro skutečné individuální či skupinové studium.
Ačkoli učebnici a čítanku je možno využívat samostatně, byly koncipovány tak, aby se vzájemně doplňovaly a prolínaly. Nedovedeme si představit, že by dnes ještě přežíval model, kdy výuka probíhá pouze formou tradičního výkladu a nevychází z textu uměleckého díla. Obě publikace by měly učitele a studenty zbavit úmorné, netvůrčí činnosti (diktování informací - podrobného zápisu) a doslova jim uvolnit ruce a duševní energii pro aktivní práci s ukázkami.
Při psaní učebnicového textu a výběru ukázek do čítanky jsme přizvali ke spolupráci také studenty. I díky jejim připomínkám by obě knihy měly být názorné, obsahově i jazykově přístupné, čtivé a motivující.
Rejstřík
Zboží bylo vloženo do košíku
Opravdu chcete vyprázdnit košík?