- Formát:
- A4 (21 x 30 cm)
- Počet stran:
- 75
edice Vzděláváme žáky se speciálními vzdělávacími potřebami na 2. stupni ZŠ
Publikace nabízí teoretické i praktické zázemí týkající se inkluzivního vzdělávání na 2. stupni ZŠ.
Publikace Český jazyk z ediční řady Vzděláváme žáky se speciálními vzdělávacími potřebami na 2. stupni ZŠ přináší náměty pro výuku českého jazyka pro žáky se zdravotním postižením a zdravotním a sociálním znevýhodněním. Využijí ji zejména pedagogové na druhém stupni, nicméně inspiraci pro práci v oblasti inkluzivního vzdělávání v ní najdou i asistenti pedagogů a další pedagogičtí pracovníci.
Publikace obsahuje kopírovatelné pracovní listy s metodickými pokyny, zařazením do RVP, časovou dotací, výčtem klíčových kompetencí apod. Pracovní listy plně respektují Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (Praha 2016) včetně přesné formulace jednotlivých klíčových kompetencí, které je třeba ve výuce rozvíjet.
V nedávné době vstoupily v účinnost změny § 16 školského zákona. V souvislosti s tím byl vydán také nový prováděcí předpis — vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. Novelizace se dočkaly mnohé další související vyhlášky. V této souvislosti se rozvinula nebývale vášnivá diskuse v odborné i laické veřejnosti. Mnozí ředitelé, učitelé, poradenští pracovníci i rodiče se chystaných změn obávali. Panovaly obavy, že běžné základní školy zaplaví vlna zájmu ze strany zákonných zástupců dětí, které se vzdělávaly na praktických školách, hlavně dětí s lehkou mentální poruchou. Zatím se podobné obavy nenaplnily. Přesto je potřeba, aby pedagogičtí pracovníci v českých školách pravidelně dostávali relevantní a aktuální informace. Díky tomu by společné vzdělávání mohlo přestat být strašákem a měly by se začít projevovat některé jeho výhody. Je pochopitelné, že každá změna ve školství je provázena obavami všech zúčastněných, tedy nejen pedagogických pracovníků, ale i rodičů a žáků. Je třeba si uvědomit, že mnohé školy nemají s inkluzí žádné zkušenosti, jiné zkušenosti mají, ale jsou negativní. V České republice však nesporně existuje mnoho škol, kde se žáci se speciálními vzdělávacími potřebami dlouhodobě vzdělávají. Proces inkluze v nich probíhá již delší dobu a díky jejich zkušenostem můžeme říci, že může být skutečně velmi prospěšný.
Příručka Český jazyk z edice Vzděláváme žáky se speciálními vzdělávacími potřebami na 2. stupni ZŠ, si klade za cíl ukázat vyučujícím českého jazyka možnosti, jak pracovat s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v hodinách. Přináší jak teorii, tak praktické ukázky pracovních listů, které by měly být zdrojem inspirace pro učitele, asistenty pedagoga, ale i rodiče.
Publikace je kromě teoretického úvodu koncipována jako soubor vzorů pracovních listů s metodickým doplněním. Ty se zaměřují na učivo 2. stupně základní školy, které mnoha jedincům z uvedené cílové skupiny činí obtíže. I když jsou pracovní listy prioritně určeny pro práci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, lze je využít i při práci s celou třídou. Pracovní listy mají sloužit především jako zdroj inspirace.
1. Úvod
2. Teoretická část
3. Praktická část
4. FAQ - Často kladené otázky
5. Pár slov na závěr
6. Seznam literatury
Zboží bylo vloženo do košíku
Opravdu chcete vyprázdnit košík?