- Určeno pro:
- 8. ročník
- Formát:
- A4 (21 x 30 cm)
- Počet stran:
- 78
Čítanka pro práci s dětmi se specifickými poruchami učení.
Tato publikace je pokračováním Čítanky pro dyslektiky III na druhém stupni základní školy. Při práci s čítankou je nutná přímá pomoc učitele (rodiče, speciálního pedagoga...). Dokáže čtenáře vhodně motivovat ke čtení a vytvářet ovzduší optimistického ladění dítěte.
Ve srovnání s předcházejícím dílem jsou však již texty náročnější a delší.
Nahrazuje titul Čítanka pro dyslektiky IV.
Tento pracovní sešit je volným pokračováním Dyslektické čítanky pro 6. - 7. ročník na druhém stupni základní školy. Stejně jako předcházející díly slouží k docvičování čtení a k nácviku čtení s porozuměním. Lze ho využít při práci frontální ve specializovaných třídách, ale také k práci individuální u integrovaných žáků s SPU do běžných tříd. Kromě dětí s SPU s ním mohou úspěšně pracovat všechny děti, které mají obtíže ve čtení. Obdobně jako u dílů předcházejících se předpokládá přímá pomoc terapeuta (učitele, rodiče, speciálního pedagoga), jehož úkolem je vhodně dítě ke čtení motivovat a prokládat práci s textem dalšími reedukačními metodami dle typu jednotlivých obtíží dětí.
Čítanka je zpracována stejným způsobem jako díly předcházející. Před většinou textů jsou opět vypsána do sloupců slova určená k nácviku čtení. Jejich výběr vychází z jednotlivých textů a slouží k intenzivnímu nácviku čtení pod vedením terapeuta. Doporučujeme číst na části řádků, sloupků, celé sloupky a řádky, za sebou i napřeskáčku. Na rozdíl od minulých dílů se zde objevuje více cizích slov. To proto, aby se děti zdokonalovaly v práci se slovníky, pravidly, atlasy atd. Záleží na každém učiteli, jakým způsobem bude v této fázi s dětmi pracovat, ale některé formulace úkolů přímo žáky k této činnosti vybízejí. Je vhodné se slovy vytvářet věty a využívat je při orientaci ve vlastním textu.
Následuje čtení vlastního textu, který připomíná práci se čtecím okénkem - slabiky v jednotlivých slovech jsou rozlišeny tučností písma. Dále se pracuje se stejným textem, zpracovaným převážně tak, aby bylo rozvíjeno porozumění čtenému textu. Nechybí však ani dysortograficky zaměřené úkoly. V této fázi se předpokládá další využití pomůcek dle potřeby dětí. Poté přistupujeme k opětovnému čtení textu, tentokrát již tištěného běžným způsobem.
Za většinou článků naleznete otázky a úkoly, které jsou více než v předcházejících dílech zaměřeny na rozvoj písemného projevu. Kromě toho, že žáky učíme pracovat s odborným textem, vedeme je také k vytváření stručných výpisků, poznámek, hesel. Strušně řešeno, učíme je vybírat to nejdůležitější. Mějme však na paměti, že i v osmém či devátém ročníku při rozsáhlé SPU mívá dítě s psaným projevem výrazné problémy; veďme proto děti k psaní postupnému, v jejich tempu, sledujme, aby se uměly písemně přiměřeně vyjádřit, a nepožadujme po nich kvantitu na úkor kvality.
V závěrečných textech jsme si dovolili vypustit naši imitaci čtecího okénka, abychom dětem pomalu zase připomněli, že běžné texty nejsou dělené po slabikách, třebaže se s nimi setkávají poprvé. Doporučujeme a zdůrazňujeme osvědčený způsob prvotního pročtení neznámého i delšího textu frontálně, nahlas, pod vedení hlasitého čtení terapeuta. Děti přes vlastní hlasité čtení stále slyší dospělého, přizpůsobují se mu a nevnímají tak intenzivně své chyby. Přitom se učí správné intonaci.
Součástí čítanky jsou i texty psané různých písmem. Sledujeme tím intenzívnější zapojení a posílení pravé hemisféry ve čtení. Opět nechybí ani úkoly na rozvoj hlavně sluchové analýzy a syntézy a úkoly na rozšiřování zrakového rozpětí. Při jejich správném provádění dochází k snižování množství očních pohybů při čtení a následně alespoň k částečnému urychlování čtení. Jak s těmito texty pracovat? Aby cvičení byla účinná, je třeba postupovat v učebnici individuálně za pomoci záložky, kartičky z tužšího papíru apod., a to pod vedením terapeuta. Ten posunuje kartičku v dané předloze o jeden řádek níže a vzápětí ji posunuje do původní polohy. V časově krátkém úseku, který volíme dle vyspělosti čtenáře, čtenář postřehne daný tvar (písmeno, slabiku, slovo, výraz...), zrakový vjem si vybaví, zpaměti vysloví a pak porovnává se skutečným zněním: necháme ho prohlédnout si odkrytý text. Doba odkrytí textu je přibližně půl sekundy, ale pozor! Je-li doba expozice příliš krátká, ztrácí čtenář o práci zájem, pokud je příliš dlouhá, vytrácí se žádaný efekt tohoto cvičení: zrakový vjem se rozkládá na části. Dále je třeba upozornit na ztrátu smyslu cvičení, pokud dítě zvládá text zpaměti. Proto je v jedné lekci dané cvičení vhodné opakovat zhruba dvakrát.
Zboží bylo vloženo do košíku
Opravdu chcete vyprázdnit košík?