- Formát:
- A4 (21 x 30 cm)
- Počet stran:
- 83
Tyto pracovní listy navazují na první a druhý díl pracovních dyslektických čítanek Když dětem nejde čtení 1 a Když dětem nejde čtení 2. Jsou určeny dětem, které zvládly nácvik plynulého čtení otevřené a uzavřené slabiky, slov z nich složených a čtení s porozuměním textů složených z těchto slov, kterým však dělá problémy plynulé čtení různých typů slabik se souhláskovými shluky a slov, která je obsahují.
Pracovní listy jsou vhodné pro individuální práci s dyslektickými dětmi integrovanými v běžných třídách základní školy, k frontální práci ve druhém ročníku specializovaných tříd pro dyslektiky, k nácviku čtení pod přímým vedením rodičů (nejlépe ve spolupráci s učitelem dítěte, s dyslektickou asistentkou nebo se speciálním pedagogem v PPP) a k individuální práci ve speciální škole. Každé dítě by mělo pracovat se svou čítankou, protože pomocí tvořivého řešení jednotlivých úkolů získává originální čítanku, na jejíž tvorbě se částečně samo podílí. To podporuje pozitivní vztah k nácviku čtení. Při práci s jednotlivými pracovními listy by dítě nemělo ucelený přehled o tom, co během reedukace již zvládlo.
Nejprve je navozeno a cvičeno plynulé čtení slabiky s dvěma souhláskami na začátku slabiky typu "STO" s využitím grafického odlišení první souhlásky, která přibyla k procvičené otevřené slabice. Je základem pro zvládnutí čtení dalších typů slabik se souhláskovými shluky, proto je jejímu procvičení věnováno více pozornosti. Dále následuje nácvik čtení slabik "STOP, KOST, STROJ, PSTRUH" a tyto slabiky se slabikotvorným R, L. Děti procvičují čtení slov nejprve jednotlivě, potom ve větách a nakonec v textech, které se podobají článkům v běžných čítankách, ale s tím rozdílem, že se v nich neobjevují slova složená z neprocvičených typů slabik.
Při nácviku čtení je využito multisenzorického přístupu a prvků tvořivé dramatiky (pantomima, obrazné znázornění významu slova, aktivity k rozvoji tvořivého a globálního myšlení). Tento způsob učení je pro většinu dětí zajímavý a to hraje velkou roli při vnitřní motivaci k učení. Důraz je kladen na vlastní aktivitu dítěte při zvládnutí jednotlivých čtenářských dovedností a na rozvíjení jazykového citu. Využití tvořivých aktivit při výuce zlepšuje zapamatování učeného, působí pozitivně i na rozvoj inteligence. Tvořivost můžeme systematicky rozvíjet i u žáků s nižším nadáním, proto se nemusíme obávat činností, které se jeví na první pohled pro některé z nich jako obtížné. Když dítě úkol nepochopí, pracuje zpočátku pod vedením dospělého a případně potom může přejít k samostatné práci. Cvičení pomáhají zároveň rozvíjet sluchové, zrakové, intermodální a další typy vnímání.
Pořadí plnění úkolů v jednotlivých kapitolách není nutné striktně dodržovat, ale měnit pořadí celých kapitol nedoporučujeme. Zkušený pedagog však jistě posoudí nejlépe sám, jakým způsobem při reedukaci postupovat.
Tempo práce se má vždy řídit aktuální výkonností dítěte. Je třeba dopřát mu dostatek času ke zvládnutí jednotlivých kroků nápravy čtení. Pokud mu určitý typ úkolů dělá obtíže, cvičení obměníme a nezvládnuté dovednosti docvičíme. Rozhodně není vhodné přejít na čtení víceslabičných slov, pokud není zafixováno plynulé čtení cvičeného typu slabiky a k bezchybné zvládnutí skladu, rozkladu a obměn této slabiky. Je také velmi důležité, aby náprava probíhala v příjemné a radostné atmosféře. Doporučená motivace a často vtipně laděná cvičení by měly pomoci potřebnou pohodu vytvořit.
Závěrem je třeba připomenout, že v době nápravy čtení by dítě nemělo číst z běžné čítanky, aby nedocházelo k fixování špatných čtenářských návyků, a že práci s těmito pracovními listy je nutné doplnit další reedukací zaměřenou na odstanění deficitů, které může mít dítě v jednotlivých oblastech vnímání. Pokud ho čtení natolik vyčerpává, že se u něj projevuje psychomotorický neklid, brzká únava, stále více chyb v průběhu čtení, záměny písmen a dvojí čtení, nemohou doporučené postupy v této čítance samy o sobě jeho problém se čtením vyřešit.
I. Nácvik plynulého čtení slabiky s dvěma souhláskami na začátku
II. Nácvik čtení dvouslabičných slov se slabikou typu "STO"
III. Nácvik čtení víceslabičných slov se slabikou typu "STO"
IV. Nácvik čtení slabik se souhláskovými shluky typu "STOP"
V. Nácvik čtení víceslabičných slov se slabikou typu "STOP"
VI. Nácvik čtení slabik s dvěma souhláskami na konci slabiky
VII. Nácvik čtení procvičených slabik se slabikotvorným R, L
VIII. Nácvik čtení slabik se souhláskovými shluky typu "STRO, STROJ, PSTRUH"
IX. Texty k docvičení čtení slov se souhláskovými shluky
X. Metodické pokyny s nápovědou k řešení zadaných úkolů
Zboží bylo vloženo do košíku
Opravdu chcete vyprázdnit košík?