- Formát:
- A4 (21 x 30 cm)
- Počet stran:
- 64
Pracovní listy pro prevenci dyskalkulie pomáhají předškolním a mladším dětem vstoupit do světa čísel, do vztahů mezi skupinami prvků, učí je porovnávat, odhadovat množství a podobně.
Úkoly mají zábavný charakter, který odpovídá potřebám a možnostem dětí.
Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc., je speciální pedagožka zabývající se především problematikou specifických poruch učení. Je autorkou řady knih, v Portále vyšly Poruchy učení, Dyslexie v předškolním věku?, Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program, Pomoz mi, abych to dokázal, Mám dyslexii a Dyspraxie.
Proč v předškolním věku?
Dítě v předškolním věku je neobyčejně vnímavé. Osvojování různých vědomostí a dovedností probíhá přirozeně v běžných denních činnostech a v cílených aktivitách formou hry. Není zatíženo obavami ze známek, popřípadě z neúspěchu ve škole a ve srovnání se spolužáky.
V té době je zralé pro osvojování poznatků, které jsou nezbytně nutné pro zahájení vyučování matematiky. Též je schopné osvojit si psané číslice ve spojení s jejich obsahem a první manipulaci s číslicemi.
Pokud přichází do školy dobře připravené, zvládá počáteční výuku bez obtíží, z výsledků má radost, vytváří se pozitivní vztah ke škole, který je jedním z předpokladů úspěšného vzdělávání.
Jak používat pracovní listy
Pracovní listy jsou jednou z cest, jak připravovat dítě pro školu, rozvíjet ho v různých oblastech. Jsou též smysluplnou náplní volného času. Poskytují náměty pro řešení podobných úkolů v průběhu dne. V ideálním případě pracuje dítě společně s rodičem, přičemž zachováváme následující doporučení:
Nespěchat. Dítě potřebuje čas k zamyšlení se nad úkolem i k jeho provedení, zpracování všech podnětů. Rychlost není chytrost. Veďme dítě k pečlivosti. Soutěživé hry vedoucí k rychlosti nevytvářejí prostor pro přemýšlení.
Aktivita dítěte nemusí vždy znamenat "něco dělat". I pozorování, komentování, hodnocení je činnost, která má svůj význam.
Přestože jsou pracovní listy zaměřené na aktivity související s matematikou, nesmí být řeč opomíjena. Z každého listu lze vytěžit maximum. Dítě by mělo mluvit, jmenovat, co je na obrázku, číst číslice, zdůvodňovat svůj postup. Učí se přesně vnímat řeč. Proto čteme zadání zřetelně, vedeme k přesnému vnímání úkolů a následnému provádění pokynů (spoj čarou, označ, vybarvi, zakroužkuj).
Stejně jako v řadě jiných činností i zde platí, že méně je více. Je lepší vypracovat jeden pracovní list každý den než tři pracovní listy za sebou.
Cíl a obsah pracovních listů:
Použitá literatura:
Kaslová M.: Předmatematické činnosti v předškolním věku.
-12%
-6%
-8%
-11%
Zboží bylo vloženo do košíku
Opravdu chcete vyprázdnit košík?