- Formát:
- B5 (16 x 23 cm)
- Počet stran:
- 165
Předškolní děti milují příběhy a hry. Pokud jim nové věci, s nimiž je seznamujeme, předložíme právě formou příběhů a nabídky zajímavých hravých aktivit, snadno je motivujeme a získáme pro společnou práci.
Kniha zkušených autorek nabízí učitelkám mateřských škol pro každý měsíc v roce jeden příběh, básničky a písničky s příběhem spojené, náměty na hry a vzdělávací činnosti. Publikace bude velkým přínosem zejména pro začínající učitelky mateřských škol, které potřebují metodickou a didaktickou podporu své práce. Zkušené učitelky v ní najdou příběhy a činnosti vycházející ze soudobých požadavků na předškolní vzdělávání, rodiče inspiraci pro společné chvíle pohody s jejich dětmi.
Kniha osloví učitelky mateřských škol a inspiraci v ní najdou i rodiče předškolních dětí.
Mgr. Eva Svobodová, PaedDr. Alena Váchová a PhDr. Miluše Vítečková vyučují na PF JČU v Českých Budějovicích, obor učitelství pro MŠ.
Příběhy v této knize jsou určeny především dětem. Jako inspirace a praktický rádce je kniha určena i pedagogům, a to asi nejvíce těm začínajícím. S trochou nadsázky je možné mezi ně počítat také rodiče, protože u každého svého dítěte se znovu stáváme začínajícími pedagogy. Pro rodiče budou inspirativní především ta metodická doporučení, která ukazují, jak s dítětem diskutovat a jak klást otázky. Učitelé využijí více metodiku práce s příběhem, která jim nabízí cestu od filozofie příběhu přes cíle a činnosti ke konkrétním očekávaným výstupům. Tato cesta je profesionálně cílevědomá, přesto by měla být hravá a přirozená.
Vzdělávací a výchovný potenciál nesou příběhy samotné i k nim připojený metodický materiál, jejž mohou dospělí využít podle vlastního uvážení. Za příběhem vždy následuje filozofie příběhu a z ní vyplývající cíle vzdělávání. Dále jsou formulovány otázky k obrázku a k textu, kterými lze podporovat samostatné uvažování dětí i jejich prosociální cítění. Nabídka dalších činností je členěna na hry, pohybové činnosti, tvoření, zpěv a muzicírování, hry s řečí a zvuky. V předškolním věku by vzdělávání mělo být co nejvíce integrované, proto dělení námětů k činnostem je třeba vnímat pouze jako orientační. Při hře nebo zpívání dítě může zároveň tvořit či se pohybovat, hrát si s řečí. Za nabídkou činností následují příklady očekávaných výstupů, které jsou formulovány v konkretizované formě a rozděleny do oblastí podle přílohy Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (RVP PV) nesoucí název Konkretizované očekávané výstupy (2012).
V příbězích i metodických doporučeních vycházíme ze specifik předškolního věku a vzdělávacích potřeb předškolního dítěte. Kladem důraz na osobnostní a sociální výchovu, tedy na morální postoje, schopnost domlouvat se a řešit problémy, tvořit a dodržovat pravidla, respektovat se vzájemně.
Tato kniha vznikla na základě dlouhodobého pozorování praxe v mateřských školách a vyhodnocením zpětných vazeb od učitelek směřujících k potřebám v oblasti dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků. Impulzem k jejímu napsáni bylo také zjištění, že v oblasti multimediálních hrdinů se našim dětem nabízí stále více agrese a násilí a scházejí pozitivní morální vzory; k tomuto zjištěná jsme pospěly v rámci vedení bakalářských prací studentů JČU. Tato knížka je prostředkem, který by měl tyto vzory předškolnímu dítěti poskytnout.
NĚKOLIK SLOV ÚVODEM
TEORETICKÁ VÝCHODISKA KNIHY
MATEŘSKÁ ŠKOLA JE PRO VŠECHNY
UČITELKY NA POLI NEROSTOU
DO ŠKOLKY NA DVORKU PŘIŠEL PODZIM
JAK POUŠTĚLI DRAKA
PERNÍK CHUTNÁ SLADCE
VÁNOČNÍ NADÍLKA
JAK DĚLALI UŽITEČNÉ VĚCI
CO JE NEJDŮLEŽITĚJŠÍ
JAK CHTĚLI HRÁT DIVADLO
JAK POMOHLI SLEPICI
JAK FERDA ZABRÁNIL VÁLCE
ZTRATIL SE BROK
TO NÁM TO UTEKLO
PRACOVNÍ LISTY
LITERATURA
Zboží bylo vloženo do košíku
Opravdu chcete vyprázdnit košík?