- Formát:
- A5 (15 x 21 cm)
- Počet stran:
- 198
Hodnocení je velmi důležitou součástí práce učitele a jenom kvalitní hodnocení může ve třídě vytvořit dobré klima. Čtvrtý díl série Líný učitel představuje podporující hodnocení, které je formativní, optimistické a individualizované.
Text se věnuje všem způsobům hodnocení, které se používají v českých školách: od klasifikace přes slovní hodnocení až k portfoliu. Ukáže mnoho hodnotících metod a způsobů sebehodnocení a vzájemného hodnocení žáků s praktickými příklady. Jednotlivé kapitoly se týkají palčivých problémů školního hodnocení, jako je průměrování známek, práce s váhami známek, testování, kriteriálního hodnocení a mnoha dalších.
Kniha obsahuje více než sto obrázků s ukázkami té nejlepší i té nejhorší školní praxe. Svou filozofií a zaměřeností na každodenní praxi doplňuje předchozí publikace o vzdělávací strategii Líného učitele.
Pokud má učitel svou učitelskou filozofii promyšlenou, ona sama mu napoví, když přemýšlí, jaké metody zvolit a jak žáky hodnotit. Bude tedy vědět, co a jak dělat, ale také co nikdy nedělat. Hodnocení jsem se ve všech předchozích dílech Líného učitele také věnoval, ale nikdy ne tak, jak by si zasloužilo, neboť hodnocení je bezesporu jednou z klíčových dovedností učitele. Jde o osu jeho činnosti, a právě v ní se snad nejvíce ukazuje jeho učitelská filozofie. Pokud učitel z pohledu výukových metod učí kvalitně, je přímo zásadní také dobře hodnotit. A naopak, jestliže učitel z pohledu metod učí nekvalitně, dobře hodnotit ani nemůže. V této publikaci budu presentovat správné způsoby hodnocení, ale také se budu věnovat těm nevhodným.Učitel, který zvolí svůj způsob hodnocení, by měl umět analyzovat jeho klady a vědět, proč ve třídě nikdy nezvolí jiné, pedagogicky nevhodné způsoby.
Rád bych hned v úvodu bez obalu řekl to, co bude čtenáři postupně zřejmé. Nejsem zastáncem klasifikace, stejně jako nejsem zastáncem slovního hodnocení. Nejsem zastáncem školy bez známek a ani nejsem zastáncem školy se známkami. V podstatě mi to vůbec nepřipadá důležité. Známky není třeba démonizovat, tak jako není třeba stavět na piedestal alternativy, pokud je daný učitel neumí používat. Jistě, kvalitní učitel některé věci dělat prostě nemůže a o těch také bude řeč. Jsem však rozhodně na straně kvalitního vzdělávání a tedy podporujícího hodnocení, jež je možné realizovat se známkami i bez známek. Klíček je filozofie, se kterou učitel k hodnocení přistupuje. Rád bych poskytl učitelům návod, jak o hodnocení přemýšlet, a zároveň jak ho prakticky realizovat. Ukázat, jak hodnoticí dovednosti předávat žákům, aby celý proces využili pro svůj rozvoj.
HODNOCENÍ JE SOUČÁSTÍ KLIMATU TŘÍDY
HODNOCENÍ UČITELE
SEBEHODNOCENÍ ŽÁKA
VZÁJEMNÉ HODNOCENÍ ŽÁKŮ
HODNOCENÍ VÝUKY ŽÁKY
PORTFOLIO
ZÁVĚR
LITERATURA A PRAMENY
Zboží bylo vloženo do košíku
Opravdu chcete vyprázdnit košík?