- Počet stran:
- 96
Rozvíjejte nadějné matematiky. Úlohy pro žáky 1.stupně ZŠ, jejich rodiče a učitele. Kniha je určena všem učitelům, rodičům nebo prarodičům, kteří mají ve svém okolí matematicky nadané či šikovné dítě a potřebují získat inspiraci k tvoření dalších úloh pro rozvoj nadějného matematika.
Kniha je určena všem učitelům, rodičům nebo prarodičům, kteří mají ve svém okolí matematicky nadané či šikovné dítě a potřebují získat inspiraci k tvoření dalších úloh pro rozvoj nadějného matematika.
Tým autorek z Katedry matematiky Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity ve své publikaci využil svoje dlouholeté zkušenosti s přípravou podkladů pro nadané děti; pro pedagogy jsou velmi cenné škály pro identifikaci nadání.
Máte ve svém okolí matematicky nadané či šikovné dítě, které rádo řeší různé matematické a logické úlohy? Potřebovali byste získat inspiraci k tvoření dalších a dalších úloh? Pak je tato kniha určena právě pro vás. Dočtete se v ní o zkušenostech autorek s prací s nadanými dětmi a najdete v ní řešené úlohy a také mnoho cvičení, která dětem můžete zadávat, ať už jste učitelé, rodiče či prarodiče.
O týmu: Jsme členky týmu z Katedry matematiky Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity. Po mnoho let pracujeme s nadanými dětmi prvního stupně ZŠ a pozorujeme jejich individuální projevy. Připravovaly jsme pro ně pracovní listy, které jsme poté podrobně analyzovaly a díky tomu jsme získaly ucelený přehled o různých přístupech nadaných a bystrých žáků k matematickým úlohám. Realizovaly jsme Kurz pro mimořádně matematicky nadané děti na Katedře matematiky PdF MU, díky němuž jsme poznaly zajímavá specifika matematicky nadaných dětí. Tvořily jsme pracovní tým s doc. Šárkou Portešovou z FSS MU a získaly mnoho dalších zajímavých zjištění o nadaných dětech. Rády bychom se o své zkušenosti podělily s těmi, pro které mohou být nejpřínosnější – zejména s rodiči a učiteli nadaných dětí. Publikace je velmi přehledně koncipována. Nabízí cenné množství příkladů logicky a didakticky jasně uspořádaných, obsahuje metodické poznámky a klíč k řešení úloh. Stává se tak skvělým pomocníkem pro všechny učitele a učitelky, kteří chtějí poskytnout svým nadaným a šikovným dětem pestrou nabídku podnětů pro tříbení jejich matematického myšlení, pro „lámání hlavy“, pro vítězství nad problémem, nad sebou samým. Knížku mohu doporučit rovněž i rodičům, kteří chtějí svým dětem umožnit prožít dobrodružství ve světě čísel, grafů, krychlových staveb a dalších matematických témat. - PaedDr. Ivana Janoušová, učitelka na 1. stupni ZŠ
V problematice nadaných stále přetrvávají mýty jak mezi rodiči, tak mezi učiteli, které nadaným žákům znesnadňují školní existenci. Tvrdí se například, že nadané děti nepotřebují zvláštní péči, protože si vystačí samy. Nadané děti mohou mít všechna specifika jako ostatní děti a také různé poruchy učení.
Při své mnohaleté práci s nadanými žáky jsme se setkaly s několika dětmi vysoce matematicky nadanými, avšak s celou řadou dětí nadprůměrně nadaných nebo bystrých, a pak také s dětmi, které měly k matematice velmi pozitivní vztah, přestože v ní nedosahovaly vynikajících výsledků. Každá tato skupina byly velmi specifická a vyžadovala zvláštní přístup. Vysoce matematicky nadané děti rády promýšlí úlohy do hloubky, nerady používají nabízené algoritmy, mnoho úloh počítají "z hlavy". Naproti tomu mezi nadanými a bystrými dětmi byla většina těch, které rády kopírovaly naučený algoritmus, rády si "hrály s čísly", nepromýšlely problémy tolik do hloubky. Ani poslední skupinu dětí s pozitivním vztahem k matematice nemůžeme přehlížet. Nejdůležitější je matematiku jim neznechutit, protože i tyto děti si mohou zvolit profesi, v níž budou matematiku aktivně využívat.
Mezi dětmi dále byla řada dětí s tzv. dvojí výjimečností. Setkaly jsme se s žáky s kombinací nadání a ADHD, či s poruchou učení, kteří se potýkali s nevstřícným přístupem vyučujících.
Potvrdily jsme si, že všeobecně nadané děti nemusí dosahovat v matematice takových výsledků, které se od nich zpravidla očekávají. Matematicky nadané dítě obvykle vyniká jen v některých částech matematiky - např. rádo počítá numerické výpočty (aritmetické myšlení), nebo se rádo zabývá závislostmi (algebraické myšlení), nebo rádo zvažuje různé možnosti a hledá všechna řešení (kombinační myšlení), nebo rádo řeší problémové a logické úlohy (rozvinutá logika), nebo rádo řeší početní geometrické úlohy, nebo rádo maluje a rýsuje (geometrické myšlení). U některých dětí se setkáváme i s kombinací těchto přístupů, avšak jen minimum nadaných dětí vyniká ve všech oblastech současně.
Pozorovaly jsme, jak děti přistupují k řešení problémů. Některá řešení byla velmi neočekávaná a originální. Následuje teorie, která obsahuje některé poznatky o nadaných dětech uvedené v literatuře, naše zkušenosti, 34 řešených úloh a následně 294 neřešených úloh s výsledky pro nadané a bystré žáky.
1/ Nadané děti
2/ Matematicky nadané děti
3/ Tvorba úloh pro bystré a nadané děti
4/ Úlohy
5/ Výsledky cvičení
Literatura
Zboží bylo vloženo do košíku
Opravdu chcete vyprázdnit košík?