Popis produktu
Publikace pro učitele matematiky, studenty učitelství, ale také pro další zájemce o studium matematiky a její historie. Vyplňuje citelnou mezeru v naší odborné literatuře, kterou je kvalitní učebnice didaktiky středoškolské matematiky.
Publikace má za cíl jednak pomoci výuce didaktiky a historie matematiky, ale hlavně být zdrojem inspirace pro středoškolské učitele, kteří mají zájem o kvalitní výuku.
Kniha obsahuje:
Konkrétní didaktika matematiky
Zahrnuje didaktické zpracování těchto partií:
Množiny a logika, Reálná čísla, Funkce, Goniometrie, Rovnice a nerovnice v R, Komplexní čísla, Kombinatorika, Počet pravděpodobnosti a statistika, Posloupnosti a nekonečné řady, Geometie, Vektory, Analytická geometrie, Matematická analýza.
Zpracování všech partií má následující jednotnou strukturu:
- historie vzniku a vývoje pojmů i metod
- přehled metodického zpracování látky v našich učebnicích v historickém vývoji
- didaktická analýza současného pojetí a metodika výkladu
- motivační a aplikační úlohy (včetně netradičních zajímavých úloh)
- konkrétní zpracování scénáře význačných výukových hodin
O učebnici
V naší literatuře je dlouhodobě postrádána souborná učebnice didaktiky matematiky a také historie matematiky pro učitele. Přitom v současnosti je v našem i světovém školství velmi aktuální a důležité řešení didaktických problémů: Jaké si klást cíle a jaké volit metody či prostředky ve výuce matematiky ve 21. století, aby byly účinná a vyhovovala jeho požadavkům?
Předložená kniha chce v tomto směru pomoci výuce didaktiky středoškolské matematiky a historie matematiky, ale hlavně být zdrojem inspirace pro středoškolské učitele matematiky, studenty učitelství i další zájemce o matematiku a její kvalitní výuku.
Kniha je rozdělena do tří částí:
I. část Konkrétní didaktika matematiky
- Zahrnuje didaktické zpracování těchto středoškolských partií:
- Množiny a matematická logika. Reálná čísla. Funkce. Goniometrie. Rovnice a nerovnice. Komplexní čísla. Kombinatorika. Počet pravděpodobnosti a statistika. Posloupnosti a nekonečné řady. Geometrie. Vektory. Analytická geometrie. Matematická analýza.
- Zpracování všech partií má jednotnou strukturu:
- historie vzniku a vývoje pojmů i metod,
- přehled metodického zpracování látky v našich učebnicích v historickém vývoji,
- didaktická analýza současného pojetí a metodika výkladu,
- motivační a aplikační úlohy včetně netradičních úloh,
- konkrétní zpracování scénáře některých výukových hodin (v možném rozsahu publikace).
II. část Obecná didaktika matematiky
- Obsahuje stručně zpracovaná, avšak ve školské praxi bezprostředně využitelná témata:
- Didaktické zásady vyučování matematiky. Formy a metody výuky matematiky. Prostředky matematického vzdělávání. Vzdělávací programy (RVP a ŠVP) matematiky pro SŠ.
III. část Stručná historie matematiky, významní matematici
Netradiční struktura a pojetí publikace vycházejí z přesvědčení i zkušeností autora, že vhodným základem didaktiky matematiky je didaktický rozbor konkrétních pojmů a metod matematiky. Teprve na tomto základu je účelný zobecňující pohled a rozbor forem, metod a prostředků vyučování.
Při promýšlení pojetí a zpracování knihy jsem měl (obdobně jako u svých předchozích knižních publikací) na mysli základní pravidlo knižní tvorby: "Psát to a tak, co a jak byste sami chtěli číst." Na zřeteli jsem ovšem měl také specifické atributy didaktiky matematiky i konkrétní zkušenosti s její výukou.
Obsah učebnice
1 Úvod
2 Množiny a matematická logika
- 2.1 Z historie množin a logiky
- 2.2 Základní množinové a logické pojmy v českých středoškolských učebnicích
- 2.3 Didaktické aspekty výkladu základních množinových pojmů ve středoškolské matematice
- 2.4 Didaktické aspekty výkladu základních pojmů matematické logiky a jejího užití ve středoškolské matematice
3 Reálná čísla
- 3.1 Historický vývoj pojmu čísla
- 3.2 Reálná čísla v českých středoškolských učebnicích matematiky
- 3.3 Rozšiřování pojmu čísla ve školské matematice
- 3.4 Matematická indukce
- 3.5 Elementární teorie čísel
- 3.6 Zajímavé úlohy z elementární teorie čísel
- 3.7 Výpočty s reálnými čísly v praxi
- 3.8 Základy algebry ve středoškolské matematice
4 Funkce
- 4.1 Vznik a vývoj pojmu funkce
- 4.2 Funkce a funkční myšlení ve školské matematice
- 4.3 Metodika zavedení pojmu funkce ve středoškolské matematice
- 4.4 Elementární funkce a některé neelementární funkce ve středoškolské matematice
- 4.5 Specifické vlastnosti funkcí (druhy funkcí), rovnost funkcí, operace s funkcemi
- 4.6 Zajímavé aplikační úlohy o funkcích
5 Goniometrie
- 5.1 Historie geneze pojmu goniometrických (trigonometrických) funkcí
- 5.2 Vývoj pojetí výuky goniometrických funkcí ve středoškolských učebnicích matematiky
- 5.3 Didaktické aspekty výkladu goniometrických funkcí ve středoškolské matematice
- 5.4 Aplikace goniometrických funkcí
- 5.5 Cyklometrické funkce
6 Rovnice a nerovnice v oboru reálných čísel
- 6.1 Z historie rovnic
- 6.2 Rovnice a nerovnice v českých středoškolských učebnicích
- 6.3 Didaktické aspekty tématu rovnice ve středoškolské matematice
- 6.4 Lineární a kvadratické rovnice ve středoškolské matematice
- 6.5 Lineární, resp. kvadratické rovnice s více neznámými a jejich soustavy
- 6.6 Aplikační slovní úlohy vedoucí k řešení rovnic
- 6.7 Zajímavé historické úlohy řešené pomocí rovnic
- 6.8 Didaktické aspekty tématu nerovnice ve středoškolské matematice
7 Komplexní čísla a jejich užití, řešení rovnic v C
- 7.1 Historie pojmu komplexních čísel a jejich terminologie
- 7.2 Komplexní čísla ve středoškolských učebnicích
- 7.3 Didaktické aspekty zavedení komplexních čísel a operace s nimi
- 7.4 Úlohy o komplexních čísel a jejich užití
8 Kombinatorika
- 8.1 Historie (vznik a vývoj) kombinatoriky
- 8.2 Kombinatorika v českých středoškolských učebnicích
- 8.3 Didaktické aspekty kombinatoriky
- 8.4 Zajímavé a aplikační kombinatorické úlohy
- 8.5 Další kombinatorické principy
- 8.6 Magické čtverce a latinské čtverce
9 Počet pravděpodobnosti a matematická statistika
- 9.1 Z historie počtu pravděpodobnosti a statistiky
- 9.2 Počet pravděpodobnosti a statistika v českých středoškolských učebnicích
- 9.3 Didaktické aspekty výuky počtu pravděpodobnosti ve středoškolské matematice
- 9.4 Historické a další zajímavé pravděpodobnostní úlohy
- 9.5 Statistika ve středoškolské matematice
10 Posloupnosti a nekonečné řady
- 10.1 Historie posloupností a řad
- 10.2 Posloupnosti a řady v českých středoškolských učebnicích
- 10.3 Didaktické aspekty tématu posloupnosti a nekonečné řady
- 10.4 Historické, zajímavé a aplikační úlohy o posloupnostech a nekonečných řadách
11 Geometrie
- 11.1 Historický vývoj geometrie
- 11.2 České středoškolské učebnice geometrie
- 11.3 Didaktické aspekty výuky planimetrie
- 11.4 Příklady důkazů v planimetrii
- 11.5 Důkazové a výpočetní planimetrické úlohy
- 11.6 Konstrukční planimetrické úlohy
- 11.7 Didaktické aspekty výuky stereometrie
- 11.8 Polohové stereometrické úlohy
- 11.9 Metrické stereometrické úlohy
- 11.10 Výpočetní stereometrické úlohy
12 Vektory a jejich užití
- 12.1 Historie geneze pojmu a terminologie vektorů
- 12.2 Vektory v českých středoškolských učebnicích matematiky
- 12.3 Pojmy vektor a vektorový prostor v současné matematice
- 12.4 Didaktické aspekty výkladu vektorů ve středoškolské matematice
- 12.5 Aplikace vektorů v geometrii a ve fyzice
13 Analytická geometrie
- 13.1 Vznik a vývoj analytické geometrie
- 13.2 Analytická geometrie v českých středoškolských učebnicích
- 13.3 Didaktické aspekty ve středoškolské výuce analytické geometrie
- 13.4 Analytické vyšetřování množin všech bodů dané vlastnosti
14 Matematická analýza
- 14.1 Historie vzniku a vývoje základních pojmů matematické analýzy
- 14.2 Matematická analýza v českých středoškolských učebnicích
- 14.3 Didaktické problémy úvodních pojmů matematické analýzy ve středoškolské matematice
- 14.4 Didaktické aspekty diferenciáního počtu ve středoškolské matematice
- 14.5 Zajímavé úlohy z aplikací diferenciálního počtu
- 14.6 Didaktické aspekty integrálního počtu ve středoškolské matematice
Literatura