- Formát:
- A5 (15 x 21 cm)
- Počet stran:
- 146
Druhý díl ediční řady Školní zralost přináší komplexně zpracované téma odkladů školní docházky.
Druhý díl ediční řady Školní zralost přináší komplexně zpracované téma odkladů školní docházky. Úvodní stať přináší analýzu nečastějších příčin odkladů a také odpovědi na nejčastější otázky, které v souvislosti s odklady zaznívají. Samostatná kapitola se věnuje nedostatečné pracovní, sociální i citové zralosti a její roli při možných budoucích neúspěších malého školáka. Nechybí pohled logopeda na řečové vady a jejich případnou roli při odkladu školní docházky a ani téma sjednávání odkladu z pohledu pracovníka pedagogicko-psychologické poradny. Uveden je rovněž přehled základní legislativy týkající se tohoto tématu.
V posledních letech se ustálil počet rodičů, kteří žádají pro své děti odklad školní docházky, zhruba na jedné pětině z celkového množství budoucích prvňáčků. Důvodem vysokého počtu odkladů bývá nejen nedostatečná školní zralost, ale často také vyšší požadavky škol a skutečnost, že někteří rodiče raději rok počkají, aby svému dítěti umožnili lepší start a v neposlední řadě i vyšší úspěšnost dostát nárokům dnešní společnosti více orientované na úspěch a výkon.
V naší publikaci se věnujeme problematice odkladu školní docházky z několika úhlů pohledu. Úvodní článek přináší komplexní zpracování problematiky a odpovídá také na nejčastější otázky, které si rodiče kladou v souvislosti se sjednáváním odkladu školní docházky. Jednou z podmínek dobrého zvládnutí školní docházky je rovněž dosažení potřebné pracovní a sociální úrovně dítěte, a právě deficity v této oblasti mohou být u některých dětí důvodem jejich školního selhávání. Další z článků této publikace se věnuje hlavním znakům a příčinám problémů i roli rodiny a mateřské školy při jejich řešení. Jednou z příčin, kvůli nimž se uděluje odklad školní docházky, mohou být i závažnější řečové vady u předškolního dítěte. Proto nechybí ani stať s přehledem nejčastějších řečových vad předškoláků s vyhodnocením jejich role při případném odkladu školní docházky. Pohled na odklad doplní i text pracovníka pedagogicko-psychologické poradny, přinášející shrnutí příčin školní nezralosti optikou poradenského pracoviště a přehledný popis procesu předškolních prohlídek v poradnách. Nechybí rovněž výklad základní legislativy spjaté s problematikou odkladu školní docházky.
Učitelky a učitelé mateřských škol jsou často prvními, kdo školní odklad pro nezralé dítě doporučují a jako první řeší nastalou situaci s rodiči. Věříme, že tato publikace jim dopomůže získat komplexní informace o školních odkladech, a to jak z hlediska rozpoznání projevů nezralosti v těch nejdůležitějších oblastech rozvoje předškolního dítěte, tak z hlediska povědomí o průběhu procesu školního odkladu i jeho legislativní ukotvení.
Má mateřská škola za úkol děti připravovat na školu, nebo ne?
PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D.
Pracovní a sociální nezralost jako důvod odkladu povinné školní docházky do základní školy
Mgr. Hana Nádvorníková
ŠKOLNÍ ZRALOST a odklady školní docházky
Nejčastější artikulační a jiné řečové poruchy u předškolních dětí a jejich role při odkladu školní docházky
Mgr. Daniela Pravcová
Předškolní prohlídky viděné optikou pedagogicko-psychologických poraden
PhDr. Irena Příkazská
Školní odklady z pohledu legislativy
JUDr. Eva Dandová
S titulem Školní zralost a odklady školní docházky souvisí:
Co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Publikace dává prostor rodičům a pedagogům, aby se dlouh...
Zboží bylo vloženo do košíku
Opravdu chcete vyprázdnit košík?