Předmluva
1. Pedagogika jako věda o člověku Úvod
1.1 Znaky pedagogiky jako vědy
1.2 Historický kontext vývoje pedagogiky jako vědy
1.3 Předmět pedagogiky
1.4 Struktura pedagogických disciplín
1.5 Základní pedagogické kategorie
Závěr a shrnutí
Použitá a doporučená literatura
2. Výchova jako cesta k porozumění sobě a druhým Úvod
2.1 Základní východiska výchovy
2.1.1 Historická východiska a výchova
2.1.2 Vybraná filozofická východiska a výchova
2.1.3 Další východiska výchovy
2.2 Výchova a její procesuální pojetí
2.2.1 Výchovný proces a jeho systém
2.2.2 Cíle výchovy
2.2.3 Podmínky výchovy
2.2.4 Prostředky výchovy
2.2.5 Výsledky výchovy
2.3 Pojetí subjektu a objektu ve výchově a způsob výchovy
2.4 Výchova jako proces humanizace člověka
2.5 Výchova na prahu třetího tisíciletí
2.5.1 Výchova a její perspektivy v digitalizované společnosti
Závěr a shrnutí
Použitá a doporučená literatura
3. Inovace a změny ve výchově a vzdělávání Úvod
3.1 Inovace ve výchově a vzdělávání
3.2 Změny ve vzdělávání a výchově v české škole
3.2.1 Kurikulární souvislosti a transformace obsahu vzdělávání
3.3 Výchova a vzdělávání v pojetí vybraných modelů škol
3.3.1 Model školy orientovaný na učivo a učitele, transmisivní model školy
3.3.2 Model školy orientovaný na žáka, konstruktivní model školy
3.4 Inkluzivní škola a vzdělávání jako cesta k respektování odlišností a práv každého dítěte
Závěr a shrnutí
Použitá a doporučená literatura
4. Úvod do pedagogického výzkumu a základy pedagogicko-psychologické diagnostiky žáka Úvod
4.1 Pedagogický výzkum a jeho analýza
4.1.1 Typologie pedagogického výzkumu
4.2 Výzkumné metody v pedagogickém výzkumu
4.2.1 Metoda pozorování
4.2.2 Interview (metoda rozhovoru)
4.2.3 Metoda dotazníku
4.2.4 Další metody pedagogického výzkumu
4.3 Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka
4.3.1 Pedagogicko-psychologická diagnostika a její průběh
4.3.2 Vybrané oblasti pedagogicko-psychologické diagnostiky žáka
4.3.3 Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka a individuálně vzdělávací plán (IVP)
Závěr a shrnutí
Použitá a doporučená literatura
5. Výukový proces a pedagogické projektování Úvod
5.1 Výukový proces jako systém prvků a vztahů
5.1.1 Kategorie cíle ve výukovém procesu
5.1.2 Obsah (učivo) jako činitel výuky
5.1.3 Vzájemný vztah učitele a žáků ve výuce
5.1.4 Prostředky ve výuce se zaměřením na metody a formy výuky
5.1.5 Proces výuky jako společné objevování
5.1.6 Podmínky výuky
5.2 Pedagogická evaluace v teorii a praxi výuky se zaměřením na školní hodnocení
5.3 Prostředky a formy školního hodnocení
5.3.1 Hodnocení známkou (klasifikace) jako součást školního hodnocení žáka
5.3.2 Slovní hodnocení žáka a jeho význam
5.3.3 Sebehodnocení žáka
5.3.4 Další formy a prostředky školního hodnocení
5.4 Pedagogické projektování v procesu výuky
Závěr a shrnutí
Použitá a doporučená literatura
6. Základní otázky sociální pedagogiky Úvod
6.1 Sociální pedagogika jako moderní pedagogická disciplína
6.2 Proces socializace a výchova
6.3 Vliv a funkce „prostředí“ ve výchově
6.3.1 Přirozená prostředí a výchova
6.3.2 Prostředí školy a dalších výchovných zařízení ve vztahu k výchově
6.4 Sociální a pedagogická komunikace a interakce
Závěr a shrnutí
Použitá a doporučená literatura
Závěr Conclusion
Přílohy
Seznam obrázků a tabulek
Literatura
Rejstřík