O učebnici
Tato příručka je určena všem, kdo pedagogiku studují - na vysokých školách, vyšších odborných a středních školách, v dalším vzdělávání učitelů, v doplňujícím studiu k získání pedagogické kvalifikace apod. Zároveň chce sloužit i odborníkům v sociálních a jiných vědách a oborech praxe, i všem ostatním čtenářům, kteří se zajímají o pedagogiku a potřebují o ní získat základní informace.
Tato účelová zaměřenost práce vedla ke specifickému ztvárnění její náplně. Knížka je pojata jako instruktivní příručka:
- Poskytuje základní informace o různých disciplínách, tématech, teoretických a výzkumných problémech, jež ve svém souhrnu reprezentují současnou pedagogiku.
- Za jednotlivými kapitolami je připojen výběrový seznam literatury, a to především české, a vedle toho i slovenské a zahraniční.
- Aby se čtenář mohl co nejlépe orientovat v uváděné literatuře, jsou k ní doplněny doporučující komentáře o vhodnosti jednotlivých prací k studijním účelům
- Protože příručka je určena širšímu okruhu uživatelů, jsou v textu důslědně uváděna vysvětlení odborných termínů, zejména těch, které k nám vstupují v posledních letech z mezinárodní odborné komunikace.
Tuto příručku je třeba užívat jako určitou vstupní bránu do hlubšího studia pedagogiky - orientuje čtenáře, snaží se mu radit a nabízí informační zdroje k dalšímu studiu. Zároveň chce práce prospívat i pedagogické vědě u nás jednak tím, že o ní poskytuje celistvý pohled v situaci, kdy je tato věda neobyčejně diferencována do řady dílčích, vzájemně izolovaných disciplín, jednak tím, že představuje pedagogickou vědu jako otevřený a neustále se vyvíjející systém, nikoli jako soustavu poměrně neměnných a uzavřených tvrzení.
Obsah učebnice
I Teoretické základy pedagogické vědy
1 Současná pojetí pedagogiky
- 1.1 Současná pojetí pedagogiky
- 1.2 Pedagogika jako normativní teorie
- 1.3 Pedagogika jako explorativní a explanační teorie
2 Využití pedagogiky
3 Struktura pedagogické vědy
- Konstituované disciplíny pedagogiky
- Významná témata pedagogiky
4 Disciplíny pedagogiky
- 4.1 Obecná pedagogika
- 4.2 Dějiny pedagogiky a dějiny školství
- 4.3 Srovnávací pedagogika
- 4.4 Filozofie výchovy
- 4.5 Teorie výchovy
- 4.6 Sociologie výchovy
- 4.7 Pedagogická antropologie / etnopedagogika
- 4.8 Ekonomie vzdělávání
- 4.9 Pedagogická psychologie
- 4.10 Speciální pedagogika
- 4.11 Sociální pedagogika
- 4.12 Pedagogika volného času
- 4.13 Andragogika
- 4.14 Obecná didaktika
- 4.15 Oborové a předmětové didaktiky
- 4.16 Technologie vzdělávání
- 4.17 Pedagogická evaluace
- 4.18 Pedagogická diagnostika
- 4.19 Teorie učitelské profese (pedeutologie)
- 4.20 Teorie řízení školství
- 4.21 Vzdělávací politika
- 4.22 Pedagogická prognostika
5 Významná témata současné pedagogiky
- 5.1 Funkční gramotnost/negramotnost
- 5.2 Multikulturní (interkulturní) výchova a etnopedagogika
- 5.3 Rodiče a škola
- 5.4 Alternativní a inovativní školy
- 5.5 Sociální nerovnost ve vzdělávání
II Tvorba pedagogických poznatků: výzkum
6 Druhy pedagogického výzkumu
7 Metody v pedagogickém výzkumu
III Infrastruktura pedagogické vědy
8 Zdroje pedagogických informací
- 8.1 Pedagogické časopisy
- 8.2 Pedagogické slovníky
- 8.3 Pedagogické encyklopedie
- 8.4 Dokumentace o školství
9 Vzdělávací programy
10 Pedagogické knihovny
11 Pedagogické ústavy a katedry
12 Pedagogické asociace
13 Kde se studuje pedagogika
- 13.1 Střední odborné školy
- 13.2 Vyšší odborné školy
- 13.3 Vysoké školy
Přílohy
- A. Školská soustava České republiky
- B. Záklaní údaje o českém školství
- C. Rámcový učební plán pro základní vzdělávání
- D. Mezinárodní standardní klasifikace vzdělávání ISCED 1997 a 2011
Literatura
Rejstřík