Popis produktu
- Metodický materiál k využití při tvorbě ŠVP a při výuce podle něj.
Průvodce lze používat samostatně, i s učebnicemi Modré řady Prodosu.
Průvodce je v souladu s RVP ZV a Manuálem pro tvorbu ŠVP.
- Základní sestava Průvodce výukou dle RVP na 1. stupni obsahuje stručné pojednání věnované možnostem využití učebnic pro dosahování očekávaných výstupů a také souvisejícím aspektům tvorby ŠVP. Samozřejmě zde najdete návod pro práci s Průvodcem, v němž se dozvíte, jak se v publikaci zorientovat a jak s ní zacházet. Především Vás ale naučí, jak všechny informace, které pro Vás tato metodika má, můžete využít při tvorbě školního vzdělávacího programu a při vlastní výuce, především pokud jde o distribuci očekávaných výstupů do ročníků a jejich propojení s klíčovými kompetencemi. Oponenty nezůstávají ani mezioborové souvislosti a průřezová témata.
Co pro Vás Průvodce konkrétně zpracovává?
OV Distribuuje učivo očekávaných výstupů do ročníků, a to názorně a na obsahu učebnic odpovídajících RVP. Zpřehledňuje každý OV pro dané období, předkládá vhodné postupy, odkazy na úlohy v učebnicích
KK Názorně propojuje jednotlivé OV s klíčovými kompetencemi a s úlohami v učebnicích. Přehledně ukazuje, jak práce s učebnicí rozvíjí KK v rámci každého výstupu
MS Formuluje mezioborové souvislosti u každého OV zvlášť, s odkazy do učebnic ostatních oborů. Obsahuje dílčí návrhy na integraci učiva
PT Předkládá metodicky zpracované projekty k realizaci každého průřezového tématu, vždy pro obě vzdělávací období. Obsahuje návrhy na začlenění PT do ročníků a předmětů. Uvádí úlohy a činnosti pro realizaci PT v učebnicích
ŠVP Souhrnně představuje přehlednou pomůcku k tvorbě osnov pro Školní vzdělávací program
Realizační tým využije Průvodce při tvorbě ŠVP
• při formulaci výchovných a vzdělávacích strategií (Manuál 3.3.2)
• při začlenění průřezových témat do ŠVP (Manuál 3.3.4)
• při časovém, obsahovém i organizačním vymezení jednotlivých předmětů (Manuál 3.5)
• při rozpracování očekávaných výstupů, zařazení průřezových témat do ročníků i předmětů, vytyčení mezioborových souvislostí a návrhů na integraci učiva (Manuál 3.5)
• pro přípravu výuky v předmětu v ŠVP (formulace výchovných a vzdělávacích strategií v předmětu, propojení výstupů s kompetencemi, obsahem učiva a postupy v učebnicích, distribuce učiva v časově-tematických plánech, začlenění a návrh realizace průřezových témat...)
Vyučující při výuce během školního roku využije
• konkrétní postupy pro osvojování výstupů (a rozvoj KK), odkazy na práci s učebnicemi u každého OV a odkazy na mezioborové souvislosti s ostatními obory (opět u každého OV)
• časově-tematické plány, které učivo učebnic Modré řady rozdělují po týdenních celcích a propojují s OV, KK i mezioborovými souvislostmi
• projekty k průřezovým tématům – rozpracované vždy pro obě vzdělávací období; přehled učiva, které v učebnicích Modré řady podporuje realizaci každého PT
• Průvodce jako přehledný zásobník možností, bude-li hledat radu pro dosažení konkrétního OV, pro mezioborové souvislosti u některého učiva, pro dílčí realizaci PT ve svém předmětu atp.
• Průvodce tak pedagogovi zajistí dosažení všech výstupů v daném období a rozvíjení všech kompetencí; umožní mu realizovat každé průřezové téma dle vlastního výběru v kterémkoli období.
• pro výuku s využitím Průvodce se pedagogovi osvědčí učebnice Modré řady, ucelené edice pro 1. stupeň, splňující požadavky RVP; Průvodce zároveň slouží jako metodická příručka pro výuku dle RVP ke každé z nich.
Obsah
Průvodce – Základní sestava
Pořadač – pevný obal, 4kroužková mechanika
Úvod
Průvodce Průvodcem
Využití Průvodce při tvorbě ŠVP
Zkratky a značky
Seznam očekávaných výstupů pro 1. období výuky dle RVP
Anketa k Průvodci
Úlohy a realizace očekávaných výstupů pro 1. vzdělávací období
Český jazyk a literatura
Matematika a její aplikace
Člověk a jeho svět