- Formát:
- A5 (15 x 21 cm)
- Počet stran:
- 216
Efektivní vzdělávání všech žáků
Úvod
ČÁST I. INKLUZE V TEORII
1. Propedeutické aspekty inkluzivního vzdělávání
1.1 Terminologické vymezení
1.2 Konexe oboru speciální pedagogiky k inkluzivnímu vzdělávání
Inkluzivní paradigma oboru speciální pedagogiky
1.3 Inkluzivní vzdělávání – úvod do problematiky
Segregace
Integrace
Inkluze
2. Inkluze v multidisciplinárním kontextu
2.1 Modely přístupů k lidem s postižením
Medicínský model
Funkční model postižení
Sociální model postižení
Integrované modely postižení
2.2 Přístupy společnosti k lidem s postižením
Zavržení a sociální vyloučení
Ekonomický a sociální problém
Tolerantní utilita
Limitovaná participace
Liberální přístup
Aktivní participace
2.3 Filozoficko-etický vhled na inkluzi
Problematika inkluze z pohledu filozofie výchovy
Lévinasova filozofie jako „inkluzivní smýšlení“
Segregace
Integrace
Inkluze
2.4 Problematika inkluze z pohledu lidskoprávního
Legislativní ukotvení v České republice
Anglie
Finsko
2.5 Ekonomicko-politický náhled na aspekty inkluze
2.6 Měření inkluze ve školách
2.7 Inkluzivní vzdělávání a efekt na žáky
2.8 Inkluze a úspěšnost žáků
2.9 Postoje jako specifická kategorie
ČÁST II. INKLUZE V PRAXI
3. Vytváření a rozvoj inkluzivního vzdělávacího prostředí
3.1 Základní přístupy k utváření inkluzivního vzdělávacího prostředí
3.2 Strategické postupy vytváření inkluzivního prostředí škol
Rozvoj školy s využitím modelu managementu změny v organizaci dle Knostera
Rozvoj inkluzivního prostředí školy podle Bootha a Ainscowa
Model rozvoje inkluzivní školy dle Svobody, Zilchera, Morvayové a Říčana
3.3 Tvorba strategického plánu vytváření inkluzivního prostředí školy (model podle Svobody a Zilchera, Říčana a Morvayové)
Analýza výchozího stavu
Příprava školního týmu
Školní akční tým
Formulace vize inkluzivní školy
Hodnocení partnerské sítě a zainteresovaných aktérů
Tvorba samotného strategického plánu školy
Vytyčení prioritních oblastí a cílů změn
Plánování kroků vedoucích k naplnění cílů
Příklad stanovení cílů, opatření a aktivit
Hodnocení návrhu strategického plánu
Akční plán jako realizační schéma změny
4. Vytváření nerestriktivního prostředí ve škole
Konkrétní příklad intervence pro vytváření nerestriktivního prostředí
Inkluzivní intervence
Shrnutí intervence
4.1 Postavení učitele v inkluzivním vzdělávání
5. Inkluzivní kompetence pedagoga
ČÁST III. INKLUZE VE VÝZKUMU
6. Výzkum postojů žáků k žákům s postižením
6.1 Cíle výzkumu
6.2 Výzkumný problém, výzkumné otázky
6.3 Výběr výzkumného souboru
Férová škola
6.4 Výzkumné nástroje a procedura
Nástroj pro měření přístupu žáků vůči osobám s postižením
Nástroj pro měření proinkluzivních kompetencí třídního učitele
6.5 Popis zjištění
Přítomnost žáka s postižením ve třídě
Učitel a jeho „proinkluzivní“ kompetence
Inkluzivní škola jako prediktor pozitivních postojů
6.6 Shrnutí výsledků
6.7 Doporučení pro pedagogickou teorii a praxi
Závěr
Shrnutí
Summary
Zusammenfassung
Seznam zkratek
Literatura
Zboží bylo vloženo do košíku
Opravdu chcete vyprázdnit košík?