Košík 0 Kč
Celková cena:
0 Kč
Počet produktů:
K pokladně Košík je prázdný Zboží v košíku

    Speciální pedagogika

    Edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální.

    Naše cena s DPH:
    399 Kč DPH 0%
    Dostupnost:
    skladem
    ks
    DO KOŠÍKU
    Autor:
    Fischer Slavomil, Škoda Jiří, Svoboda Zdeněk, Zilcher Ladislav
    Nakladatel:
    TRITON
    Kód zboží:
    15721
    EAN / ISBN:
    9788076843011

    Popis produktu

    Stále aktuálnější problematika edukace a společenského uplatnění handicapovaných spoluobčanů staví speciální pedagogiku mezi pedagogickými a psychologickými vědami na významné místo. Předložená publikace je koncipována jako odborný text, jehož cílem je seznámit zájemce s vybranými důležitými aktuálními problémy tohoto vědního oboru.

    Kniha má neobvykle široký záběr. Přináší aktuální poznatky speciálně pedagogické teorie a praxe, přičemž se opírá o poznatky a zkušenosti jak domácí, tak zejména zahraniční. Řada z nich vychází také z vlastních výzkumných šetření a zkušeností autorů, kteří připravili jednotlivé kapitoly. Kromě speciálních pedagogů, psychologů, pracovníků dalších pomáhajících profesí a samozřejmě studentů těchto oborů nesporně zaujme také další odborníky, ale i zájemce z řad širší veřejnosti.

     

    Určeno pro:
    Střední škola
    Formát:
    A5 (15 x 21 cm)
    Počet stran:
    336

    O učebnici

    Publikace Speciální pedagogika - Edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální, je určena širšímu okruhu četnářů. Je koncipována jako odborný text, jehož cílem je seznámit zájemce s vybranými důležitými aktuálními problémy vědního oboru speciální pedagogika. Mezi takové zájemce mohou patřit speciální pedagogové, psychologové a další specialisté, jejichž posláním je výkon tzv. pomáhajících profesí. Mohou ji využít všichni ti, kteří chtějí nebo potřebují získat základní přehled o speciální pedagogice jako vědním oboru, o základních okruzích problémů, se kterými se ve své praxi setkávají a potýkají. Text je určen i těm, kteří se na takové povolání , respektive lépe řečeno poslání, teprve připravují.

    Předložená publikace nanazuje na původní text knihy Speciální pedagogika: Edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním, které vydalo nakladatelství TRITON v roce 2008. Text této předchozí publikace je doplněn o aktuální poznatky a rozšířen o výsledky výzkumů renomovaných odborníků oboru, a také o vlastní výsledky autorů této publikace, dosažené v rámci řešení různých výzkumů a grantů. Do předložené publikace byly zařazeny také nové kapitoly. Ty se týkají zejména vývoje a současného postoje společnosti vůči spoluobčanům, kteří jsou předmětem podpory vzhledem k svému znevýhodnění.

    Dále jsou v textu rozebírány vybrané problémy speciálně pedagogické teorie a praxe. Jedná se například o problematiku edukace a rozvoje osob se zdravotními a tělesnými handicapy, nebo o otázku edukace a rozvoje osob s mentální retardací. Dále je to mimo jiné otázka edukace a terapeutické práce s jedinci s vybranými poruchami psychického vývoje. Učební text je zakončen rozborem problematiky vývojových poruch chování a sociálních vztahů. Pozornost je věnována nejprve vývojovým obdobím jedince, souvisejícím se školní docházkou a dospíváním. V následujících kapitolách se učební text zabývá společensky závažnějšími poruchami chování. K těm patří společensky závažná témata, týkající se úlohy a možností speciální pedagogiky při práci s jedinci, u nichž můžeme hovořit o delikvenci. Předložený text samozřejmě nemůže poskytnout vyčerpávající informaci o každém diskutovaném okruhu speciální pedagogiky. Tato problematika je natolik obsáhlá, že je otázkou, zda jí vůbec lze celou postihnout a komplexně pojednat v rámci jedné publikace. Pozornost je proto věnována jevům, se kterými se mohou všichni, jimž je publikace určena, s vyšší mírou pravděpodobnosti setkat ve své praxi. 

    K jednotlivým okruhům problémů, kterými se publikace zabývá, je přistupováno multidisciplinárním způsobem. Každý okruh či problém speciální pedagogiky, popisovaný v textu, je vymezen a charakterizován v aktuání terminologii. Pozornost je soustředěna na postižení biopsychosociáních příčin vzniku a rozvoje konkrétní poruchy či znevýhodnění, a na specifičnost odlišností v oblasti somatické, psychické a sociální, které se znevýhodněním souvisí, respektive mohou být jeho důsledkem. Jedná se o důsledky jak pro jednotlivce, tak i pro jeho okolí. Součástí každé kapitoly je otázka organizace, způsobu a možností edukace a rozvoje znevýhodněných spoluobčanů. Text publikace není pojat jako vybrané kapitoly, autoři byli při zpracování vedeni snahou postihnout vzájemné souvislosti diskutovaných jevů a předložit čtenářům text mající charakter kompaktního celku.      

    Obsah učebnice

    TEORETICKÁ VÝCHODISKA SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY

      1   Vymezení speciální pedagogiky 

    • 1.1  Vymezení speciální pedagogiky, jejího předmětu a cílů
    • 1.2  Pojetí a charakter speciální pedagogiky
    • 1.3  Členění speciální pedagogiky
    • 1.4  Souhrn

       2  Znevýhodnění a integrace 

    • 2.1  Znevýhodnění a jejich klasifikace
    • 2.2  Znevýhodnění a možnosti integrace
    • 2.3  Souhrn

       3  Základní metody pro diagnostiku a praxi 

    • 3.1  Speciálně pedagogická diagnostika a její obecné cíle
    • 3.2  Charakteristika speciálně pedagogické diagnostiky
    • 3.3  Základní metody speciálně pedagogické diagnostiky
    • 3.4  Obecné metody speciálně pedagogické praxe
    • 3.5  Souhrn

       4  Vzdělávání jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami 

    • 4.1  Vývoj přístupu ke vzdělávání znevýhodněných jedinců
    • 4.2  Vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními potřebami v České republice
    • 4.3  Speciální vzdělávání a jeho formy
    • 4.4  Souhrn  

    PROBLEMATIKA EDUKACE A ROZVOJE OSOB SE SOMATICKÝM ZNEVÝHODNĚNÍM

       5  Zdravotní a tělesné postižení 

    • 5.1  Vymezení zdravotního a tělesného postižení
    • 5.2  Vymezení a význam pedagogiky tělesně postižených
    • 5.3  Centrální obrny
    • 5.4  Míšní obrny
    • 5.5  Periferní obrny
    • 5.6  Myopatie
    • 5.7  Vrozené malformace
    • 5.8  Specifika edukace žáků s tělesným postižením
    • 5.9  Souhrn

      6  Zdravotní znevýhodnění 

    • 6.1  Vymezení zdravotního znevýhodnění
    • 6.2  Epilepsie
    • 6.3  Alergie a astma
    • 6.4  Roztroušená mozkomíšní skleróza (Sclerosis cerebrospinalis multiplex)
    • 6.5  Souhrn

    EDUKACE A ROZVOJ OSOB S MENTÁLNÍ RETARDACÍ

      7  Mentální retardace 

    • 7.1  Mentální retardace a příčiny jejího vzniku
    • 7.2  Klasifikace a hodnocení (symptomatologie) mentální retardace
    • 7.3  Typické znaky vybraných psychických funkcí a schopností
    • 7.4  Možnosti edukace (výchovy a vzdělávání) mentálně retardovaných
    • 7.5  Souhrn

    EDUKACE A ROZVOJ OSOB S VYBRANÝMI PORUCHAMI PSYCHICKÉHO VÝVOJE

      8  Specifické poruchy školních dovedností a motorické funkce 

    • 8.1  Specifické poruchy školních dovedností (poruchy učení)
    • 8.2  Druhy SPU a jejich základní charakteristika
    • 8.3  Specifická vývojová porucha motorické funkce
    • 8.4  Charakteristika žáka s poruchami školních dovedností a motorické funkce
    • 8.5  Reedukace specifických poruch učení
    • 8.6  Chování žáků s poruchami školních dovedností a motorické funkce
    • 8.7  Organizace péče o žáky s poruchami školních dovedností a motorické funkce
    • 8.8  Souhrn

      9  Pervazivní vývojové poruchy 

    • 9.1  Vybrané pervazivní poruchy a jejich charakteristika
    • 9.2  Charakteristika projevů autismu
    • 9.3  Edukace a rozvoj jedinců s autismem
    • 9.4  Souhrn

    SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÁ PRAXE U OSOB S VYBRANÝMI PORUCHAMI CHOVÁNÍ A SOCIÁLNÍCH VZTAHŮ

     10  Patologické jevy spojené s prostředím rodiny jako problém pro speciální pedagogiku 

    • 10.1  Poruchy ve výchově a funkcích rodinného prostředí
    • 10.2  Syndrom týraného, zneužívaného a zanedbávaného ditěte (syndrom CAN)
    • 10.3  Psychická deprivace v dětství
    • 10.4  Rizikové faktory a sociální důsledky nevhodného působení rodiny
    • 10.5  Souhrn

    11  Vývojové poruchy chování v dětském věku a dospívání 

    • 11.1  Terminologické pojetí poruch chování
    • 11.2  Příčiny vzniku a rozvoje poruch chování
    • 11.3  Klasifikace poruch chování
    • 11.4  Poruchy chování a vývoj disociality
    • 11.5  Vybrané poruchy chování a jejich klinické znaky
    • 11.6  Porucha aktivity a pozornosti (ADHD, ADD)
    • 11.7  Možnosti práce s jedinci s poruchami chování
    • 11.8  Účinnost práce v případě poruch chování
    • 11.9  Souhrn

    12  Závislost a zneužívání psychoaktivních látek 

    • 12.1  Psychoaktivní látky
    • 12.2  Poruchy vyvolané zneužíváním psychoaktivních látek
    • 12.3  Faktory zvyšující pravděpodobnost rozvoje závislosti na psychoaktivních látkách
    • 12.4  Závislost a škodlivé užívání alkoholu
    • 12.5  Závislost a škodlivé užívání vybraných nealkoholových látek
    • 12.6  Sociální důsledky, možnosti léčby a prevence
    • 12.7  Souhrn

    13  Delikventní chování 

    • 13.1  K pojmům delikvent, delikvence, kriminalita
    • 13.2  Faktory zvyšující pravděpodobnost kriminálního chování
    • 13.3  Osobnostní a psychické charakteristiky delikventů
    • 13.4  Typologie delikventní subkultury
    • 13.5  Možnosti práce s delikventními jedinci
    • 13.6  Účinnost terapie a práce s delikventy v rámci penitenciárního procesu
    • 13.7  Souhrn
    •     Summary
    •     Použitá literatura
    •     Slovník používaných zkratek
    •     Jmenný rejstřík

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Souhlas s použitím souborů cookies

    Tento web používá soubory cookies. Kliknutím na tlačítko souhlasím, to berete na vědomí. Další informace

    Nastavte souhlasy, souhlasím s:

    Potvrdit výběr
    Souhlasím a zavřít.
    Nastavení

    Zboží bylo vloženo do košíku

    S učebnicí vloženou do košíku zákazníci často kupují:

    Opravdu chcete vyprázdnit košík?