- Určeno pro:
- Střední škola
- Formát:
- A4 (21 x 30 cm)
- Počet stran:
- 87
S rozvojem výstavby rostou také požadavky na odbornou kvalifikaci našich dělníků, aby mohly být úspěšně splněny všehny úkoly stavebnictví.
Nároky kladené na žáky středních odborných učilišť vyžadují prohlubování znalostí, které navazují na vědomosti získané v základní škole; jde především o znalosti z geometrie.
Odborné kreslení má přispět k rozvoji osobnosti žáků a jejich intelektuálních schopností, zejména logického myšlení, samostatnosti a tvořivé práce, jejímž předpokladem je především přesnost.
Odborné kreslení je základním předmětem, který připravuje žáky na speciální odborné předměty, technologii, přestavbu budov a odborný výcvik.
Součástí vyučování odborného kreslení je také estetická výchova a výchova k péči o životní prostředí, zejména v oblasti pracovního prostředí, smyslu pro pořádek, šikovnosti a návyků. Těžiště výchovy je v prohlubování estetického cítění žáků k životnímu prostředí.
První část učebnice je zaměřena na opakování základních znalostí z geometrie, druhá část obsahuje základní požadavky na technické výkresy.
Úvodem se žáci mají seznámit s pomůckami, které budou používat při odborném kreslení, a s technikou kreslení. Prvním předpokladem účelné a přesné práce je udržovat pomůcky stále v dobrém stavu, mít vyhrazen prostor pro kreslení a pracovat při dobrém osvětlení. Po zopakování základních poznatků z geometrie se bude třeba seznámit s různými způsoby zobrazování těles, postupně aplikovat kreslení plošných obrazců při kreslení těles prostorových a spojovat tak teorii s praxí.
Způsoby zobrazování těles jsou v učebnici uvedeny jen informativně; větší pozornost je třeba věnovat zobrazování těles v pravoúhlém promítání, které je pro stavebnictví důležitější. Při kreslení pravoúhlých průmětů se rozvíjí prostorová představivost žáků a jejich samostatnost. V tomto předmětu se používají různá trojrozměrná tělesa, aby si žáci mohli teoretické poznatky ověřit i prakticky.
Cílem odborného kreslení v prvním ročníku je postupně naučit žáky číst jednoduché stavební výkresy a skicovat jednoduché konstrukce.
Druhá část učebnice je věnována stavebním výkresům, jejich úpravě a zpracování, formátům, měřítkům a popisování stavebních výkresů a také způsobu kreslení. Je třeba se zaměřit především na kótování a grafické značení ve stavebních výkresech a také na různé stavební úpravy. Značení hmot je nutno logicky zdůvodňovat, aby se dalo snadněji zapamatovat. Znalost čar, kót, popisů, grafických značek a stavebních úprav, které jsou stanoveny příslušnou normou, jsou základem pro čtení stavebních výkresů.
Stavební výkresy jsou dorozumívacím prostředkem mezi projektantem nebo konstruktérem na jedné straně a zedníky - stavitele díla - na straně druhé. Čtením stavebních výkresů se zjišťují důležité skutečnosti o stavebních konstrukcích, jako jsou funkce a účel stavby, druhy konstrukcí, tvar, rozměry, materiál, zařízení, popř. architektonické řešení stavby
Při skicování jednoduchých konstrukcí je třeba vést žáky k dodržování poměru jednotlivých délek, aby uměli vystihnout správný poměr zobrazovaného předmětu, jeho polohu, obrysy a hloubku. Skicování jednoduchých konstrukcí a čtení jednoduchých stavebních výkresů v prvním ročníku je přípravou ke kreslení částí staveb ve druhém ročníku a postupně ke kreslení jednoduchých a ke čtení složitějších stavebních výkresů ve třetím ročníku.
1. Úvod
2. Technika kreslení
3. Základní geometrické konstrukce
4. Zobrazování těles
5. Zobrazování těles v pravoúhlém promítání
6. Normalizace výkresů
7. Zobrazování na výkresech a kótování
8. Označování materiálů ve stavebních výkresech
9. Zobrazování a kótování konstrukcí ve stavebních výkresech
10. Dlažby
11. Čtení výkresů jednoduchých stavebních konstrukcí v půdorysu
12. Kreslení náčrtů
13. Umístění objektu v prostoru, péče o životní prostředí
Zboží bylo vloženo do košíku
Opravdu chcete vyprázdnit košík?