- Určeno pro:
- Střední škola
- Formát:
- A4 (21 x 30 cm)
- Počet stran:
- 165
Vyučovací předmět odborné kreslení zaujímá svým širokým průpravným, naukovým a výchovným posláním v soustavě vyučovacích předmětů osobité postavení. Jako průpravný předmět informuje, orientuje a připravuje na zvládnutí některých částí učiva odborných předmětů. V oblasti kulturně výchovné navazuje na všeobecně vzdělávací předměty a na různé školní akce.
Studující si musí osvojit předepsané učivo a mají získat všechny potřebné pracovní a společenské návyky, jako smysl pro pořádek a čistotu, přesnost, důslednost, estetické cítění, smysl pro úpravnost a vkus. Učivo odborného kreslení je uspořádáno tak, aby každá jeho část napomáhala k osvojení určitých vědomostí, intelektuálních dovedností a návyků.
Pro stavební techniky jsou výkres, kresba a náčrt vyjadřovacím a dorozumívacím prostředkem. Stavební technik potřebuje kreslířskou přípravu, aby získal potřebnou prostorovou představivost, smysl pro proporce, zručnost v grafickém a barevném vyjadřování plošných, hmotových a prostorových útvarů, aby uměl názorně vyjádřit a předat svou myšlenku nebo záměr dalším spolupracovníkům.
V úvodní části je popsáno učivo o kreslicích materiálech a kreslířských pomůckách, které používáme při kreslení. V odborném kreslení se bude probírat většinou kreslení volnou rukou, které se při náročnějších a složitějších úlohách vhodně kombinuje s kreslením pomocí pravítka a kružítka. Při vědomí důležitosti kreslení volnou rukou, kterému je třeba se naučit, nezapomínáme na pokrok, který nám přináší výpočetní technika. Proto jsou též v úvodu uvedeny základní informace o počítačovém konstruování a kreslení.
V další části učebnice jsou zařazeny úvodní cviky v kresbě přímek a křivek ke cvikům v prostorovém zobrazování pro získání zručnosti v kresbě tužkou a perem. Kreslířská zručnost je i nutným předpokladem jak v přípravě, tak i ke zdárnému provádění každého technického výkresu.
K vyjadřování písemného projevu je uvedeno učivo o písmu. Vyžaduje dosti píle a hlavně pečlivé a přesné provádění všech cviků, abychom si potřebným návykem upevnili vedení kreslicího nástroje a naučili se písmu, které bude naší vizitkou při popisování výkresů.
Pro zvládnutí výrazové možnosti výtvarných prostředků, barev a kreslířských materiálů se nabízí učivo o základech plošné kompozice, členění plochy, uplatňování kompozičních prvků, spolu se základy grafických a štětcových technik. Učivo je přípravou k používání základních technik pro obvyklou projekční činnost i v uměleckém projevu.
V šesté kapitole je uveden přehled způsobů prostorového zobrazování. Pro osvojení základů perspektivního zobrazování a využití různých metod prostorového zobrazování v praxi je nutné zvládnou učivo o lineární kreslířské a konstruované perspektivě. Každé z nich je věnována samostatná kapitola.
Lineární kreslířská perspektiva je nejrozšířenější ze všech zobrazovacích metod. Je souhrnem pouček a pravidel, kterými se řídíme při prostorovém zobrazování skutečnosti po stránce tvarové. Využívá pro perspektivní zobrazování geometrických těles pomocných krychlí a hranolů, abychom si uměli vytvořit tvarovou představu předmětů a zachatit ji kresebně. Znalost lineární perspektivy nám napomůže při kresbě z představy a kresbě podle skutečnosti, k osvětlení zákonitosti jednotlivých perspektivních jevů a ověření jejich platnosti.
Perspektivní kreslení podle modelu a skutečnosti má přispět k osvojení potřebné zkušenosti v provádění perspektivních konstrukcí a zároveň při tom uplatnit různé druhy kresebných a malířských technik. Kresebně zachytit obrysy tvarů lineární perspektivou, plastičnost a zdůraznění prostorovosti světlem i stíny, kolorit a strukturu kreslířskými i malířskými materiály a technikami.
Při kreslení podle skutečnosti se doporučuje kreslení podle skutečných architektur. To proto, abychom nabyli praxe ve správném odhadu perspektivních zkratek, potřebném při dokreslování detailů, v chápání tvarové a tektonické souvislosti detailu i celku architektury a ve vhodné volbě pohledu, vzdálenosti stanoviště a výšky horizontu pro jakoukoliv perspektivu architektonického objektu. Studiem historických i soudobých architektur získáme mnoho tvarových představ a naučíme se je i správně vidět - vnímat.
V osmé kapitole jsou vysvětleny základy konstruované perspektivy a některé metody konstruování perspektivního obrazu z výkresové dokumentace, půdorysů, nárysů a řezů.
Učivo o osvětlování nám napomůže v zobrazování zdůraznit plošné nebo prostorové elementy architektonické kompozice, tvarové kontrasty, siluety, konstruktivní nebo dekorativní články kreslené architektury.
V učebnici je zařazena kapitola o reliéfu. Nutno je zkoumat povahu a funkci takového oboru, jakým je reliéf, který se vyskytuje bezmála ve všech obdobích dějin.
Kapitola "Souhrnná cvičení" obsahuje studie lidské postavy, stromů, okrasných rostlin, stafáž, doplňky perspektivy a práce podle daných podkladů.
Pro prostředí, ve kterém architektura (stavba) stojí, je důležité použití různých vegetativních i figurálních doplňků v perspektivním obraze, abychom naznačili jeho charakter, velikost a uvedli měřítko.
Práce podle daných podkladů se zaměřují na kresbu fasád s uplatněním zásad plošné kompozice, konstrukce stínů, na vyjádření povrchů fasád podle materiálů a jejich struktury vhodnými grafickými a štětcovými technikami. K procvičení kosoúhlého promítání a poznání způsobů znázorňování urbanistického řešení městské zástavby jsou v obsahu zařazeny studie kompozičního seskupování hmot objektů a bloků. Jsou zaměřeny jen na kreslířské vypracování výkresů podle daných podkladů. Cílem architektonické kompozice je harmonické sjednocení všech složek stavebního díla, aby plně vyhovovalo všem praktickým a estetickým požadavkům.
Zručnost a jistotu v kreslení je možno získat jen usilovnou, svědomitou a trpělivou prací. V zájmu studujících je, aby si učební látku nejen osvojili, ale aby ji také procvičovali; proto jsou v učebnici i vhodné příklady.
1 ÚVOD
2 ÚVODNÍ CVIKY TUŽKOU A PEREM
3 PÍSMO
4 ZÁKLADY PLOŠNÉ KOMPOZICE
5 ZÁKLADY GRAFICKÝCH A ŠTĚTCOVÝCH TECHNIK
6 ZPŮSOBY PROSTOROVÉHO ZOBRAZOVÁNÍ
7 LINEÁRNÍ KRESLÍŘSKÁ PERSPEKTIVA
8 KONSTRUOVANÁ PERSPEKTIVA
9 OSVĚTLOVÁNÍ
10 RELIÉF
11 SOUBORNÁ CVIČENÍ
Zboží bylo vloženo do košíku
Opravdu chcete vyprázdnit košík?