- Určeno pro:
- 1. ročník
- Formát:
- A4 (21 x 30 cm)
- Počet stran:
- 45
Pracovní sešit Čtení s radostí je určen pro výuku čtení genetickou metodou v 1. ročníku základní školy. Svým obsahem se vztahuje k prvnímu období čtení, kdy ksou rozvíjeny tzv. předčtenářské dovednosti. Ty jsou výchozím předpokladem pro úspěšný nácvik čtení. Cvičení těchto dovedností trvá zpravidla jeden až dva měsíce a probíhá na začátku školního roku.
Sešit je koncipován v souladu s postupy a metodikou výuky čtení genetickou metodou a se záměrem uceleně procvičit učivo výše uvedeného období. Předkládaná cvičení, úkoly a hry jsou zaměřeny na rozvoj sluchové a zrakové percepce, rozvoj jemné motoriky, rozvoj logického myšlení a slovní zásoby. Nabízejí možnost komplexního procvičení učiva předčtenářského období.
Hravou formou mohou děti:
Cvičení v sešitě jsou sestavena tak, aby byla zachována zásada postupu od jednoduššího ke složitějšímu. Například v rámci rozvoje schopnosti provádět sluchovou syntézu děti provádějí nejdříve hláskový sklad kratších slov (3-5 hlásek ve slově), teprve později jsou zařazována slova s větším počtem hlásek (písmen). U analýzy je postup volen tak, že nejdříve vyvozují žáci první hlásku ve slově, pak poslední hlásku a nakonec izolují hlásky uprostřed slova. Jejich vyvozování je pro děti zpravidla nejtěžší.
Fonematický sluch i hláskovou analýzu a syntézu děti procvičují prostřednictvím práce s vhodně zvolenými obrázky. Ty jsou pro ně v tomto věkovém období motivující. Zároveň významně pomáhají pochopit pro děti mnohdy složitý proces hláskového skladu a rozkladu slov.
Cvičení na zrakovou percepci a na rozvoj jemné motoriky jsou navržena tak, aby byla dodržena zásada zachování jedné obtížnosti. To ve výuce čtení genetickou metodou znamená, že se děti s jednotlivými typy písmen seznamují postupně. Začíná se vyvozením velké tiskací abecedy. Proto jsou v sešitě zařazeny takové úkoly, které rozvíjejí zrakové vnímání a jemnou motoriku prostřednictvím her s hůlkovými písmeny. Děti s písmeny (hláskami) pracují denně. Hrají si s nimi. Vnímají je prostřednictvím zraku, sluchu i hmatu. Tím si je vtisknou nenásilně do své paměti, aniž by se je musely později zpaměti učit. Přechod k dalšímu období čtení, které zahrnuje čtení prvních slov a vět psaných velkými tiskacími písmeny, je pak snadnější a plynulejší.
Úkoly na sluchovou diferenciaci, rozvoj slovní zásoby a logického myšlení jsou zpravidla uvedeny na sudých (levých) stránkách sešitu. Na protějších lichých (pravých) stránkách najdete cvičení na rozvoj jemné motoriky a zrakového vnímání.
Na tento sešit mohou volně navazovat učebnice či pracovní sešity, ve kterých se začíná s vlastní výukou čtení, tedy čtení prvních písmen a slov.
Pracovní sešit je možné využít i v rámci předškolního vzdělávání v mateřských školách, například pro práci s šikovnými předškoláky, kteří mají zájem o písmena, psaní a další, převážně už "školní" činnosti.
Všechny obrázky, slova, texty i doplňující informace ve cvičebním materiálu jsou voleny tak, aby vyhovovaly věkové skupině, pro kterou je sešit určen.
Zboží bylo vloženo do košíku
Opravdu chcete vyprázdnit košík?