- Určeno pro:
- 1. ročník
- Formát:
- A4 (21 x 30 cm)
- Počet stran:
- 48
Soubor předkládaných kresebných cviků k uvolnění ruky obsahuje 48 stran s úkoly k podpoře grafomotorického vývoje žáků 1. třídy. Jejich pomocí mohou děti procvičovat jednotlivé psací prvky a spoje, uvolňovat kloub ramenní, loketní, zápěstí a prsty ruky. Jde o systém cviků, které vede děti nejen ke správnému držení psacího náčiní a lehkému posunu ruky po papíře, ale také k posílení svalů ruky, koordinované činnosti mozkových center, zraku, ruky a k rozvíjení schopnosti postřehnout, vnímat, zapamatovat a vybavit si tvar. Při provádění jednotlivých cvičení se mohou využít i další variace. Pro větší zábavnost a motivaci je možné, aby si samy děti připravovaly obdobné listy pro cvičení ruky za pomoci samolepek nebo nalepením vhodných vystříhaných obrázků (např. z dětských časopisů).
Mnoho cviků se může provádět několikrát měkkými tužkami různých barev, případně se dají některé obrázky vybarvit a doplňovat podle pokynů učitele (dokreslit sluníčko, trávu....). To se dá využít zejména při samostatném zaměstnání. Děti rozvíjejí svou schopnost psát, a to od kreslení jednoduchých čar až po užívání prvků písmen, jež jsou uvedeny na konci sešitu. Děti je zapisují do širokých linek ve zvětšené podobě. Některé cviky, zejména na počátku sešitu, jsou uváděny dvakrát, ale s jinou motivací a mohu být využívány i jako domácí cvičení.
Při průpravných cvičeních předchází provádění cviků rukou do prostoru, mokrou houbou na tabuli, mokrým štětcem na tabuli, využití různých fólií apod. Do sešitu je pak vhodné cviky provádět měkkými barevnými tužkami a pastelkami s dostatečně dlouhým držátke. Cviky, které slouží k uvolnění ramenního pletence, loketního kloubu a celé paže, provádíme vestoje. Děti drží pak kreslící náčiní výš, asi v polovině. Je třeba si ověřit, která ruka je pro dítě dominantní, a tu pak trénovat pro psaní. Trojhranné pastelky jsou vhodnější než kulaté, neboť umožňují jistější úchop a prsty tak získávají hluboké hmatové informace. Tužky a pastelky musejí být vždy s měkkou tuhou, tvrdý materiál může způsobovat křečovitý úchop.
Hotové cviky nehodnotíme a neklasifikujeme. Snaha dětí by měla být hodnocena více než skutečný výsledek. Dítě se nesmí bát provést cvik svižným pohybem, neboť cílem není "krásný obrázek", ale uvolňování ruky a příprava na psaní. Na prvním místě by měla být vždy radost dítěte z pohybu a z prováděné činnosti. Realizace této přípravy na psaní vyžaduje pozitivní, klidný a vstřícný přístup k dítěti.
Sešit předpokládaných cviků je využitelný v jakékoliv první třídě. Pro využití ve třídách, kde se žáci učí číst genetickou metodou, jsou říkanky a texty doprovázející cviky psány velkým tiskacím písmenem. Výběr textů se však řídí jiným didaktickým cílem, tj. rozvojem grafomotoriky, a neodpovídá algoritmu nácviku písmen při čtení. Nepožadujeme proto, aby děti četly tyto texty, pokud to samy už nezvládají. Zápis tiskacím písmem, který paralelně tyto cviky při čtení genetickou metodou provází, je však dalším smysluplným cvičením pro uvolňování ruky a přípravu na psaní.
Nezapomínejme rovněž, že kresebné cviky plní také částečně úlohu diagnostickou, neboť můžeme dobře sledovat vývoj grafomotorických dovedností dětí, případně si vést o dětech záznamy, a mít tak přehled o připravenosti jednotlivých žáků na psaní. Cvičení je možné využívat i pro kompenzaci specifických vývojových poruch psaní.
Zboží bylo vloženo do košíku
Opravdu chcete vyprázdnit košík?