Pilotní publikace k vyučování elementárního čtení v tzv. přípravném období
Je pilotní publikací k vyučování elementárního čtení.
V úvodu poskytuje značné množství námětů a konkrétních cvičení k rozhovoření žáků – k poznávání jazykové úrovně dětí, jejich slovní zásoby i sociální zkušenosti.
Obsahuje množství ilustrací ze života dětí nebo z pohádek, které vedou k rozvoji řečových dovedností dětí, k rozvoji fantazie a tvořivosti.
Obsah ilustrací je obsažný, vizualizuje text, doplňuje jej, vybízí děti k vyhledávání a pochopení dalších souvislostí i podněcuje rozvoj poznávání rozdílných prostředí.
Do počátků čtení žáci vstupují prostřednictvím prvních souhlásek, ke kterým postupně přibývají krátké a dlouhé samohlásky, v závěru učebnice se děti učí syntetizovat je do slabik a slov.
Písmenkář je tedy zaměřen na rozvoj podpůrných funkcí, které výuku počátečního čtení ovlivňují, a na osvojení prvních písmen, slabik a slov, důsledně je rozvíjena řeč, prostorová a pravolevá orientace a zrakové i sluchové vnímání.
Publikace obsahuje množství zajímavých variabilně využitelných cvičení situovaných do dětem blízkých prostředí, množství samostatné práce a úkolů, které zaměstnávají jak mysl dětí, tak jejich ruce.
Hlavním záměrem při zpracování nové řady učebnic bylo efektivně skloubit současné požadavky i nároky na vzdělávání a moderní trendy ve výuce českého jazyka spolu s poutavostí učebního materiálu pro učitele i žáky. Při tvorbě byly zohledňovány požadavky učitelů z praxe tak, aby učebnice umožňovaly efektivní a zábavnou práci v kolektivu rozdílně nadaných žáků s nejrozmanitějšími zájmy a problémy.
Řada učebnic je zpracována s ohledem na návaznost učiva mezi jednotlivými ročníky. Učebnice jsou tvořeny podle vzdělávacího programu Základní škola a Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.
S doložkou MŠMT, č.j. 17 911/2008 - 22 ze dne 5.9.2008.
Určeno pro:
1. ročník
Formát:
A4 (21 x 30 cm)
Počet stran:
44
Obsah učebnice
Zjišťování úrovně mluvené řeči a její rozvoj (Těšíme se do školy)
Rozvoj pozorovacích a řečových dovedností ( Jak se chováme ve škole)
Vyprávění podle obrázkové osnovy (Pohádka O perníkové chaloupce)
Rozvoj zrakového vnímání a pozornosti (Z pohádky do pohádky)
Rozvoj logického uvažování a sluchová analýza slabik (Co do skupiny nepatří?)
Užívání předložkových vazeb a sluchová analýza slabik (Pohled z okna)
Protiklady a slova protikladná (Lidé a věci kolem nás)
Analýza slabik a orientace v řádku/sloupci (Doma v dětském pokoji /koutku/)
Cvičení zrakového vnímání odlišnosti (Včelí úl)
Hlasová výchova na základě dramatizace (Pohádka O červené slepičce)
Souvislé vyjadřování na dané téma (Pečení koláčů)
Hláska a písmeno l L (Vlaštovka)
Práce se skládací abecedou (Mřížky)
Hláska a písmeno s S (Sčítal sysel)
Práce se skládací abecedou (Mřížky)
Hláska a písmeno m M (Medvěd a med)
Práce se skládací abecedou (Mřížky)
Hláska a písmeno p P (Pozdravení)
Práce se skládací abecedou (Mřížky)
Souhlásky l L, s S, m M, p P - procvičování (Slova s L, S, M, P)
Rozvoj řečové dovednosti - vyprávění pohádky (Pohádka o Šípkové Růžence)
Hláska a písmeno a A (Auto)
Hláska a písmeno o O (Objednali škvoři)
Hláska a písmeno e E (Eva nese sele)
Samohlásky a A, o O, e E - procvičování (Slova s A, O, E)
Hláska a písmena i I, y Y (Ypsilon)
Hláska a písmeno u U (Usnul kulich na buku)
Shrnutí probraného učiva (Na pouti)
Vyvozené otevřené slabiky, skládání a čtení slabik se souhláskou m M (Kostky)
Skládání a čtení slabik se souhláskou l L (Lízátka)
Skládání a čtení slabik se souhláskou s S (Stavba domu)
Skládání a čtení slabik se souhláskou p P (Syslův sen)
Procvičování čtení slabik (Vysvobození princezny)
Skládání a čtení dvojslabičných slov z otevřených slabik (Mřížky)
Skládání a čtení dvojslabičných slov z otevřených slabik (Oblíbené hry chlapců a dívek)
Skládání a čtení slov - procvičování (Na tabuli)
Skládání a čtení slov - procvičování (Obrázky)
Ověřené úrovně probraného učiva (Kuličky)
Opakování
S učebnicí vloženou do košíku zákazníci často kupují: