- Formát:
- A4 (21 x 30 cm)
- Počet stran:
- 77
Učebnice je vhodná na procvičení čtení pro děti druhých a třetích tříd bez čtenářských obtíží, pro dyslektiky k nácviku uvedených typů slov (předpokládáme druhou a třetí třídu) i pro děti na školách zvláštních.
Navazuje na díl první, po formální stránce je uspořádán stejným způsobem. Dospělý, který dle učebnice pracuje s malým čtenářem, je přesně instruován k dílčím úkonům s dítětem v záhlaví jednotlivých textů.
Z obsahového hlediska tento díl pokrývá čtení trojpísmenné otevřené slabiky (typ pro, sto, stojí...) a slov se dvěma souhláskami uprostřed, čtení slov se slabikotvorným r, l a čtení slov se shluky souhlásek. V každém jednotlivém celku je dostatek slov nácvičných. Nechybí množství zábavných úkolů na rozvoj zrakově-sluchového vnímání (křížovky, doplňovačky, atd...) a na schopnost orientace v textu.
Učebnice je vhodná na procvičení čtení pro děti druhých a třetích tříd bez čtenářských obtíží, pro dyslektiky k nácviku uvedených typů slov (předpokládáme druhou a třetí třídu) i pro děti na školách zvláštních.
Společně s Dyslektickou čítankou pro 1. - 2. , 4. - 5. , 6. - 7. a 8. - 9. ročník téže autorky tvoří ucelenou řadu učebnic pro nácvik techniky čtení a nácvik čtení s porozuměním pokrývající 1. - 9. ročník ZŠ.
Učebnice je určena nejen dětem, jež mají z odborného pracoviště stanovenou diagnózu dys, ale i všem těm, kteří čtou bez porozumění nebo mají problémy s dokonalým zvládnutím techniky čtení, u nichž vázne schopnost analýzy, syntézy, PLO, artikulace apod. Publikace je vhodná pro první třídy obecně k nácviku i docvičování čtení po prvotním osvojení písmen a k jeho dokonalému procvičení, ve druhém ročníku pro děti s obtížemi ve čtení specifického i nespecifického charakteru, pro práci individuální i skupinovou, ale též pro nácvik čtení v domácím prostředí pod vedením rodičů.
V učebnici nejsou záměrně prováděna systematicky cvičení na rozvoj zrakové percepce, neboť ve věku, pro který je určena, se většinou musí těchto cvičení provádět velké množství a předpokládáme, že k tomuto účelu lze velmi dobře využít pracovních listů s názvem Shody a rozdíly.
Ve většině vstupních textů se pravidelně střídají tučně vytištěné slabiky s normálními. Účelem je imitovat práci se čtecím okénkem či záložkou. Předpokládáme však, že zadání a vstupní úkoly budou číst děti společně s terapeutem. Pokládáme za samozřejmé, že kromě čtecích okének a záložek je nezbytné používat i bzučák, takže ne vždy na práci s ním odkazujeme.
Hlavní důraz klademe na rozvoj analýzy a syntézy a na porozumění čteného textu, což je ve vyšších ročnících základem schopnosti samostatně se čtením učit. Proto text obsahuje velké množství tajenek, doplňovaček a rébusů a do procesu osvojování čtení se zapojuje levá i pravá hemisféra.
Dětem, jež mají výrazné obtíže v určité percepčně-kognitivní oblasti, je třeba tvořivě práci s učebnicí doplňovat dalšími cvičeními se zaměřením na inkriminovanou oblast.
1. Čtení trojpísmenné otevřené slabiky
2. Čtení slov se dvěma souhláskami uprostřed
3. Čtení slov se slabikotvorným r, l
4. Čtení slov s dě, tě, ně
5. Čtení slov s bě, pě, vě, mě
6. Čtení slov s dy, ty, ny
7. Čtení slov s di, ti, ni, dí, tí, ní
8. Čtení slov s di, ti, ni a zároveň s dy, ty, ny
Řešení hádanek
Použitá literatura
S titulem Dyslektická čítanka pro 2. - 3. ročník souvisí:
Písankový sešit s sířkou řádků 16 mm.
určeno dětem 2. a 3. ročníků
určeno dětem 4. a 5. ročníků
Písankový sešit s šířkou řádků 20 mm.
Zboží bylo vloženo do košíku
Opravdu chcete vyprázdnit košík?