- Určeno pro:
- 6. ročník
- Formát:
- A4 (21 x 30 cm)
- Počet stran:
- 78
Čítanka pro práci s dětmi nejen se specifickými poruchami učení.
Tuto čítanku již znáte pod názvem Čítanka pro dyslektiky III.
Tato publikace navazuje na Dyslektickou čítanku pro 1. - 2. roč. a Dyslekticku čítanku pro 2. - 3. roč. a Dyslekticku čítanku pro 4. - 5. roč. téže autorky.
Texty jsou voleny tak, aby svou rozmanitostí přitáhly ke čtení. Zpočátku jsou jednodušší, postupně však jejich náročnost stoupá. Před většinou článků najdete nejprve ve sloupcích vypsána obtížná slova určená k nácviku čtení. Kromě nich jsou v některých pasážích čítanky ve stejné grafické úpravě uvedena také slova, která s obsahem článků nesouvisí, ale vhodně slouží k docvičování techniky čtení. Kde je třeba k jejich plnění využití psacího náčiní, můžeme stránky vkládat do průsvitných fólií, na které lze psát obyčejnou tužkou. Předpokládá se, že dítě bude mít při plnění úkolů k dispozici i další potřebné pomůcky, jako je měkčidlo, bzučák, přehledy pravidel, barevná pravidla, dyslektická tabulka, stírací tabulka atd...
Za většinou článků jsou ještě různé otázky a úkoly, jejichž cílem je rozvoj slovní zásoby a nácvik písemného vyjadřování. Součástí sešitu jsou také úkoly na rozvoj zrakového a sluchového vnímání.
Dyslektická čítanka pro 6. a 7. ročník je pokračováním Dyslektických čítanek na druhém stupni základní školy. Stejně jako předcházející díl slouží k docvičování čtení. Je určen k frontální, ale též k individuální práci. Výborně se hodí pro integrované žáky s SPU do běžných tříd ZŠ. Pracovat s ním mohou všichni žáci, kteří mají obtíže ve čtení. Pro ostatní děti může sloužit k nácviku čtení s porozuměním.
Při práci s čítankou je nutná přímá pomoc učitele (rodiče, speciálního pedagoga....). Dokáže čtenáře vhodně motivovat ke čtení a vytvářet ovzduší optimistického ladění dítěte.
Texty byly voleny tak, aby svou rozmanitostí lákaly ke čtení. Oproti předcházejícímu dílu jsou však již náročnější a delší. Před většinou z nich naleznete nejprve do sloupců vypsaná obtížná slova určená k nácviku čtení. Kromě nich jsou v některých pasážích čítanky ve stejné grafické úpravě uvedena slova, která s obsahem článků nesouvisí, ale vhodně slouží k docvičování techniky čtení. Jejich samostatné čtení je neúčelné, předpokládá se intenzivní nácvik za pomoci dospělého. Při výrazných obtížích ve čtení nacvičujeme nejprve první písmena a slabiky ve slovech, čteme slova začínající zvolených písmenem či slabikou, části sloupců a řádků, celé sloupce a řádky za sebou i napřeskáčku, pouze jejich části apod.
Pak přistupujeme ke čtení vlastního textu, který je vytištěn tak, že připomíná práci se čtecím okénkem - slabiky ve slovech jsou rozlišeny tučností písma.
Poté následují cvičení s přečteným textem. Tato cvičení, jejichž náročnost se postupně zvyšuje, jsou zaměřena na dysortografické obtíže dětí, ale i na porozumění čteného textu a odstaňování konfabulací. Kde je k jejich plnění třeba využít psacího náčiní, můžeme stránky vkládat do průsvitných fólií, na něž pracujeme obyčejnou tužkou. Předpokládá se, že dítě bude mít k dispozici i další potřebné pomůcky, jako je měkčidlo, bzučák, přehledy pravidel, barevná pravidla, dyslektická tabulka, stírací tabulka atd...
Následuje další čtení textu, nyní již tištěného běžným typem písma. Dítě může samo srovnat, jak se jeho technika zlepšuje. Přitom přibývá stránek, které zvládlo, což se pro něj stává dobrou motivací.
Za většinou článků jsou ještě různé otázky a úkoly, jejichž cílem je rozvoj slovní zásoby a nácvik písemného vyjadřování. Závěrečné texty třetího dílu jsou již bez imitace čtení pomocí okénka a bez nácvičných slov. Součástí sešitu jsou úkoly na rozvoj sluchového vnímání.
Znovu je třeba připomenout nutnost prokládání práce s textem dalšími reedukačními metodami dle typu obtíží jednotlivých žáků.
Zboží bylo vloženo do košíku
Opravdu chcete vyprázdnit košík?