- Určeno pro:
- 9. ročník
- Formát:
- B5 (16 x 23 cm)
- Počet stran:
- 188
Tato učebnice o literární komunikaci je od 6. ročníku již našim čtvrtým, a zároveň ovšem už posledním vzájemným setkáním. Stejně jako v předcházejících ročnících budeme se i letos učit vypravovat, popisovat a zaznamenávat události, vyjadřovat své city, prožitky, představy, postoje, vést dialog a monolog.
V oddíle věnovaném epickému vypravování a popisu se budeme letos věnovat prozaickému žánru nejrozsáhlejšímu, u opravdových čtenářů nejoblíbenějšímu - románu. Obdobně jako u jiných žánrů i zde budeme sledovat, jak se román během několikasetletého vývoje proměňoval. Na dobrodružnou, detektivní a vědeckofantastickou prózu ze 7. ročníku, která potěšila jistě zejména čtenářská srdce chlapců, navážeme především romantickými a realistickými romány historickými, psychologickými i romány pro dívky a ženy. Z novinářských žánrů se soustředíme na ty, které mají nejblíž k beletrii: cestopis, reportáž a fejeton.
V oblasti dramatu a poezie se budeme pohybovat výhradně ve století, které jsme právě opustili, tedy v čase nám nejbližším. Seznámíme se s moderními básnickými texty, poezií zpívanou i experimentální. V divadelním světě společně navštívíme kabaret, absurdní drama i divadla malých forem.
Při probírání nových literárních žánrů, slohových postupů a útvarů neustále odkazujeme k tomu, co jsme se již naučili v předcházejících ročnících, a také ke cvičením v učebnici Procvičujeme, opakujeme. Právě v letošních učebnicích věnujeme mimořádnou pozornost i shrnutí toho nejdůležitějšího, s čím jsme se v průběhu čtyř let setkávali: výstavbě a členění textu, nauce o stylu, charakteristice mluvených a psaných projevů.
Dílčí shrnutí jevů probíraných nově v této učebnici lze vždy nalézt za každým hlavním oddílem.(O autorech; Co si zapamatujeme - Slovníček pojmů a termínů). Navíc na závěr této učebnice připojujeme Rejstřík pojmů a termínů, který je souhrnem těchto dílčích slovníčků ze všech čtyř učebnic.
Jestliže jsme se na počátku našeho vzdělávacího maratonu naučili používat při komunikaci nejjednodušší, tradiční prostředky, postupy a slohové útvary, zakončíme náš vzdělávací kurs vstupem do elektronického světa masmediálního, do světa internetu, abychom si v něm hledali zdroje poučení, zábavy a možnosti rychlé komunikace. Pokud však někteří z vás přece jen dávají přednost knižnímu zpracování fakt, nabízíme vám - zvláště pro přípravu k přijímacím zkouškám na střední školy - jako součást naší řady učebnic příručku Malé dějiny literatury, která poslouží ke shrnutí a doplnění vašich vědomostí o vývoji literatury, o autorech a dílech od nejstarších dob po současnost.
I. UMÍME VYPRAVOVAT, POPISOVAT, ZAZNAMENÁVAT UDÁLOSTI?
I.A. ROMÁN. ESEJ. ÚŘEDNÍ PÍSEMNOSTI. VÝSTAVBA TEXTU
ROMÁN
ESEJ
I.B. PUBLICISTIKA. FEJETON. REPORTÁŽ. CESTOPIS
II. UMÍME VYJADŘOVAT SVÉ CITY, PROŽITKY, PŘEDSTAVY, POSTOJE.... ? JAK TO DĚLAJÍ MODERNÍ BÁSNÍCI?
II. A. PÁSMO. POLYTEMATICKÁ BÁSEŇ
II. B. SURREALISTICKÉ BÁSNICTVÍ. PSYCHICKÝ AUTOMATISMUS
II. C. ČAS A PROSTOR V MODERNÍ ČESKÉ POEZII
II. D. POEZIE EXPERIMENTÁLNÍ (KONKRÉTNÍ)
II. E. POEZIE ZPÍVANÁ. BLUES
III. DIALOG A MONOLOG V MODERNÍM DRAMATU, V KABARETU, ŠANTÁNU A AUTORSKÉM DIVADLE
III. A. KABARET, ŠANTÁN
III. B. ABSURDNÍ DRAMA A DIVADLO
III. C. AUTORSKÉ DIVADLO
IV. PROJEVY MLUVENÉ A PSANÉ. KOMUNIKACE INTERNETOVÁ A E-MAILOVÁ
V. STYL A STYLISTIKA - SHRNUTÍ
METODICKÉ POZNÁMKY PRO UČITELE
Rejstřík pojmů a termínů z 6. - 9. ročníku
Zboží bylo vloženo do košíku
Opravdu chcete vyprázdnit košík?