- Určeno pro:
- 9. ročník
- Formát:
- B5 (16 x 23 cm)
- Počet stran:
- 80
Po uplynutí tohoto školního roku vás čeká významná změna: ti z vás, kteří jsou žáky 9. ročníku, přestoupí po prázdninách na jiný typ školy a ti, kteří navštěvují víceletá gymnázia, postoupí na jejich vyšší stupeň. Důležité však je i to, že jste už skoro dospělí a mnoho podnětů vnímáte odlišně než třeba před dvěma lety, přemýšlíte o jiným věcech, různé situace hodnotíte jinak, než když jste byli děti, stáváte se skutečnými individualitami....
Proto i poslední tituly v řadě učebnic literární výchovy ALTER - Čítanka 9 a tento sešit - jsou určeny modernímu mladému čtenáři, který citlivě vnímá nejen svůj vlastní vnitřní svět, ale i svět, který jej obklopuje, v němž žije. Čítanka vám nabízí ukázky literatury, která vznikla převážně ve 20. století. Budete tak moci pozorovat, jak rychle se proměňovala společensko-kulturní situace minulého století, jaké naděje, ale i pády s sebou tyto změny přinesly; přitom se budete zamýšlet i nad hodnotami, jako jsou čest, láska, spravedlnost, smysl pro odpovědnost za sebe i za druhé, důstojnost, povinnost, právo..... V hodinách literární výchovy pak budete o těchto pojmech debatovat jak v kontextu přečtené ukázky, tak i v souvislosti s vašimi vlastními zkušenostmi. Nebojte se vyjadřovat své postoje nahlas a snažte se trpělivě vyslechnout i mínění, s nimž nesouhlasíte; můžete si tak rozšířit vlastní obzor a dále tříbit své názory.
Čítanka samozřejmě zahrnuje různorodé texty, nebudete tedy sledovat pouze to, jak se svět v minulém století proměňoval (např. v prózách L. Vaculíka, K. Pecky, E. M. Remarqua, P. Tigrida), ale přáli bychom vám i sobě, aby vás především potěšila: aby vás některé úryvky rozesmály (např. prózy J. Steinbecka, J. Haška nebo E. Kishona či písňový text J. Buriana), jiné dojaly (např. próza J. Seiferta nebo poezie R. Jefferse). Budete také moct pozorovat jednání literárních postav ve složitých a někdy až osudových životních situacích (např. v díle M. A. Nexöho, L. Aškenazyho, T. Gulbranssena).
Jak víte z vlastní četby i z ukázek v čítankách, dobrá literatura má vždy nějaký přesah, to znamená, že překračuje rámec příběhu, který vypráví, že nabízí více interpretací.... To se projevuje zejména u takové literární tvorby, která je zaměřena filozoficky nebo symbolicky (např. próza P. Coelha, R. D. Bacha). O ukázkách z těchto děl můžete v hodinách literární výchovy debatovat šířeji, můžete k nim hledat paralely.
Tak jako čítanky určené nižším ročníkům i Čítanka 9 je doplněna řadou reprodukcí výtvarných děl, tentokrát výhradně moderních. Budete se tak moci seznámit např. s proměňující se tvorbou P. Picassa, potěšíte se malými oslavami barev na obrazech H. Matisse, budete si moci prohlédnou svébytnou tvorbu J. Koláře....; čítanka vám přiblíží dílo více než třiceti umělců, kteří výrazně zasáhli do výtvarného umění 20. století. Prostřednictvím medailonů se seznámíte i s osobností českého hudebního skladatele B. Martinů, poznáte, jak proměňující se politická situace ovlivňovala život českého výtvarníka J. Kristoforiho, a přečtete si několik střípků ze života prozatím jediného českého držitele Nobelovy ceny za literaturu J. Seiferta. K. Bednář vám v medailonu přiblíží výjimečného amerického spisovatele, muže nevšedních názorů a zároveň svého přítele R. Jefferse.
Sešit literární výchovy nabízí množství úkolů pro společnou i samostatnou práci. Průběžně pracujte také se SLOVNÍČKY A PŘEHLEDY, které jsou jeho přílohou; můžete si tak osvěžit pojmy z literární teorie, které znáte už z nižších ročníků, a seznámit se i s některými dalšími. K vaší lepší orientaci v literatuře 20. století pomohou přehledy.
S titulem Literární výchova 9.r. souvisí:
Zboží bylo vloženo do košíku
Opravdu chcete vyprázdnit košík?