- Určeno pro:
- 8. ročník
- Formát:
- B5 (16 x 23 cm)
- Počet stran:
- 272
Pro učitelky, učitelé
Máte v rukou metodickou příručku k nové učebnici dějepisu pro 8. ročník ZŠ. Učebnici jsme se snažili koncipovat tak, aby vám byla nejen dobrým pomocníkem při každodenní práci s žáky, ale aby vám také usnadnila tvorbu ŠVP, zejména pokud jde o smysluplné propojování jednotlivých vyučovacích předmětů. Najdete v ní inspiraci, jak propojit dějepis se zeměpisem (mapy a práce s nimi, podnebí jednotlivých oblastí, zemědělství, odkazy na obecnou geografii atd.), s přírodopisem (zemědělství, podnebí....), s českým jazykem (práce s dobovými texty, funkční gramotnost), s cizími jazyky (odborné termíny, orientace v jazykových rodinách), s občanskou výchovou (politické systémy, zákony, postavení muže, ženy a dítěte v historii, existence různých společenských vrstev....) a podobně. V učebnici najdete také řadu námětů, které vám pomohou vytvořit náplň průřezových témat (např. dějiny Židů a zmínky o Romech jsou vhodné pro multikulturní výuku a výchovu k "evropské vzájemnosti", texty o Spojených státech amerických či Japonsku pro výchovu v globálních souvislostech, kapitola o emancipaci žen souvisí s výchovou demokratického občana apod.)
Ve výuce jistě nelze použít vše, co najdete v metodické příručce. S tím cílem také sestavována nebyla. Měla by to pro vás být příručka doporučení a praktických zkušeností, soubor nápadů, návodů a inspirací, z nichž si sami vyberete, co vám a konkrétní třídě, se kterou právě pracujete, bude vyhovovat. Metodická příručka vznikla s vědomím, že s učebnicí nebudou pracovat jen zkušené a erudované učitelky a učitelé, ale i studentky a studenti pedagogických fakult, kteří budou na své první praxi, a bezpochyby i kolegyně a kolegové, kteří nejsou aprobovanými vyučujícími dějepisu a dějepis učí buď ze zájmu, nebo protože škola nemá jinou možnost. Jistě zejména těm zkušenějším může připadat, že některé pokyny, případně řešení některých úkolů nebylo třeba ani uvádět, ale s ohledem na výše řečené jsme se rozhodli pojmout příručku komplexněji.
Najdete tu přehledný seznam úkolů z barevného pruhu v učebnici spolu s možným řešením a seznam návrhových referátů. U většiny referátů (vyjma těch, které se věnují obecně známým tématům) je připojen krátký informativní text pro vyučující, aby si mohli snadno udělat představu, jestli se právě tento referát do jejich koncepce výuky hodí, nebo ne. U všech úkolů a referátů je poznačeno, se kterým předmětem či průřezovým tématem souvisejí, což vám usnadní propojování jednotlivých předmětů. V rámci metodických pokynů se mimo jiné uvádí, co je hlavním cílem výuky příslušného tématu, co zejména by si žáci měli osvojit, co by měli pochopit. Podle náročnosti probíraného tématu je toto zařazeno buď u každé jednotlivé podkapitolky, nebo pouze na začátku větší kapitoly.
K některým tématům je metodických pokynů více, k některým méně. Větší počet jich je zpravidla tam, kde mohou žáci více pracovat sami, ale potřebují vaše vedení. Tam, kde jde "jen" o příběh, není co radit. V metodice dále najdete rozšiřující texty vztahující se k těm partiím učiva, kde se žáci obvykle vyptávají na podrobnosti v učebnici neuvedené, a rozbory ikonického materiálu, které vám usnadní práci, když budete učit žáky tento materiál "číst".
Metodická příručka také obsahuje řešení všech úkolů z pracovního sešitu.
Zboží bylo vloženo do košíku
Opravdu chcete vyprázdnit košík?