- Určeno pro:
- 8. ročník
- Formát:
- A4 (21 x 30 cm)
- Počet stran:
- 179
Dějiny novověku končí událostmi první světové války, jejíž výsledky změnily zásadně nejen mapu Evropy, ale i tvář veškerého civilizovaného světa. Začátek dvacátého století vypadal totiž málem idylicky, až se zdálo, že doba prudkých a krvavých revolučních zvratu, které provázely Evropu už od sedmnáctého století, je definitivně překonána a že celé lidstvo bude už navždy žít jen v porozumění a míru.
Stovky barevných obrázku, časové přímky, mapky, odkazy na původní zdroje informací a nevšední čtivo umožní nejen mladým čtenářům orientaci v historii, ale také v dnešním složitém a rychle se měnícím světě.
K učebnici si můžete dokoupit dva samostatné pracovní sešity a metodickou příručku.
Kniha byla opakovaně doporučována MŠMT k přípravě žáků a studentů na dějepisné olympiády.
Co je úkolem knížky a jak je uspořádaná?
Části A, B, C tvoří pevnou součást každého ze tří témat:
A. Nejen v Evropě se odehrávaly zajímavé děje a byly vytvářeny cenné hodnoty. Proto alespoň přehledně nahlédneme do ostatních světadílů tak, jak se s nimi Evropané seznamovali - Z DĚJIN SVĚTA.
B. To, co bývá obvykle nejzajímavější, je poznávání denního života, toho, jak lidé bydleli, pracovali, cestovali, obchodovali, čemu se věnovali ve volném čase, jaké byly možnosti vzdělání, úspěchy vědy a technické vymoženosti, jaký byl život dětí, zábavy lidí, jakou krásou se obklopovali; to bylo v mnoha zemích velmi podobné (i když třeba ne časově souběžně) - LIDÉ V EVROPĚ (součástí jsou samozřejmě i obyvatelé Čech a Moravy, o jejichž životě jsou také např. v doplňujících textech pro zájemce i jinde zařazovány konkrétní příklady a dokumenty).
C. Život v každé zemi i mezinárodní vztahy řídí vlády. Zřizují úřady, soudy a další instituce, vydávají zákony. Mají vojsko, jemuž velí důstojníci podléhající státu, a prosazují vojensky své zájmy expanzemi. V jiných případech odrážejí útoky. To vše patří do dějin politických - STÁTY - VLÁDY - VÁLKY. Zvláštní místo tam mají kapitoly z českých dějin - o vládách, válkách, politické reprezentaci aj.
D. Přehlédnout dějinné období před tím, než ho začneme poznávat, vrátit se k němu po skončeném studiu a doplnit si poznání bližšími údaji nebo posoudit větší časový úsek mají za úkol VLOŽENÉ DVOJSTRANY. Chtějí přispět k seznámení s konkrétním prostředím a osobnostmi. Obsahují:
a) příklady typických obrazů, soch a předmětů uměleckého řemesla období baroka, rokoka, klasicismu, romantismu, realismu, secese a moderního umění - NA NÁVŠTĚVĚ V GALERII....;
b) návštěvy u účastníků důležitých nebo zajímavých událostí v Praze roku 1791, 1830 a 1918, v Petrohradě, v USA, Anglii, Skotsku a Paříži a rozhovory s nimi - NA NÁVŠTĚVĚ V ....;
c) textové ukázky ze zákonů, dopisů, pamětí a jiných historických dokumentů - ČTEME Z ....;
d) tři ÚVODY k tématům připomínající, co dané období zanechalo potomkům, co využíváme i v současnosti;
e) tři OHLÉDNUTÍ za ...- rekapitulující charakteristické znaky doby, významné problémy a osoby v podobě úkolů a otázek a závěrečné ohlédnutí za celou knžkou;
f) součástí každé moderní naučné knihy je REJSTŘÍK (k orientaci v obsahu) a PŘEHLED LITERATURY.
I. téma
ÚVOD: VE STOLETÍ MANUFAKTUR A BAROKNÍ KULTURY
II. téma
ÚVOD: VE VĚKU PÁRY A NOVÝCH IDEÁLŮ OBČANSTVÍ
III. téma
ÚVOD: ZÁZRAKY VĚDY A TECHNIKY, KRÁSA MODERNÍHO UMĚNÍ A PRVNÍ CELOSVĚTOVÝ KONFLIKT
Zboží bylo vloženo do košíku
Opravdu chcete vyprázdnit košík?