- Určeno pro:
- Střední škola
- Formát:
- A4 (21 x 30 cm)
- Počet stran:
- 104
Velmi rozsáhlá cvičebnice dějepisu. Obsahuje stovky otázek, cvičení, her, příkladů, skládaček a obrázků. Opakování je nejen cennou pomůckou pro učitele, ale i zajímavou knihou pro studenty a další zájemce o minulost. Úkoly umožňují netradiční práci s historickými materiály, připomínají a procvičují základní pojmy, nenásilně vytvářejí orientaci časoprostorovou, neopomíjejí ani kulturní dějiny a osobnosti. Příručka využívá formy didaktických her, křížovek, rébusů, doplňovaček. Vytváří historické povědomí studentů. Práce s touto publikací vede studenty k hlubšímu zájmu o historii.
Autorkou knihy je zkušená autorka desítek učebnic dějepisu a předsedkyně Asociace učitelů dějepisu Helena Mandelová. Na tuto knihu navazují další tři díly, mapující období středověku, novověku a 20. století.
Všichni víme, že doba, kdy tím nejdůležitějším ve škole bylo prokázat co největší množství vědomostí při zkoušení u tabule, je pryč. Množství informací o světě se zvětšuje závratnou rychlostí, nikdo nemůže zvládnout důkladně několik vědeckých oborů. Potřebujeme se naučit fakta vyhledávat, posuzovat, srovnávat a přemýšlet o nich. Jsou uplatňovány moderní, aktivní metody učení. Také technika ve škole se mění a nabízí nové možnosti. To vše vede k mnoha změnám.
Nemůžeme si zapamatovat všechno, co slyšíme nebo si přečteme. Stává se pro nás nezbytností, abychom se především dokázali v daném oboru vyznat, vybrat ze všeho právě to, co je nejdůležitější, co potřebujeme k pochopení příčin i důsledků dějů, co nám umožní porozumět také současným problémům života společnosti, které mají své kořeny v minulosti. To hlavní z poznatků je užitečné mít v hlavě. Nezbytné je pak také vědět, kde podrobnosti a další potřebné údaje najít, jak je zpracovat, utřídit, použít, kam je zařadit. Dílčí, ze souvislostí vytržené jednotlivosti nemají trvalou ani velkou hodnotu. K vytvoření celkového historického obrazu je nezbytné pochopit, proč k událostem došlo a jaké byly důsledky událostí i jednání lidí; užitečné je také umět jednání lidí posoudit a zhodnotit.
Základní poznatky i detaily využijeme také při svých cestách po naší zemi i v zahraničí, při návštěvě historických míst a památek, např. staveb, muzeí a galerií. Tak nám např. při návštěvě pravěkých skanzenů, muzeí, při setkání s egyptskými pyramidami nebo řeckými a římskými chrámy na jihu nebo západě Evropy k porozumění okolnostem, době nebo účelu jejich vzniku napomáhá i školní dějepis a třeba přispěje i tento sešit. Když něčemu dobře rozumíme, návštěva historických míst se stává zajímavější a život bohatší.
K proniknutí do určitého oboru je důležitý také základní slovník - odborné názvosloví neboli terminologie; ta nám cestu k seznámení s historickými objekty i událostmi otevírá. Terminologii (pojmosloví) proto věnuje "Opakování" soustavně pozornost.
Pouze číst články učebnic a snažit se je uložit do paměti nemůže být ani zábavné, ani účinné. Vzdělaní lidé vědí, že při učení je lepší a výhodnější něco jiného: připravovat si výpisky, poznámky, vytvářet přehledy, grafická schémata nebo tabulky a pak si na úkolech různých podob a náročnosti vyzkoušet a ověřit, co už umíme a co dokážeme.
Právě takové příležitosti nabízí soubor, který máte v ruce. Jsou to úkoly rozmanité a různě obtížné. Jsou rozlišeny na skupinu A - úkoly k opakování toho, co jsme poznali v nové kapitole, a B - úkoly, které připomínají a osvěžují vědomosti starší, na něž nová kapitola navazuje, s nimiž souvisí.
Úkoly tohoto sešitu zahrnují děje a informace o nejdelším dějinném období - od vzniku člověka do poloviny 1. tisíciletí n. l. Končí tedy dobou vzdálenou od nás asi 1 500 let. Umožní případně připomenout tyto události i v pozdějších letech, např. při příležitosti nějakých zkoušek, testů nebo soutěží. Některé úkoly jsou snadnější, jiné obtížnější.
1. ČÁST
OPAKUJEME, PŘEMÝŠLÍME V DĚJEPISE
2. ČÁST
CO UŽ UMÍME, CO DOKÁŽEME
Zboží bylo vloženo do košíku
Opravdu chcete vyprázdnit košík?