- Určeno pro:
- 6. ročník
- Formát:
- A4 (21 x 30 cm)
- Počet stran:
- 160
Komu je učebnice určena
Učebnice vyhovuje schválenému Rámcovému vzdělávacímu programu pro základní vzdělávání. V souladu s tímto programem zdůrazňuje především činnostní a praktický charakter fyzikálního vzdělávání, motivuje žáky mnoha příklady z běžného života i z historie a vede je k tvořivému myšlení, logickému uvažování a k řešení problémů. V rubrikách "Chci vědět víc" obsahuje rozšiřující učivo, a je proto vhodná i pro výuku v třídách s rozšířeným vyučováním fyzice a na víceletých gymnáziích.
Učebnice je koncipována pro dvouhodinovou týdenní dotaci. Při jednohodinové dotaci vybere učitel učivo, které se neprobere nebo probere do menší hloubky.
Na co učebnice navazuje
Předpokládáme, že žáci vstupující do šestého ročníku mají z předchozí výuky přírodovědy aspoň elementární zkušenosti s měřením délky, objemu, času, hmotnosti, teploty a síly, zejména že znají nejběžnější jednotky těchto veličin. Z vlastních pokusů znají také základní vlastnosti magnetů, znají některé elektrické vodiče a nevodiče a umějí zapojit elektrický obvod s baterií, spínačem a žárovkou.
Na první straně každé kapitoly je rubrika "Zopakujte si", která shrnuje, co by žáci měli před probíráním nové látky umět.
Na co klade důraz
Pochopit a naučit se používat fyziku lze jedině vlastní prací, vlastními zkušenostmi. Proto učebnice obsahuje mnoho námětů pro činnosti žáků, především pro pokusy, pozorování a řešení problémů. Umožní-li to místní poměry, zejména vybavenost školy pomůckami, měli by žáci co nejvíc pokusů provádět sami pod dohledem učitele.
Dále je kladen důraz na co největší srozumitelnost a na praktickou aplikaci fyzikálních jevů v životě. To značně usnadňuje žákům zvládnutí učiva.
Motivační kapitoly
První dvě kapitoly učebnice mají žákovi dát co nejsilnější motivaci k poznání fyziky. Pokusy, které jsou navrženy ve druhé kapitole, připravuje učitel, podle místních podmínek i charakteru pokusu by se však jejich provádění měli co nejvícúčastnit i žáci.
Výkladové části
Výkladové kapitoly obsahují na první straně motivační úvod a rubriky "Zopakuj si" a "Co se naučíme". Následují krátké výkladové články. Jejich hlavní body jsou většinou shrnuty v rámečku. Některé kapitoly obsahují i řešené příklady.
Za každým článkem jsou uvedena čísla cvičení, která se k němu vztahují.
Učebnice obsahuje dva náměty na laboratorní práce. Žáci se při těchto pracích učí systematicky měřit některé fyzikální veličiny a výsledky svých měření vyjádřit pomocí tabulky a grafu.
Rubrika "Chci vědět víc" obsahuje náročnější, výběrové učivo. Je určena pro práci s nadanými žáky a pro některé školy, zejména pro víceletá gymnázia.
Cvičení
Rubrika "Cvičení" začíná krátkými otázkami pod titulkem "Zopakuj si". Tyto otázky slouží jen k utřídění a upevnění učiva krátce po výkladu, ne však ke zkoušení.
Následuje řada úloh, na kterých lze prověřit, jak žák probrané části fyziky skutečně porozuměl a jakých dovedností dosáhl. Úlohy, kterých je v učebnici přibližně 350, jsou rozděleny do tří typů. Standardně vyžadované základní dovednosti jsou označeny "Měli byste umět". Následují "Problémy", rozmanité problémové úlohy různé obtížnosti; některé z nich jsou vhodné pro společné řešení ve třídě, jiné mohou žáci řešit samostatně. Konečně "Náměty pro samostatnou práci" mohou být využity buď doma, nebo ve škole pro skupinovou nebo individuální práci žáků.
Většina úloh má vztahy i k mnoha jiným oblastem života, ukazuje aplikaci fyziky např. v běžném životě, v živé přírodě, v technice apod.
Návody k některým cvičením jsou na str. 156 - 158.
Opakovací kapitoly
Tyto kapitoly jednak shrnují podstatné věci z kapitol výkladových, jednak dále rozvíjejí dané téma. Obsahují také další problémové úlohy. Každá opakovací kapitola končí slovníčkem "Nová slova" , v němž je velmi zjednodušený výklad pojmů, které jsou v učebnici nově použity, a odkazy na stránku, kde jsou tyto pojmy zavedeny.
S titulem Fyzika 6.r. pro ZŠ a víceletá gymnázia souvisí:
Zboží bylo vloženo do košíku
Opravdu chcete vyprázdnit košík?