- Určeno pro:
- 8. ročník
- Formát:
- A5 (15 x 21 cm)
- Počet stran:
- 227
Čím se budeme zabývat v osmém ročníku?
Po prázdninách jste plni energie, jste připraveni vykonat mnoho práce a podávat přitom velké výkony. Právě tato tři slova, která běžně používáte, nás budou zajímat v první kapitole. Ukážeme si, jak je chápeme ve fyzice. Naučíme se spočítat, jakou práci vykonáte, když např. zdvihnete svoji aktovku na lavici. Zjistíte také, že ne každá námaha je ve fyzice považována za práci. Když např. stojíte na místě a držíte aktovku v ruce, tak ve fyzikálním smyslu práci nekonáte. S energií se setkáváte na každém kroku, stačí si poslechnout zprávy nebo přečíst noviny, připomenout např. spory o využití jaderné enegie. V zeměpise a přírodopise jste mluvili o sluneční energii, o energii větru, nebo energii vody. Ve fyzice se postupně budete seznamovat s různými druhy energie a jejich vzájemnými přeměnami.
O prázdninách jste si užili teplo ve dne na sluníčku a večer u táboráku. V 6. ročníku jste se naučili měřit teplotu. Ale víte, co je teplo? Proč nás studí dlažba v koupelně a při stejné teplotě se nám zdá molitanová předložka teplá? Opravdu nás "hřeje" kožich? Může se voda vařit i při jiné teplotě než 100°C? Proč nám je v létě příjemněji ve světlém oblečení? Může se voda vypařovat i při nízké teplotě? Proč se v radiátorech ústředního topení používá nejčastěji voda? jak vzniká mlha? Na tyto otázky a mnoho dalších budeme společně hledat odpovědi v článcích o teplu, vnitřní energii těles a změnách skupenství. Získané poznatky o tepelných jevech prohloubíte v závěrečné čtvrté kapitole, kde se dozvíte mnoho zajímavého o počasí.
Ve druhé kapitole navážeme na poznatky o elektrických jevech z 6. ročníku. Poznali jste, že zelektrovaná tělesa se vzájemně přitahují nebo odpuzují. Proč ale zelektrovaný hřeben přitahuje nezelektrované kousky papíru? Můžeme nabít nějaké těleso, aniž bychom se ho dotkli? Podobné otázky prozkoumáme v článcích o elektrickém náboji a elektrickém poli.
Naučíme se měřit elektrický proud a elektrické napětí. Prozkoumáme, jak spolu souvisí elektrický proud ve vodiči a elektrické napětí. V 6. ročníku jste poznali, že některé látky jsou dobrými vodiči proudu a jiné nikoliv. Neboli různé látky kladou průchodu elektrického proudu různý "odpor". Pro tuto vlastnost vodičů si zavedeme veličinu elektrický odpor. Budeme zkoumat, na jakých vlastnostech vodiče závisí elektrický odpor. Zopakujeme si zapojování spotřebičů za sebou a vedle sebe a pokusy zjistíme, co platí pro proud, napětí a odpor při obou zapojeních. Poznáme další druh energie, elektrickou energii.
Ve třetí kapitole budeme zkoumat, jak vzniká zvuk, jak se šíří, proč vzniká ozvěna, co je ultrazvuk, čím se liší vysoký a nízký tón, proč je třeba se chránit před hlukem apod.
Nejdůležitější části textů nového učiva jsou podloženy žlutě. Naopak vysvětlující nebo rozšiřující učivo je uvedeno jako "Poznámka" nebo drobným písmem. Považujeme za užitečné, když si přečtete i základní údaje o některých význačných fyzicích, které jsou uváděny vždy u příslušného učiva a jsou modře podloženy.
Za každým článke jsou zařazeny "Otázky a úlohy", kde si můžete ověřit nejen své znalosti z daného oddílu, ale naleznete tam i návody na další pokusy.
1 PRÁCE, ENERGIE, TEPLO
PRÁCE . VÝKON
POHYBOVÁ A POLOHOVÁ ENERGIE
VNITŘNÍ ENERGIE, TEPLO
ZMĚNY SKUPENSTVÍ LÁTEK
2 ELEKTRICKÉ JEVY
ELEKTRICKÝ NÁBOJ. ELEKTRICKÉ POLE
ELEKTRICKÝ PROUD
3 ZVUKOVÉ JEVY
4 POČASÍ KOLEM NÁS
L LABORATORNÍ ÚLOHY 1 až 8
SEZNAM LITERATURY
REJSTŘÍK
VÝSLEDKY ÚLOH
KLÍČOVÉ KOMPETENCE
S titulem Fyzika 8.r. základní školy souvisí:
Zboží bylo vloženo do košíku
Opravdu chcete vyprázdnit košík?