- Určeno pro:
- 2. ročník
- Formát:
- A4 (21 x 30 cm)
- Počet stran:
- 112
Pro vyučující hudební výchovy 2.ročníku ZŠ.
Příručka obsahuje metodické pokyny k vedení výuky Hudební výchovy pro 2. ročník ZŠ od vydavatelství Taktik. Zahrnuje jasně stanovenou strukturu hodiny, což pomáhá v hodině nejen méně zkušeným vyučujícím.
Zároveň může vyučující vybírat z mnoha námětů k činnostem. Pokyny v metodické příručce odkazují na příslušné úlohy v pracovní učebnici. S oběma publikacemi je možné kreativně pracovat. Obě publikace zajišťují mezipředmětové vztahy, na které je upozorněno formou piktogramů.
Metodická příručka obsahuje:
V metodické příručce klademe důraz především na činnostní pojetí hodin hudební výchovy, kdy se žák/yně stává aktivním recipientem (příjemcem), ale hlavně interpretem (provozovatelem) hudby prostřednictvím zpěvu, hry na tělo či jednoduchých dětských hudebních nástrojů, percepce sluchových ukázek a poslechových skladeb nebo nonverbálního vyjadřování pomocí pohybu. Důležitou roli hraje i integrativní pojetí výuky a uplatnění tvořivého přístupu v hodinách HV.
Žákům postupně předkládáme různě náročné hudební aktivity, ve kterých zaujímají odlišné role - jsou zpěváky, instrumentalisty, choreografy, skladateli, improvizátory apod., i když zatím jen v elementární formě. Dochází tak k poznávání sebe sama a svého místa v kolektivním tvoření. Je však důležité vycházet z momentálních schopností žáků, s nimiž pracujeme. Měli bychom vždy postupovat od hudebního zážitku k vědomostem, a ne naopak, tedy "celý hudebně výchovný proces musí vycházet z hudby a směřovat zpět k hudbě" (Linhart, 1981).
V rámci metodické příručky, ale i pracovní učebnice, nabízíme cíleně více aktivit a činností, než je možné v jedné vyučovací jednotce zvládnout. Je čistě na pedagogovi, které hudebně výchovné aktivity do dané hodiny zařadí. Doporučujeme však dodržovat hudebně naukové učivo, které na sebe v jednotlivých tématech i hodinách navazuje.
Učební postupy v této metodické příručce jsou záměrně vybrány a zpracovány na základě řady mnoha osvědčených metod a zdrojů a nejsou tedy koncipovány pouze jako opora pro zpěv, i když právě vokální činnosti (hlasová výchova - zpěv a práce s písní) mají u dětí mladšího školního věku dominantní postavení. Učitel/ka se v hodinách HV bude citlivě věnovat péči o dětský hlas (metodicky promyšlené a systematické postupy pomohou již od počátku k vytváření správných návyků a dovedností), bude žáky vhodně motivovat ke spojení hudby a pohybu, který je přirozeným projevem dětí mladšího školího věku. K tomu, aby se žák/yně naučil/a pohybovat do rytmu, jsou určeny aktivity využívající deklamaci textů (především krátkých básní a dětských říkanek) spojené s rytmizací (vyjadřování základních rytmických prvků - metrum, těžká a lehká doba, ostinátní figura, rytmus, tempo) především hrou na tělo a posléze i na dětské hudební nástroje nejen z Orffova instrumentáře.
Percepčí (poslechové) činnosti zařazené do výuky HV pak nejsou pojaty formou pasivního poslechu, ale mají žáky vést k aktivnímu vnímání hudby vážné, lidové či věnované přímo dětem. Nedílnou součástí výuky HV jsou také hudebně naukové činnosti, které se nenáročnou formou vštěpují do dětské mysli a jsou vždy propojeny s nenáročnými aktivitami v pracovní učebnici. V hodinách HV na prvním stupni však nejsou prioritní a nesměřují k osvojení co největšího množství teoretických pojmů či dat. Jsou vybírány pouze s ohledem na jejich využití pro praktické hudební činnosti. Hudebně naukové poznatky můžeme rozdělit na ty, které se vztahují k tzv. hudební gramotnosti žáků, a vycházejí ze zpěvních aktivit dítěte, a dále na ty, které vyplývají z percepčních poslechových činností a zahrnují porozumění jednotlivým hudebně vyjadřovacím prostředkům (melodie, tempo, dynamika, rytmus apod.) a základním znalostem z nauky o hudebních nástrojích, hudebních formách (variace, kánon, rondo, malá písňová forma apod.) a dějinách hudby (zajímavosti o vybraných hudebních skladatelích).
Všechny zmíněné činnosti jsou ve výuce vhodně doplněny relaxačními aktivitami. Abychom dosáhli upevnění získaných dovedností, doporučujeme časté opakování písní i ostatních aktivit nejen v hodinách HV, ale i rámci mezipředmětových vztahů, o přestávkách, na zábavných akcích a v neposlední řadě i doma.
Aby se Vám v hodinách lépe pracovalo, nabízíme hudební nahrávky jednotlivých rozezpívání i písní. Jsou vhodné zejména při opakování, abyste měli prostor se s žáky podílet na doprovodných rytmických, instrumentálních či pohybových činnostech. Součástí budou i nahrávky zvuků, poslechové skladby a písně v nezpívané verzi, abyste se případně mohli soustředit výhradně na zpěv a nemuseli zajišťovat hudební doprovod.
Zboží bylo vloženo do košíku
Opravdu chcete vyprázdnit košík?