Košík 0 Kč
Celková cena:
0 Kč
Počet produktů:
K pokladně Košík je prázdný Zboží v košíku

    Hudební výchova 8.r. ZŠ

    Učebnice hudební výchovy. 3. upravené vydání

    Naše cena s DPH:
    197 Kč DPH 0%
    Dostupnost:
    skladem
    ks
    DO KOŠÍKU
    Autor:
    Alexandros Charalambidis, Lukáš Hurník, Zbyněk Císař, Jiří Pilka, Dalibor Matoška
    Nakladatel:
    SPN
    Kód zboží:
    57438
    EAN:
    9788072356126
    SPN

    Popis produktu

    Publikace patří do ucelené řady učebnic hudební výchovy pro druhý stupeň základní školy. Jejich cílem je podporovat u žáků kladný vztah k hudbě, zejména ke zpěvu a k aktivnímu naslouchání hudby, ale také k hudebně pohybovým aktivitám i ke hře na hudební nástroje.

    Prostřednictvím učebnic se žáci dozvědí něco i z hudební teorie, seznámí se zajímavostmi ze života hudebních skladatelů a s dalšími činnostmi spojenými s hudbou.

    Učebnice jsou zpracovány podle současných kurikulárních dokumentů a rozvíjejí kompetence žáků dané RVP ZV. Mají schvalovací doložku MŠMT.

    Učebnice doplňují samostatně prodejné kompaktní disky s poutavými hudebními nahrávkami hudby vážné i moderní.

    Určeno pro:
    8. ročník
    Formát:
    A5 (15 x 21 cm)
    Počet stran:
    152

    O učebnici

    Abychom si mohli říci, jakému vzdělávacímu obsahu budeme v této učebnici věnovat pozornost, je vhodné nejprve si připomenout znění očekávaných výstupů hudební výchovy pro druhý stupeň. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání předepisuje očekávané výstupy, které jste si jako učitelé rozpracovali pro svůj vyučovací předmět do svého školního vzdělávacího programu. Znění těchto výstupů je následující:

    Očekávané výstupy 

    Žák:

    • využívá své individuální hudební schopnosti a dovednosti při hudebních aktivitách
    • uplatňuje získané pěvecké dovednosti a návyky při zpěvu i při mluvnímprojevu v běžném životě; zpívá podle svých dispozic intonačně čistě a rytmicky přesně v jednohlasu i vícehlasu, dokáže ocenit kvalitní vokální projev druhého
    • reprodukuje na základě svých individuálních hudebních schopností a dovedností různé motivy, témata i části skladeb, vytváří a volí jednoduché doprovody, provádí jednoduché hudební improvizace
    • realizuje podle svých individuálních schopností a dovedností písně a skladby různých stylů a žánrů
    • rozpozná některé z tanců různých stylových období, zvolí vhodný typ hudebně pohybových prvků k poslouchané hudbě a na základě individuálních hudebních schopností a pohybové vyspělosti předvede jednoduchou pohybovou vazbu
    • orientuje se v proudu znějící hudby, vnímá užité hudebně výrazové prostředky a charakteristické sémantické prvky, chápe jejich význam v hudbě a na základě toho přistupuje k hudebnímu dílu jako k logicky utvářenému celku
    • zařadí na základě individuálních schopností a získaných vědomostí slyšenou hudbu do stylového období a porovnává ji z hlediska její slohové a stylové příslušnosti s dalšími skladbami
    • vyhledává souvislosti mezi hudbou a jinými druhy umění

    Učebnice pro 8. ročník základních škol a odpovídající ročníky víceletých gymnázií vybírá z učiva popsaného v rámcovém vzdělávacím programu určitá témata, prostřednictvím nichž nabízí možnost žákovi utvářet si či rozvíjet požadované výstupy. Záměrem autorů bylo vytvořit učebnici hudební výchovy pro 8. ročník tak, aby hudební, ale i kulturní problematiku žáci poznávali na pozadí dějin evropské a světové hudby.

    Nejde však o učebnici dějin hudby, nýbrž o učebnici, v níž žáci budou "putovat" světem hudby od počátku jejího vzniku po současnost a stejně jako lidstvo i oni se budou seznamovat s tím, jak hudba zněla, jak lidé hudbu "objevovali" a nakládali s ní v různých situacích.

    Prostřednictvím vhledů do jednotlivých uměleckých slohů se žáci seznamují s dominujícími hudebně výrazovými prostředky dané epochy a tam, kde je to vhodné a možné, "rekonstruují" podobu hudby dané epochy (jednoduché doprovody - pravěk - středověk, vícehlasý zpěv - renesance, pompéznost a okázalost barokní hudby - řadové a párové tance, spirituály, blues, jazz - hra na tělo, bluesová dvanáctka, skat apod.), případně k ní pronikají prostřednictvím dalších činností (poslech, referáty apod.).

    Do učebnice jsou zařazeny i kapitoly týkající se hudebního materiálu a práce s ním. Kapitolu 5 Stupnice, tónina chápeme jako opakovací a rozšiřující. Kapitola 9 Za tajemstvím kytarových značek přináší zase žákům vysvětlení funkce a významu kytarového značení tak, aby žáci mohli v jednoduchých doprovodech využít tyto značky buď jako plnohodnotné akordy (na kytaře, keyboardu apod.), nebo jako základní basové tóny při doprovodech písní.

    Většina kapitol obsahuje "Úkoly pro tebe", které obohacují kapitolu o interaktivní činnosti žáků, na jejich základě si žáci látku procvičí. Je zde uplatněn činnostní princip a v mnohých případech i mezipředmětové vztahy.

    Na konci každé kapitoly je uveden odstavec věnovaný stručnému shrnutí obsahu kapitoly "K zapamatování aneb jaké informace si odneseme ve školním batůžku".

    Jako u předešlých učebnic i zde platí, že každá kapitola sama o sobě představuje jednu lekci, ne tedy jednu vyučovací hodinu (!). Důsledné dodržování řazení kapitol také není závazné (kapitoly lze řadit tak, jak to bude vyhovovat vaší práci). Přesto je zde vnitřní logika tak, jak žák poznává vývoj hudby, respektive hudebně vyjadřovacích prostředků v rámci jednotlivých epoch. 

    Žáci se pomocí učebnice mohou naučit:

    • využívat své hudební schopnosti a dovednosti při společných i vlastních hudebních aktivitách
    • uplatňovat získané pěvecké dovednosti a návyky
    • zpívat intonačně čistě a rytmicky přesně v jednohlasu i vícehlasu
    • ocenit kvalitní zpěv svého spolužáka
    • reprodukovat různé hudební motivy, témata i části skladeb, vytvářet či volit jednoduché doprovody nebo provádět jednoduché hudební improvizace vzhledem k jednotlivým hudebním slohům
    • realizovat písně a skladby různých stylů a žánrů
    • rozpoznávat některé z tanců různých stylových období, zvolit vhodný typ hudebně pohybových prvků k poslouchané hudbě
    • předvést jednoduchou pohybovou vazbu
    • orientovat se v proudu znějící hudby - poznávat hudebně výrazové prostředky využívané v jednotlivých hudebních stylech
    • odhalit charakteristické významové prvky, pochopit jejich význam v hudbě s ohledem na slohový vývoj
    • zařazovat slyšenou hudbu do stylového období a porovnávat ji z hlediska slohové a stylové příslušnosti s dalšími skladbami
    • nacházet souvislosti mezi hudbou a jinými druhy umění
    • vytvářet samostatné hudební projekty, vyjadřovat své preference s využitím znalostí odpovídající hudební terminologie 

    Obsah učebnice

    1. NEVÁŽNĚ O HUDBĚ ZÁBAVNÉ A VÁŽNÉ - hudba nonartificiální a artificiální
    2. LETEM HUDEBNÍMI DĚJINAMI - od pravěku po starověk
    3. DOBA PŘEDJAZZOVÁ - USA jako kolébka populární hudby
    4. JAZZ A USA - ....tak to byla Amerika
    5. STUPNICE, TÓNINA - stupnice a tóniny méně známé
    6. LETEM HUDEBNÍMI DĚJINAMI - hudba středověku
    7. USA SWINGUJE - .... aneb big bandy a saxofony
    8. LETEM HUDEBNÍMI DĚJINAMI - hudba renesance
    9. ZA TAJEMSTVÍM ZNAČEK - .... těch kytarových
    10. NEŽ SE ZRODIL ROCK AND ROLL - .... aneb v USA se zase něco děje
    11. ROCK AND ROLL A 50. LÉTA - ..... zpíval jen rock and roll, nic víc
    12. LETEM HUDEBNÍMI DĚJINAMI - hudba v baroku
    13. LÉTA 60. - ANGLIE JE TAKÉ VE HŘE - Beatles, Rolling Stones a ti druzí
    14. LETEM HUDEBNÍMI DĚJINAMI - hudba v klasicismu
    15. LETEM HUDEBNÍMI DĚJINAMI - hudba 19. století
    16. LETEM HUDEBNÍMI DĚJINAMI - ..... konec 19. století a století 20. / 1. část
    17. LÉTA 70. A 80. V MODERNÍ HUDBĚ - rock, disco, rap a ještě něco navíc
    18. LETEM HUDEBNÍMI DĚJINAMI - ..... konec 19. století a století 20. / 2. část
    19. TAK JSME TO ZVLÁDLI - ..... a před námi jsou prázdniny
    • Abecední seznam písní
    • Seznam poslechových skladeb
    • Seznam internetových odkazů

    Souhlas s použitím souborů cookies

    Tento web používá soubory cookies. Kliknutím na tlačítko souhlasím, to berete na vědomí. Další informace
    Souhlasím a zavřít.
    Nesouhlasím. Budou použity jen cookies nutné pro chod webu.

    Zboží bylo vloženo do košíku

    S učebnicí vloženou do košíku zákazníci často kupují:

    Opravdu chcete vyprázdnit košík?