- Určeno pro:
- 9. ročník
- Formát:
- A5 (15 x 21 cm)
- Počet stran:
- 119
Učebnice hudební výchovy. 3. upravené vydání
Publikace patří do ucelené řady učebnic hudební výchovy pro druhý stupeň základní školy. Jejich cílem je podporovat u žáků kladný vztah k hudbě, zejména ke zpěvu a k aktivnímu naslouchání hudby, ale také k hudebně pohybovým aktivitám i ke hře na hudební nástroje.
Prostřednictvím učebnic se žáci dozvědí něco i z hudební teorie, seznámí se zajímavostmi ze života hudebních skladatelů a s dalšími činnostmi spojenými s hudbou.
Učebnice jsou zpracovány podle současných kurikulárních dokumentů a rozvíjejí kompetence žáků dané RVP ZV. Mají schvalovací doložku MŠMT.
Učebnice doplňují kompaktní disky s poutavými hudebními nahrávkami hudby vážné i moderní.
Řádky pro učitele
Abychom si mohli říci, jakému vzdělávacímu obsahu budeme v této učebnici věnovat pozornost, je vhodné nejprve si připomenout znění očekávaných výstupů hudební výchovy pro druhý stupeň. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání předepisuje očekávané výstupy, které jste si jako učitelé rozpracovali pro svůj vyučovací předmět do svého školního vzdělávacího programu. Znění těchto výstupů je následující:
Očekávané výstupy
Žák:
Učebnico pro 9. ročník základních škol a odpovídající ročníky víceletých gymnázií vybírá z učiva popsaného v rámcovém vzdělávacím programu určitá témata, prostřednictvím nichž nabízí žákovi možnost utvářet si či rozvíjet požadované výstupy. Záměrem autorů bylo vytvořit učebnici hudební výchovy pro 9. ročník tak, aby hudební i kulturní problematiku žáci poznávali na pozadí dějin české hudby s přesahy do hudby evropské i světové.
Stejně jako tomu bylo u učebnice pro 8. ročník, i u této učebnice se nejedná o učebnici dějin hudby, nýbrž o učebnici, v níž žáci budou poznávat vývoj české hudby od prvních hudebních památek po aktuální současnost a stejně jako lidstvo, i oni se budou seznamovat s tím, jak hudba zněla, jak hudbu lidé "objevovali" a nakládali s ní v různých situacích.
Prostřednictvím vhledů do jednotlivých uměleckých slohů se žáci seznamují s dominujícími hudebně výrazovými prostředky dané epochy a tam kde je to vhodné a možné, "rekonstruují" podobu hudby dané epochy (jednoduché doprovody - první památky na českou hudbu od počátku do středověku, vícehlasý zpěv - renesance, pompéznost a okázalost barokní hudby, spirituály, blues, jazz - hra na tělo, bluesová dvanáctka, skat apod.), případně k ní pronikají prostřednictvím dalších činností (poslech, referáty apod.).
Do učebnice jsou zařazeny i kapitoly týkající se hudebního materiálu a práce s ním. Kapitoly věnované rytmu či harmonii - harmonizaci - chápeme jako opakovací a rozšiřující.
Většina kapitol obsahuje Úkoly pro tebe, které obohacují kapitolu o interaktivní činnosti žáků, na jejichž základě si žáci látku procvičí. Je zde uplatněn činnostní princip a v mnohých případech i mezipředmětové vztahy.
Na konci každé kapitoly je uveden odstavec věnovaný stručnému shrnutí obsahu kapitoly nazvaný K zapamatování aneb jaké informace si odneseme ve školním batůžku.
Jako u předešlých učebnic i zde platí, že každá kapitola sama o sobě představuje jednu tematickou lekci, ne tedy jednu vyučovací hodinu (!). Důsledné dodržování řazení kapitol také není závazné (kapitoly lze řadit tak, jak to bude vyhovovat vaší práci).
Žáci se pomocí učebnice mohou naučit:
Abecední seznam písní
Seznam poslechových skladeb
Seznam internetových odkazů
Zboží bylo vloženo do košíku
Opravdu chcete vyprázdnit košík?