Popis produktu
- Učebnice hudební výchovy pro 6.-7. třídu obsahově vychází z RVP/Umění a kultura a rozvíjí kompetence žáků po stránce vokální, instrumentální, hudebně pohybové i poslechové. Světem hudby provází žáky příběh začínající kapely, jejíž jednotliví členové objevují zákonitosti hudby, učí se hrát na různé hudební nástroje a nechávají se inspirovat klasickou i současnou hudbou různých žánrů.
- Cílem učebnice je motivovat žáky k poznávání hudby, zpívání a hře na hudební nástroje a v neposlední řadě k pohybu a rytmickému vyjádření hudby. Učebnice nabízí učiteli možnost výběru postupu dle vyspělosti žáků a zvláštností třídy. Posiluje u žáků motivaci k učení, rozvíjení dobrých vztahů v třídním kolektivu a navození důvěry mezi učitelem a žákem.
Tematickou osou učebnice je postupné seznamování s jednotlivými hudebními nástroji, na které je nahlíženo z mnoha úhlů i historických kontextů.
- Tištěná učebnice má moderní grafickou podobu ve plnobarevném provedení se svěžími ilustracemi. V hlavním textu je rozpracována motivační linie příběhu, která uvádí krátký výkladový text doplněný notovými zápisy, schématy či fotografiemi. Nechybí množství motivujících otázek a námětů pro praktické činnosti. Na vedlejší liště jsou umístěné odkazy na mezipředmětové vztahy a poznámky k aktuálnímu dění během školního roku (výročí, festivaly, slavnosti).
Učebnice klade důraz na aktivitu, samostatnost a tvořivost žáků tak, aby:
- využívali své individuální hudební schopnosti a dovednosti při hudebních aktivitách individuálních i skupinových,
- uplatňovali získané pěvecké dovednosti a návyky při zpěvu i při mluvním projevu v běžném životě,
- pracovali na svém pěveckém projevu po stránce intonační i rytmické v jednohlase i vícehlase,
- reprodukovali na základě svých individuálních hudebních schopností a dovedností různé motivy, témata i části skladeb, realizovali písně a skladby různých stylů a žánrů,
- vytvářeli jednoduché doprovody a jednoduché hudební improvizace,
- dokázali vhodně vyjádřit hudbu pohybem,
- dokázali ocenit kvalitní vokální, instrumentální i pohybový projev druhého,
- uměli aktivně naslouchat, orientovali se v proudu znějící hudby a přistupovali k hudebnímu dílu jako k logicky utvářenému celku,
- vnímali souvislosti mezi hudbou a jinými druhy umění.
- Schválilo MŠMT
Obsah učebnice
Jak se v učebnici orientovat?
Úvod
Začínáme písničkou
Vlastnosti tónu
- Vlastnosti tónu - barva
- Vlastnosti tónu - výška
- Vlastnosti tónu - síla
- Vlastnosti tónu - délka
Rytmus a tempo
Umění souhry
- Vyznáme se v partituře?
- Jak bojovat s trémou?
- Učíme se hrát na flétnu
Bicí nástroje
Umění prezentace hudební skupiny
Strunné nástroje
- Strunné nástroje smyčcové
- Strunné nástroje drnkací
- Učíme se hrát na kytaru
Dechové nástroje
- Dechové nástroje dřevěné
- Dechové nástroje - dudy
- Dechové nástroje - varhany
- Dechové nástroje žesťové
- Akordeon a foukací harmonika
Jdeme do finále
- Jdeme do finále
- Na festivalu
- Náš koncert
Hudební nástroje - přehled
Když nehraješ sám/sama
Kam za hudbou v průběhu roku
Rejstřík osobností
Slovníček a rejstřík pojmů
Použité zdroje
Očekávané výstupy a kompetence ve vztahu k RVP