- Určeno pro:
- 2. ročník
- Formát:
- A4 (21 x 30 cm)
- Počet stran:
- 183
Příručka učitele je společná pro všechny tři díly učebnice. Umožňuje dokonalejší využití učebnice, obsahuje komentáře ke každé stránce, postupy, metody a formy práce, hry jako náměty na doplňující aktivity. Obsahuje rozpis výstupů pro celý 1. stupeň, což pomáhá učiteli při tvorbě ŠVP. Dále v ní naleznete výstupy a kompetence pro každý díl zvlášť, a tematické rozvržení učiva.
Vážení pedagogové,
během prvního roku života našich učebnic a při testování v pilotních třídách se potvrdilo, že každý nový projekt vyvolává přirozenou nedůvěru a někdy je problém přesvědčit vyučující o správnosti námi zvolených metod. Hodnocení přichází od vás a máme opravdu radost z tvořivých přístupů, když se setkáváme s vašimi pozitivními ohlasy. Bohužel se objevují občas i ty méně příznivé, např. připomínky týkající se větší náročnosti kladené na žáky. Nemohu s tímto názorem souhlasit. Naše učebnice jsou nové, vycházejí z požadavků doby, svou náročností jsou přiměřené věku i složení průměrné třídy. To, v čem se poněkud odlišují, jsou větší nároky na přípravu vyučujícího. Jde o věc skutečně novou, a proto vás prosím, milí pedagogové, o trpělivost. Vydržte u naší matematiky a brzy se u svých žáků dočkáte uspokojivých výsledků. Vybavil se mi citát Schopenhauera charakterizující mou zkušenost a spolupráci s panem profesorem Hejným: Nadaný člověk je jako střelec, který zasáhne cíl, jejž ostatní nezasáhnou; génius je jako střelec který zasáhne cíl, jejž ostatní nevidí.
Věřte, že pan profesor a autorský kolektiv cíl vidí. Nám sice není určeno jej dohlédnout, systematicky však k němu děti navigujeme. Předejte, prosím, toto bohatství svým žákům. Vaše vyučovací hodiny budou velmi hodnotné a současně posunou myšlení dětí na vyšší úroveň. K objasnění prostředí prolínajících prvním i druhým ročníkem jsme pro vás připravili přehled a ukázky těchto prostředí na str. 12 a 13. Nahlédnete pod pokličku matematiky, abyste se dozvěděli, kde a proč právě toto prostředí je důležité probrat. Nebojte se, nezapomněli jsme na nácvik dělení, jen jsme je posunuli do vyššího ročníku, zde se totiž seznámíte s násobilkou v různých kontextech. Taktéž geometrie přichází ve formě pro vás poněkud nezvyklé - zabývá se nejdříve prostorem, nikoliv rovinou. Zohledňujeme takto zkušenosti dětí a snažíme se, aby učivo lépe pochopily.
Příručka k nové sadě učebnic matematiky pro 2. ročník ZŠ je tu proto, aby vám pomohla s přípravou jednotlivých vyučovacích hodin a s plnohodnotným využitím učebnice a doprovodných materiálů. Autoři vás str. 8 a 9 seznámí s východisky a zásadami systematizace učiva tohoto ročníku i se svou koncepcí matematického vzdělávání pro celou základní školu.
Do světa matematiky vstupují žáci po cestách procházejících specifickými prostředími provázanými s jejich vlastními životními zkušenostmi. Tyto kontexty však nejsou nahodilé. Jsou výsledkem důmyslně propracované autorské koncepce matematického vzdělávání. Některé budou prolínat učivem až do 5. ročníku, jiné se stanou součástí kontextů abstraktnějších.
Naše učebnice splňují po všech stránkách požadavky RVP, mají pevnou koncepci od 1. do 5. ročníku, již vypracoval tým zkušených odborníků zaměřených na metodiku vyučování matematiky a na didaktiku tohoto předmětu, a to v souladu s nejnovějšími světovými trendy.
Tato koncepce přispívá k rozvíjení matematického myšlení, intelektuálních a komunikačních schopností a dovedností, tvořivosti (kreativity), ba dokonce i sociálního chování žáků. Tímto výrazně přesahuje rámec matematiky, přispívá k naplnění cílů a průřezových témat RVP.
Učivo je v učebnici rozvrženo tak, aby jedna strana zhruba odpovídala jedné vyučovací hodině. V levém záhlaví každé dvojstrany se nachází název tématu a vpravo výstup RVP. Na spodní liště najdete stručně formulované instrukce k některým úlohám. Ty jsou podrobněji rozvedeny v této PU, která obsahuje i rozpis výstupů a soupis kompetencí pro celý 1. stupeň, což vám pomůže při tvorbě ŠVP. V zadní části učebnice naleznete stránky procvičovací.
PU je věnována přímé aktivitě učitele ve třídě, poskytuje vysvětlení myšlenkových procesů žáků a dále je věnována doplňkům, jimž lze práci ve třídě zpestřit a obohatit.
V časově-tematickém plánu na str. 18 a 19 naleznete souvislost mezi obsahem procvičovacích stran a jednotlivými stránkami učebnice.
Forma zápisu některých úloh se podstatně odlišuje od tradičních "sloupečků". Avšak právě tato zvláštní forma žáky nejen rozvíjí, ale také je inspiruje a umožňuje jim, aby poznali základní spojitosti v různorodých situacích.
1. díl
2. díl
3. díl
Zboží bylo vloženo do košíku
Opravdu chcete vyprázdnit košík?