Popis produktu
Hybridní verze učebnice nové generace je prostřednictvím QR kódů rozšířena o pestrou nabídku online materiálů zdarma, díky kterým bude výuka zdravého životního stylu ještě zajímavější a pro žáky inspirativní. Obsahově je shodná s 1. vydáním, tj. v souladu s novelou školského zákona a vzdělávací oblastí Člověk a zdraví dle RVP.
Tato novinka vychází z původní učebnice Výchova ke zdravému životnímu stylu. Obsahově je v souladu se vzdělávací oblastí Člověk a zdraví dle RVP pro ZV a zohledňuje úpravy na základě novely školského zákona. Nově je zařazena kapitola Ochrana člověka za mimořádných událostí.
Témata nejsou rozdělena do ročníků, proto umožňují variabilnější využití, například při projektovém vyučování, při výuce v blocích.
Charakteristika učebnice:
- motivuje ke zdravému životnímu stylu, jako předpokladu pro dlouhý a plnohodnotný život
- klade důraz na aktivitu, samostatnost a tvořivost žáků (hry, cvičení, úkoly, návody na relaxační cvičení a volnočasové aktivity)
- posiluje u žáků motivaci k učení, rozvíjení dobrých vztahů mezi nimi a navození důvěry mezi učitelem a žákem
- využívá práci s textem, obrazem, schématy, přehledy a myšlenkovými mapami
- obsahuje velké množství aktivizujících metod (diskuzní, situační, metodu řešení problémů)
- nabízí učiteli možnost výběru postupu dle vyspělosti žáků a zvláštnosti třídy
Obsah učebnice
1. Vztahy mezi lidmi aneb o dorozumívání
- O dorozumívání
- Pravda, nebo lež
- O porozumění
- Aktivní naslouchání
- Dialog
- Konflikt
- Asertivní komunikace
- Umění říct ne
- Asertivní jednání
- Empatie
- Spolupráce
- Třídní erb
- O přátelství a lásce
- Rodinné vztahy
- Když to v rodině "neklape"
- O rodině vlastní, nevlastní a náhradní
- Práva a povinnosti dítěte
- Stejná práva všem?
- Ztráta blízkého člověka
- Život s handicapem
- Vrstevnická skupina
- Třídní skupina
- Opakování k 1. kapitole
2. Změny v životě člověka
- Vývoj předškolního dítěte
- Vnímání
- Myšlení
- Paměť
- Představy, fantazie
- Řeč
- Sociální vývoj předškolního dítěte
- Dítě v předškolním zařizení
- Emocionální prožívání předškolního dítěte
- Nástup dítěte do školy
- Sociální vývoj dítěte mladšího školního věku
- Charakteristické znaky dospívání
- Duševní vývoj
- Emocionální změny
- Vztahy k sobě a druhým
- Vztahy k vrstevníkům
- Vztah k sobě samému
- Sexuální výchova
- Opakování ke 2. kapitole
3. Člověk a výživa
- Hledáme štěstí?
- Podívejme se do historie
- A jak to bylo přímo u nás?
- Kolik sníš a kolik spotřebuješ?
- Alternativní způsoby výživy
- Co je normální?
- Nevhodné stravovací návyky nebo zlozvyky
- Chutná, ale ohrožuje
- Jak na zdravotní problémy
- Cizirodé látky v potravinovém řetězci
- A co naše nákupy?
- Potřebujete se rychle najíst?
- Potýkáme se s reklamou
- Opakování ke 3. kapitole
4. Životní styl
- Pohoda neznamená pohodlí
- Všechno v životě může dopadnout jinak
- Trápí nás i něco jiného
- Pozor, drogy!
- Proč lidé berou drogy?
- Začalo to tedy u Adama?
- Opakování ke 4. kapitole
5. Člověk a zdraví
- Pojem zdraví a současný životní styl člověka
- Co vyjadřuje slovo zdraví?
- Tělesné zdraví
- Duševní zdraví
- Sociální zdraví
- Duchovní zdraví
- Program Zdraví 2020
- Principy uchování zdraví
- Zdraví a pohyb
- Správné držení těla
- Problematika nadváhy a obezity u dětí a mládeže
- Životospráva, režim dne, spánek
- Režim dne a biorytmy
- Opakování k 5. kapitole
6. Rozvoj osobnosti
- Vztah k sobě samému
- Zrcadlo
- Vztah k druhým lidem
- Hodnocení druhého
- Umění pochválit
- Pozitivní hodnocení druhého
- Sebepoznání
- Sebeovládání
- Zvládání problémových situací
- Stanovení osobních cílů
- Blízká budoucnost
- Mé postoje a hodnoty
- Příběhy s mravním obsahem
- Řešení problémů v mezilidských vztazích
- Prosociální chování
- Opakování k 6. kapitole
7. Ochrana člověka za mimořádných událostí
- Mimořádná událost
- Integrovaný záchranný systém
- Úkoly složek CO
- Ozbrojené síly ČR
- Opakování k 7. kapitole
Rejstříky
Výstupy a kompetence
Použité zdroje