Popis produktu
- V učebnici jsou zařazeny stěžejní události českých dějin od počátku novověku (třicetileté války).
- Důraz je kladen na přiblížení každodenního života lidí v minulosti, proměny jejich práce, zábavy, bydlení a živobytí.
- Učebnice je členěna do 15. kapitol, které jsou ukončeny otázkami a úkoly.
- Kapitoly jsou dále spojeny do pěti dílčích celků, kde na konci každého z nich najdete přehledné shrnutí probraného učiva s opakovacími otázkami a časovou osou.
- Příloha - přehledná časová tabulka.
V učebnici jsou zařazeny v 15 kapitolách stěžejní události českých dějin od třicetileté války až po současnost. Důraz je zde kladen na přiblížení každodenního života lidí v minulosti, proměny jejich práce, bydlení a živobytí. Do učebnice jsou zařazeny úkoly vztahující se k učivu probíranému v jiných předmětech a úkoly pro opakování ve skupinách. K získání celkového časového přehledu je přiložena přehledná časová tabulka.
O učebnici
Tímto učebním textem navazujeme na učebnici Vlastivěda 4, která byla dovedena do pozdního středověku, do prvního století vlády Habsburků na českém trůnu. V učebnici Vlastivěda 5 jsou zařazeny stěžejní události z nových a nejnovějších českých dějin od počátku novověku až po současnost. Důraz je zde kladen na přiblížení každodenního života lidí v minulosti, proměny jejich práce, zábavy, bydlení a živobytí. Na vybraných obdobích našich národních dějin jsou na konkrétních ukázkách dokumentovány hlavní změny důležité pro pochopení vývoje společnosti a vztahů mezi lidmi.
Učebnice je vnitřně strukturována podobně jako předcházející Vlastivěda 4:
- ve žlutých políčkách jsou zařazeny úkoly vztahující se k učivu probíranému v jiných předmětech;
- v zelených políčkách najdou žáci úkoly, při jejichž plnění si probíranou látku dále upevní;
- symbolem Z jsou označeny doplňující a zpřesňující informace, kterými si žáci probíranou látku více přiblíží;
- každá lekce je ukončena otázkami a úkoly, jimiž se prověří získané znalosti žáků;
- učebnice je členěna do 15 kapitol, ty jsou pak vnitřně spojeny do pěti dílčích celků, které jsou ukončeny opakováním ve skupinách; vedle toho na připojené ose žáci zaznamenávají nejdůležitější data daného období podle chronologického přehledu;
- text je navíc doplněn vysvětlením pojmů (cizích slov), případně citacemi z dobových pramenů a historických dokumentů;
- v učebnici také najdete v úvodní části shrnutí učiva 4. ročníku s kontrolními otázkami a na závěr jsou pak další kontrolní otázky z celého učiva 5. ročníku včetně závěrečného testu;
- k získání celkového časového přehledu byla zařazena přehledná časová tabulka, vložená na konci učebnice.
Učebnici vhodně doplňuje pracovní sešit, který je rovněž rozvržen do 15 částí, jež korespondují s kapitolami v učebním textu Vlastivěda 5. Zábavnou formou si zde žáci mohou procvičovat a upevňovat své znalosti.
Obsah učebnice
Opakování učiva 4. ročníku
- 1. Doba pobělohorská
- 2. Život v barokní době (17. a první polovina 18. století)
- 3. Ve školních lavicích (17. století, začátek 18. století)
- Opakování č. 1 - Život po třicetileté válce
- 4. Světlo rozumu (druhá polovina 18. století)
- 5. Život na vesnici (18. století)
- 6. Manufaktury a první stroje (od poloviny 18. století)
- Opakování č. 2 - Na cestě k pokroku
- 7. Obrození měšťanské společnosti (konec 18., 1. polovina 19. století)
- 8. Z poddaného člověka občan (rok 1848)
- 9. Stroje ovládly život (2. polovina 19. století)
- 10. Národ sobě
- Opakování č. 3 - Na cestě k občanské společnosti
- 11. Češi a Němci
- 12. Směřujeme k samostatnosti
- Opakování č. 4 - Na cestě k samostatnosti
- 13. Tvář Československé republiky
- 14. Válečná a poválečná léta
- 15. Od totalitní moci k demokracii
- Opakování č. 5 - Poslední století
- Kontrolní otázky z učiva 5. ročníku
- Závěrečný test
- Jmenný rejstřík
- Rejstřík pojmů a místních názvů
- Mezipředmětové vztahy s Čítankou 5 (původní)