- Určeno pro:
- Střední škola
- Formát:
- A5 (15 x 21 cm)
- Počet stran:
- 80
Ve 3. díle metodické příručky vycházíme ze stejných záměrů jako v dílu druhém: usnadnit, event. ozřejmit učitelům práci s učebnicí Český jazyk pro 3. ročník SOŠ. Vyhýbáme se obecným výkladům didaktickým i lingvistickým - ty může čtenář najít v literatuře, na niž průběžně odkazujeme (nebo jsme odkazovali v předchozích dílech). Abychom učitelům usnadnili práci, uvádíme řešení obtížnějších úkolů, jež by mohly působit potíže. Přitom se ponechává učitelům prostor pro tvořivost jejich i jejich žáků. Námi uváděné metodické postupy jsou pouze jednou z možností řešení.
V učebnici pro 3. ročník se ještě výrazněji zaměřujeme na vytváření řečevé kompetence a performace, tj. na užívání získaných znalostí a vytvářených schopností v komunikaci, a to se zřetelem na základní cíl vyučování češtině: docílit vysoké úrovně vědomě kultivované komunikace.
To se odráží i v názvech obou částí učebnice: Komunikace a jazyk, Komunikace a sloh; řečové (komunikační) hledisko se dostává na první místo, jazykové (systémové) a stylové hledisko na místo druhé. Pořadí v názvu částí učebnice je tedy opačné než v nižších ročnících, v nichž se jednalo v návaznosti na ZŠ o opakování, prohloubení a získání dalších poznatků uplatnitelných v komunikaci. Ve 3. ročníku se samozřejmě v tomto trendu pokračuje, ale důraz je kladen na adekvátní užívání zvládnutých jazykových prostředků v řeči, a to se záměrem informovat, přesvědčovat, získávat pro určitou myšlenku i činnost. Pořadí výrazů v obou názvech není tedy nádodné ani nedošlo k omylu.
Úvodní poznámky
Pokyny k jednotlivým tematickým celkům
1. Testové úlohy
Komunikace a jazyk
2. Pojmenování a slovo
3. Výpověď a věta
4. Komunikát a text
Komunikace a sloh
5. Veřejné mluvené projevy a jejich styl
6. Funkční oblast odborná
Doporučená literatura
Zboží bylo vloženo do košíku
Opravdu chcete vyprázdnit košík?