- Určeno pro:
- Střední škola
- Formát:
- A4 (21 x 30 cm)
- Počet stran:
- 248
Dějepis pro střední odborné školy. Souborná učebnice je určena středním odborným školám, které mají v učebním plánu zařazen dějepis. 4., přepracované vydání z roku 2024.
Souborná učebnice je určena středním odborným školám, které mají v učebním plánu zařazen dějepis. Soustřeďuje se na základní mezníky v dějinách lidstva, na historické souvislosti, na dějiny kultury běžného života lidí - jakousi historickou každodennost. České i světové dějiny jsou probírány paralelně.
Nejpoužívanější učebnice dějepisu pro střední školy.
4., přepracované vydání z roku 2024.
Dějepis na středních odborných školách má své zvláštnosti. Nepatří zde zpravidla k předmětům profilovým, nybrž k předmětům, jejichž smyslem je vytvářet širší kulturní a vědomostní zázemí studentů tak, aby byli schopni orientovat se v minulosti, pochopit ji v souvislostech a vytvořit si na ni určitý názor. Tomu odpovídá postavení předmětu v učebních plánech i hodinová dotace. Je proto zřejmé, že učebnice dějepisu pro střední odborné školy musí respektovat dané skutečnosti, jinak nemůže být ani užitečná, ani úspěšná.
Při práci na této knize jsme vycházeli především z potřeb školské praxe, která již dlouho požadovala vydání učebnice, jež by dějepisnou látku určenou pro studenty středních odborných škol obsáhla přehledně, bez zbytečných podrobností a v jednom svazku. Snadný úkol to ale neby. Zásadní problém při vytváření koncepce spočíval v tom, že zeměření středních odborných škol je velmi pestré a různorodé. Vytvořit učebnici, která by vyhovovala všem , není dost dobře možné. Rozhodli jsme se proto napsat raději text delší než kratší, aby si každý učitel mohl vybrat okruhy, na něž klade důraz a jež považuje z hlediska zaměření své školy za důležité.
Ačkoli víme, že se na středních odborných školách zpravidla neučí pravěk a starověk, zařadili jsme do publikace i stručná pojednání o těchto obdobích, aby si případný zájemce mohl učinit celistvý obraz o minulosti lidstva. Vycházíme tak vstříc studentům, kteří se po maturitě na tomto typu škol hlásí na vysoké školy humanitního zaměření. Těžiště výkladu tkví ovšem ve středověkých a novověkých dějinách, přičemž největší pozornost (téměř 50% textu) věnujeme 19. a 20. století. Nezaměřili jsme se však pouze na dějiny politické, ale rovněž na dějiny civilizace, zahrnující proměny duchovní i hmotné kultury včetně životního stylu. Počínaje středověkem jsme patřičný prostor dopřáli dějinám českým, které v zásadě probíráme se zřetelem k určujícím dobovým trendům. Faktografickou složku jsme se snažili pokud možno redukovat, nikoli ale minimalizovat, poněvadž bez zvládnutí nezbytné faktografie nelze minulost poznat ani o ní uvažovat.
Na rozdíl od dějepisných učebnic pro gymnázia obsahuje tato kniha pouze základní text bez rozšiřujících pasáží, "medailonků" osobností a zajímavostí. Přesto ovšem dosáhla značných rozměrů, takže záleží pouze na konkrétním učiteli, na které pasáže se zaměří, ke kterým pouze přihlédne a které vynechá. V tomto směru nehodláme středoškolské učitele nijak omezovat, naopak předpokládáme jejich tvůrčí přístup. Nedílnou součást učebnice tvoří početné obrázky, vztahující se ve většině případů k hlavní výkladové linii, kterou však místy rozvíjejí či doplňují, jak je ostatně patrné z délky jednotlivých popisků. Rozsah učebnice nám nedovolil otisknout ještě více obrazových materiálů, které by čtenáři názorně přiblížily umění příslušné epochy, její životní styl i každodennost. Více než tři desítky map a plánů suplují ve skromné míře funkci historického atlasu. Dějiny se totiž odehrávaly nejen v čase, ale, na což se při výuce leckdy zapomíná, také v prostoru. Za každou ucelenou kapitolou následuje přehled nejdůležitějších dat a oddíl Otázky a úkoly , vybízející studenta k hlubšímu pochopení a promýšlení příslušné látky.
Pojmout do jedné knihy světové dějiny včetně české minulosti není jednoduché. Snažili jsem se postupovat ve výkladu promyšleně a vyváženě. Pokud by se snad někomu zdály "nadbytečné" třeba podkapitoly věnované takzvanému třetímu světu či období kolonislismu, upozorňujeme jej, že jde o záměr vedený snahou, aby studenti pochopili historické kořeny nynějších konfliktů. V novinách i dalších médiích totiž taková vysvětlení z nejrůznějších důvodů často chybějí.
Byli bychom rádi, kdyby studenti nespatřovali v předložené učebnici nutné zlo, s nímž se musí vyrovnat, ale vnímali ji jako práci, která je chce přesvědčit, že užitečné bývá nejen dějiny poznat, ale také o nich přemýšlet. Člověk potom lépe porozumí okolnímu světu i sám sobě.
PRAVĚK
STAROVĚKÉ ORIENTÁLNÍ ŘÍŠE
ANTIKA
RANÝ STŘEDOVĚK
VRCHOLNÝ STŘEDOVĚK
POZDNÍ STŘEDOVĚK
POČÁTKY NOVOVĚKU
OD NÁSTUPU REFORMACE K VESTFÁLSKÉMU MÍRU
UTVÁŘENÍ NOVODOBÉ SPOLEČNOSTI V 17. A 18. STOLETÍ
VĚK REVOLUCÍ
TEP PRŮMYSLOVÉ DOBY
PRVNÍ SVĚTOVÁ VÁLKA A MEZIVÁLEČNÉ OBDOBÍ
DRUHÁ SVĚTOVÁ VÁLKA
SVĚT V LETECH 1945 - 1993
NA PŘELOMU DRUHÉHO A TŘETÍHO TISÍCILETÍ
S titulem Dějepis pro SOŠ - České a světové dějiny souvisí:
Výuka českého jazyka pomocí jednosvazkové učebnice po celou dobu studia. Přepracovaná verze učebnico...
Výuka českého jazyka pomocí jednosvazkové učebnice a pracovního sešitu po celou dobu studia. Pracovn...
Učebnice matematiky pro střední odborné školy a studijní obory středních odborných učilišť....
Obsahuje úlohy z tematických celků Komplexní čísla, Kombinatorika a pravděpodobnost, Vektorová algeb...
Učebnice němčiny pro střední a jazykové školy. Kniha pro studenty.
Učebnice ruštiny.
6.vydání z roku 2023
3.vydání z roku 2023
Zboží bylo vloženo do košíku
Opravdu chcete vyprázdnit košík?