- Určeno pro:
- Střední škola
- Formát:
- A4 (21 x 30 cm)
- Počet stran:
- 184
Světové dějiny a dějiny českých zemí "dlouhého" 19.století
Druhý díl učebnicové řady pro výuku dějepisu na středních školách pokrývá období „dlouhého“ 19. století (1789–1914). Vysokoškolskými odborníky garantované zpracování se zaměřuje na zásadní a dlouhodobé změny vedoucí ke vzniku moderní společnosti a státu – zdaleka nezohledňuje pouze politické dějiny. Je doplněno řadou konkrétních příkladů, množstvím dobových ilustrací, fotografií, dějepisných map atd.
Učebnicová sada nabízí nový pohled na středoškolskou výuku dějin 19. století:
- Zvlášť se zaměřuje na dlouhodobé jevy, které měnily tradiční společnost na společnost moderní – těmto procesům (např. urbanizaci, revoluci, sociálnímu hnutí) jsou věnovány zvláštní tematické sondy.
- Staví proti sobě odlišné pohledy na historické události, čímž ukazuje minulost jako neuzavřenou.
- Zohledňuje ve středoškolských učebnicích opomíjená, a přitom zásadní témata (např. sekularizaci a lidovou zbožnost, proměnu krajiny v souvislosti s industrializací atd.).
- K tradičním tématům, jako jsou česko-německé národnostní vztahy, Francouzská revoluce, budování koloniálních říší atd., přistupuje kriticky a se zohledněním různých pohledů.
- Dokládá obecná tvrzení zcela konkrétními příklady, což usnadňuje porozumění problémům.
- Texty doplňuje četnými dějepisnými mapami, dobovým obrazovým materiálem a obsáhlou čítankou historických dokumentů a textů.
Obsah učebnice byl navržen, vytvořen a korigován předními historiky specializujícími se na problematiku 19. století.
Učebnice je tvořena těmito tematickými celky:
Publikace byla sestavena pro:
Učebnice a samostatně prodejný pracovní sešit Dějiny 19. století pro střední školy jsou vytvořeny v souladu s RVP pro gymnázia a RVP pro střední odborné vzdělávání. Díky chronologickému uspořádání témat lze s učebnicí a pracovním sešitem navázat na kteroukoli používanou učebnici dějepisu, systematické oddělení povinné (výkladové) linie od nepovinné (sledující širší souvislosti tématu) umožňuje jejich přizpůsobení potřebám dané třídy.
Rádi bychom vám představili druhý díl učebnicové řady sloužící k výuce dějepisu na středních školách, primárně pak na gymnáziích. Řada postupně pokryje celý obsah výuky středoškolského dějepisu od období pravěku až po nejnovější dějiny. Nový díl se věnuje odbobí tzv. dlouhého 19. století, tedy událostem odehrávajícím se od druhé poloviny 18. století do předvečera první světové války. Chronologicky na něj navazuje již vydaný titul našeho nakladatelství "Moderní dějiny pro střední školy" (2014).
Také tento díl řady je tvořen učebnicí , pracovním sešitem a průvodcem pro učitele. Uvedené části sady "Dějiny 19. století pro střední školy" jsou provázány, vzájemně se rozvíjejí a doplňují, čímž umožňují dosažení hlavních cílů sady. K těm patří především zohlednění klíčových dlouhodobých jevů a změn, které ve sledovaném období přetvářely tradiční společnost ve společnost moderní, nám již v řadě svých projevů důvěrně známou. Cíl je naplňován především nově zařazovanými tematickými sondami - ty se věnují procesům/jevům, jako jsou sekularizace, urbanizace, politická liberalizace, antisemitismus, imperialismus atd. Ve všech případech se jedná o procesy/jevy, které hluboce ovlivnily i 20. století - nová sada se tak stává specifickým úvodem k již vydanému titulu "Moderní dějiny pro střední školy". Velký prostor je v nové učebnicové sadě věnován evropským, resp. světovým dějinám, a to ve snaze zasadit vývoj českých zemí (resp. rakouské monarchie) do širších souvislostí. Učebnice si současně klade za cíl zaměřit se na některé ve středoškolských učebnicích doposud nedostatečně zohledňované součásti minulosti. Především zapomíná na fakt, že dějepis je otázkou interpretace minulého, a že tedy v demokratické společnosti přirozeně existuje více pohledů na minulost. Proto jsou do učebnice zařazovány texty věnované dějinám idejí a proměnám interpretací událostí v čase - různé pohledy na minulost jsou dále konfrontovány v pracovním sešitu. Do učebnice jsou také pravidelně zařazovány texty, které se snaží obecný výklad událostí doplnit o konkrétní příklady (např. i z oblasti mikrohistorie). Obdobně jsou systematicky připomínány dlouhodobé příčiny a důsledky událostí, a to včetně jejich dopadů na současné dění.
Obsah sady je uspořádán chronologicky s tím, že mezi základní podkapitoly řazené podle posloupnosti událostí jsou vkládány již zmiňované tematické sondy, které vlivem dlouhodobého charakteru sledovaných jevů tuto posloupnost překračují. Texty jsou členěny do pěti tematických celků. V úvodu každého z nich jsou zařazeny dějepisné mapy a časová osa vztahující se k danému období. V závěru učebnice se nachází blok Historická čítanka - jedná se o souhrn komentovaných přepisů částí dokumentů, které jsou zásadní pro dějiny "dlouhého" 19. století.
Graficky je titul sestaven tak, aby umožnil příjemnější práci s textem a hlubší porozumění látce. Odlišeny jsou boxy s hlavním učivem a boxy, v nichž jsou obsaženy doplňující informace. Struktura stran učebnice je popsána na následující straně.
Úvod
"Starý svět" druhé poloviny 18. století
Evropa v bouři: mezi revolucí a Napoleonem
Hledání ztraceného řádu: 1815-1848
Proměna Evropy
Moderní svět
Historická čítanka
Rejstřík
S titulem Dějiny 19. století pro střední školy (učebnice) souvisí:
Část první - Pravěk, Starověk, Raný středověk. Nová učebnice z řady pro výuku dějepisu na středních ...
Zboží bylo vloženo do košíku
Opravdu chcete vyprázdnit košík?