- Určeno pro:
- Střední škola
- Formát:
- A4 (21 x 30 cm)
- Počet stran:
- 260
Učebnice obsahuje výklad k literatuře od roku 1914 po současnost. V chronologickém sledu seznamuje žáky s vývojem světové a české literatury, a to ve třech kapitolách (Literatura v letech 1914–1939, Literatura v letech 1939–1989 a Literatura po roce 1989), z nichž každá je tvořena dvěma či třemi podkapitolami.
Každá kapitola se nejprve věnuje jednotlivým obdobím z hlediska historických událostí, vývoje společnosti a kultury, poté je věnován prostor dobovým autorům a jejich stěžejním dílům.
Výběr konkrétních autorů a jejich děl vychází z platných rámcových vzdělávacích programů, aktuálního katalogu požadavků ke státní maturitě, ale zohledňuje také školní seznamy literárních děl k maturitní zkoušce a preference žáků při výběru vlastní četby. U literatury po roce 1989 se pak spíše než na osoby spisovatelů zaměřujeme na převažující tendence v literární tvorbě a u každé z nich představujeme několik zajímavých děl. Nevyhýbáme se při tom ani populární literatuře a žánrům fantasy či young adult.
U probíraných autorů naleznete stručné údaje o jejich životě a výklad k jejich tvorbě, u vybraných autorů pak i podrobný rozbor jednoho jejich významného díla. Tento rozbor reflektuje hlediska, z nichž by měl žák umět dílo rozebrat u ústní zkoušky při státní maturitě. Výklad o autorech a jejich dílech dále doplňují v bočním sloupci další historické, kulturní, umělecké, společenské či jiné souvislosti, zajímavosti, ale především definice literárněteoretických pojmů využívaných při interpretaci uměleckých textů. Znalosti literárněteoretické terminologie žáci využijí při interpretaci děl, a to nejen při práci s pracovním sešitem, ale především u maturitní zkoušky. K hlavním cílům učebnicové sady Nová literatura 3 patří – v návaznosti na předchozí dva díly – příprava žáků ke státní maturitě, rozvíjení porozumění textu, čtenářské gramotnosti, schopnosti interpretovat literární dílo, dále také vytváření mezipředmětových vazeb či výuka v souvislostech.
Představujeme vám učebnici, která tvoří součást učebnicové sady Nová literatura pro střední školy určené pro 3. a 4. ročník středních škol. Jedná se o poslední díl celé řady. Sada je koncipována tak, aby bylo možné učivo probrat do konce prvního pololetí 4. ročníku, a vznikl tak dostatečný prostor pro opakování k maturitě.
Učebnicovou sadu tvoří učebnice, dva pracovní sešity, průvodce pro učitele a audionahrávky z literáráních děl. Je vhodná pro všechny typy středních škol se studijními obory zakončenými státní maturitou. Zpracována byla podle Rámcového vzdělávacího programu pro střední odborné vzdělávání (vzdělávací oblast Estetické vzdělávání), Rámcového vzdělávací programu pro gymnázia (vzdělávací oblast Český jazyk a literatura - Literární komunikace) a aktuálního katalogu požadavků ke státní maturitě.
Učebnice představuje světovou a českou literaturu z období od roku 1914 do prvních desetiletí 21. století, a to chronologicky ve třech celcích: Období 1914-1939, Období 1939-1989 a Období po roce 1989. Ve výkladu strukturovaném do kapitol a podkapitol postupujeme od historicko-společenského kontextu literárního vývoje přes výtvarné a scénické umění daného období po tvorbu dobových autorů a rozbor jejich díla. Značný prostor věnujeme literatuře vzniklé teprve nedávno. Oslovili jsme také některé současné české spisovatele a spisovatelky a zajímavé rozhovory s nimi si můžete přečíst v závěru učebnice.
Hlavním cílem učebnicové sady je připravit žáky ke státní maturitě. Výběr autorů a jejich děl jsme tedy přímo podřídili tomuto záměru. Do učenice jsou zařazeny podrobné rozbory literárních děl, která se často objevují ve školních seznamech. Rozbor díla je přehledně strukturován a je opatřen definicemi literárněteoretických pojmů využívaných při interpretaci primárních textů. Pracovní sešity pak obsahují konkrétní výňatky z děl; zde žák aplikuje znalosti z učebnice. Už od 1. dílu učebnicoé sady se tak u žáka rozvíjí porozumění textu a čtenářská gramotnost. Inovativním způsobem také vytváříme mezipřemětové vazby. Hlavní znaky literatury a její proměny v minulosti vysvětlujeme na pozadí historicko-společenských změn, jež se udály v konkrétním období. Učebnice má tedy dějepisný i společenský přesah. Literaturu představujeme nejen jako samostatný umělecký druh, ale také jako přirozenou součást umění a projev lidské tvořivosti a fantazie.
HISTORICKO-SPOLEČENSKÝ ÚVOD K NOVÉ LITERATUŘE 3
OBDOBÍ 1914-1939
Světová literatura v letech 1914-1939
Česká literatura v letech 1914-1939
OBDOBÍ 1939-1989
Světová literatura v letech 1939-1989
Česká literatura v letech 1939-1968
Česká literatura v letech 1968-1989
OBDOBÍ PO ROCE 1989
Světová literatura po roce 1989
Česká literatura po roce 1989
Rozhovory s vybranými autory
Rejstřík
Seznam použité literatury
Zboží bylo vloženo do košíku
Opravdu chcete vyprázdnit košík?